Iemand ontslaan op basis van ongepaste berichten op social media?
Op social media delen mensen snel hun ongenoegen en hun ongezouten mening. De grens tussen vrijheid van meningsuiting en schade berokkenen aan het imago van de werkgever is soms flinterdun. KMOinsider licht uit wanneer ongepaste berichten een ontslag om dringende redenen rechtvaardigen.
Mag een werknemer zomaar alles zeggen op social media?
Een werknemer is in de eerste plaats een persoon, die uiteraard het recht heeft om zich te uiten op social media. Echter is hij eveneens gebonden aan een loyaliteitsplicht tegenover zijn werkgever. “En dus zouden bepaalde opmerkingen wel eens tot ontslag om dringende redenen kunnen leiden”, stelt Catherine Mairy van HR-specialist Partena Professional.
Vrijheid van meningsuiting?
Wil je beoordelen of een werknemer te ver is gegaan of niet, dan moet je rekening houden met verschillende elementen zoals:
- zijn functie binnen de onderneming,
- de aard van zijn relaties met de werkgever,
- het sociale netwerk waarop hij zich uitspreekt,
- de instelling van zijn profiel (privé of openbaar),
- enz.
Facebook wordt in de praktijk over het algemeen beschouwd als social media dat eerder tot de privésfeer behoort. LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk en dus openbaar.
In welke gevallen betreft het een dringende reden voor ontslag?
Om te weten welke opmerkingen met ontslag kunnen worden bestraft, moeten we twee situaties van elkaar onderscheiden, namelijk:
Situatie 1: beledigen of bekritiseren van de werkgever
Stel, een werknemer die zijn werkgever rechtstreeks beledigt of hevig bekritiseert. Alleen als er sprake is van bepaalde concrete omstandigheden, kan de werkgever de werknemer om dringende redenen ontslaan. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
- het feit dat de uitspraken zijn gedaan buiten een conflicterend klimaat tussen de partijen om,
- het feit dat de werkgever er rechtmatig kennis van heeft genomen (zonder het recht op privacy van de werknemer te schenden).
“Dat is het geval wanneer het profiel van de werknemer openbaar is”, voegt Mairy toe.
Situatie 2: buitensporige kritiek of beledigingen los van de werkgever
Stel, een werknemer uit buitensporige kritiek of beledigingen die op het eerste gezicht niets met de werkgever te maken hebben. Ook hier zouden deze uitspraken alleen in bepaalde gevallen ontslag om dringende redenen rechtvaardigen.
- De werkgever moet kunnen bewijzen dat de berichten in kwestie schadelijk zijn voor zijn imago en reputatie.
- De werkgever moet rechtmatig kennis hebben genomen van deze uitspraken.
- Deze uitspraken moeten buiten een conflicterend klimaat zijn gedaan.
Loopt een werknemer écht het risico om ontslagen te worden?
“Zeer zeker”, concludeert Catherine Mairy. “Wanneer de ongepaste berichten het imago en de reputatie van de werkgever schaden én de werkgever er rechtmatig kennis van heeft genomen, kan hij de werknemer in kwestie om dringende redenen ontslaan.”
Ze vervolgt: “Toch raden we de werkgever altijd aan om voorzichtig te zijn en eerst in dialoog te gaan met de desbetreffende werknemer voordat hij een radicale beslissing neemt.” Zo kan een werknemer zich verontschuldigen en er ‘slechts’ van afkomen met een ernstige waarschuwing. Ieder geval moet apart bekeken worden. Ga dus in dialoog.
“Daarom is het belangrijk om prioriteit te geven aan de dialoog tussen de twee partijen en om interne communicatiekanalen op te zetten.” - Catherine Mairy van Partena Professional
Lees ook: