Hoe terug opstarten met je bedrijf na de coronacrisis? Tips & tricks
COVID-19 heeft niet alleen ons sociale leven grondig door elkaar geschud, maar ook het bedrijfsleven. Intussen is er - na de beslissing van de nationale veiligheidsraad - een voorzichtig vooruitzicht op een gefaseerde “terug naar normaal” vanaf 4 mei. Dit brengt voor bedrijven een aantal uitdagingen met zich mee op vlak van planning, veiligheid en werkorganisatie. Acerta geeft een aantal tips & tricks mee.
Generieke gids van overheid
Een belangrijke en handige leidraad om met je bedrijf terug op te starten is de “Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan”. Deze gids gelanceerd door de overheid geeft kapstokken aan bedrijven om op te starten met respect voor social distancing en hygiëne. De gids is geen verplichting, maar de sociale inspectie kan wel controleren in welke mate een onderneming preventie aanpakt. Het is aangewezen de gids te vertalen naar je eigen bedrijf en dit duidelijk te communiceren naar je werknemers.
Telewerk: werknemer vergoeden of niet?
Telewerk blijft voorlopig de norm minstens tot er een vaccin is voor COVID-19. Wat als je medewerker hiervoor een vergoeding vraagt? Er zijn twee mogelijkheden:
- Als telewerk niet op een duurzame basis gebeurt, is de werkgever niet verplicht om kosten te gaan terugbetalen.
- Gaat het om structureel telewerk, dan dient het telewerk onderbouwd te worden in de arbeidsovereenkomst. Hier is werkgever verplicht te voorzien in nuttig thuiswerkmateriaal en moet hij ook tussenkomen in bv. de internetkosten. Vaak wordt geopteerd voor een vaste kostenvergoeding in deze situatie, die aan de werknemer mag uitbetaald worden zonder afhouding van RSZ.
Tijdens de lockdown mag de forfaitaire vergoeding uitzonderlijk ook uitbetaald worden bij niet-structureel telewerk. Wil je na de crisis dit verder toepassen nu je de voordelen van telewerk ontdekt hebt, moet je een bijlage voorzien in je arbeidsovereenkomst.
Thuiswerk en kinderen?
Thuiswerken en tegelijkertijd als ouder je kinderen moeten begeleiden in hun schooltaken is niet evident. Sommige werknemers hebben het daarom moeilijk om thuis geconcentreerd te werken. Volgende oplossingen zijn mogelijk:
- Ouderschapsverlof opnemen voor kinderen jonger dan 12 jaar
- Tijdskrediet met motief
- Vakantiedagen opnemen
- Loopbaansparen
- Collectieve arbeidsduurvermindering
- Schenken van vakantiedagen
- …
Je leest er hier meer over.
Plicht van de werkgever op vlak van de werkplek
Het is niet voor elk bedrijf evident om op de werkvloer de sociale distancing toe te passen wanneer er te weinig plaats is. In de gids (cfr. supra) wordt hiervoor het gespreid inzetten van mensen gesuggereerd met alternatieve arbeidsroosters (verschillend start- en einduur, andere pauzes) om contact te vermijden. In principe dienen arbeidsroosters voorzien te worden in het arbeidscontract in onderling overleg met de medewerker. De sociale inspectie is hier gelukkig flexibel in en beschouwt de coronacrisis als een “dreigend en voorkomend ongeval”. Dit laat toe om mensen te laten werken buiten de normale werkroosters om de directe gevolgen van COVID-19 op te vangen. Je leest er hier meer over.
Tips om te vermijden dat vakantie zich ophoopt
Verlof is altijd in onderleg overleg. Het is aangeraden om een evenwicht te zoeken tussen de organisatie en wensen van medewerkers. Volgende tips kunnen helpen:
- Bepaal het minimum aantal dagen vakantie dat opgenomen moeten worden.
- Bepaal een tijdsvenster waarbinnen die dagen opgenomen moeten zijn.
- Verhoog het aantal dagen vakantie die overgedragen kunnen worden naar 2021.
- Ga in overleg met de werknemer.
Welzijn en privacy op de werkvloer
Stel: je wil de temperatuur van je werknemers meten bij het binnenkomen om mogelijke besmetting te vermijden. Mag dat? De aanbeveling in de gids zoekt een evenwicht tussen de privacy van de werknemer en het streven naar welzijn van de werkgever. Zodoende is het meten van de temperatuur toegelaten, maar mag geen registratie gedaan worden met persoonsgegevens omwille van privacy. Idealerwijze wordt de temperatuur gemeten door de werknemer zelf of door de bedrijfsarts.
Einde werkloosheid door overmacht
Momenteel liggen heel wat bedrijven stil door werkloosheid omwille van overmacht. Deze vorm van werkloosheid kan toegepast worden tot 31 mei, hoewel een verlenging mogelijk is. Er komt echter vroeg of laat een moment waarbij de werkloosheid door overmacht zal wegvallen, maar bedrijven nog niet full force kunnen werken. In deze situatie moeten bedrijven overschakelen naar werkloosheid omwille van economische redenen met veel meer formaliteiten en voorwaarden. Voorlopig is hier nog geen info over, maar als bedrijf hou je dit best in het oog.
Wil je nog meer tips? Luister dan zeker naar de webinar van Acerta op deze link. Vragen zoals “moet mijn werknemer melden dat hij corona heeft” of “wat als mijn werknemer bang is om te komen werken door corona” komen aan bod.
Neem een vliegende herstart met het relance plan van Acerta
In het Relance Plan van Acerta vind je tools, support en advies om je personeelsbeleid toekomstgericht te organiseren én diensten en advies om je hr-afdeling te optimaliseren, te besparen op je personeelskosten, veilig te werken en je medewerkers te motiveren.
Meer lezen:
Zet in op jouw kracht en die van je medewerkers
Starter, zelfstandige, werkgever of boekhouder? Acerta ondersteunt je met zijn totaalaanbod
Ook interessant
Concurrentiebeding: wat je zéker moet weten
Wanneer je een overeenkomst opstelt, is het handig hierin een concurrentiebeding op te ...
Doorwerken als zelfstandige na mijn 65ste. Is dat een goed idee?
We moeten allemaal langer werken. Maar wat als je dat ook écht wíl? KMOinsider onderzoc...
Ik heb buitenlandse werknemers. Hoe registreer ik ze?
Sinds 12 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor buitenlandse werknemers. Wie beroep ...