Zo verandert open banking de toekomst van betalingsachterstanden

Vermogen

Betalingsachterstanden zijn een groot probleem voor zowel banken, bedrijven als klanten. Maar er is nu een oplossing: open banking. Dit maakt debt management een stuk makkelijker door banken toegang te geven tot financiële gegevens en klantgedrag. Zo ontstaat een slimme oplossing voor het innen van betalingen. Hieronder lees je wat open banking is en ontdek je waarom het een gamechanger is voor bedrijven, banken en klanten.

Wat is open banking precies?

Open banking is een innovatie in de financiële wereld waarbij banken, met toestemming van de klant, financiële gegevens delen met derden. Dit gebeurt via beveiligde technologie, zoals API’s (Application Programming Interfaces). Zo kunnen externe bedrijven, bankincasso en andere dienstverleners op maat gemaakte financiële diensten leveren. Klanten hebben baat bij transparantie van hun openstaande betalingen en betere toegang tot financiële tools en oplossingen op maat.

Voor bankincasso betekent open banking toegang tot waardevolle gegevens, zoals inkomsten, uitgaven en betalingsgedrag. Deze inzichten bieden nieuwe kansen om processen, zoals schuldeninning en schuldeninningssystemen, te optimaliseren, maar ook om een betere relatie op te bouwen met klanten die een betalingsachterstand hebben.


Welke invloed heeft open banking op het innen van betalingen?

Openstaande betalingen innen kan een drempel zijn voor veel bedrijven, vooral als je een kleine onderneming hebt. Met open banking, zoals wordt gebruik bij debt collection van Loxon, worden betalingsachterstanden op een nieuwe manier verwerkt. Ondernemers krijgen toegang tot gedetailleerde financiële gegevens van klanten. Zo kunnen ze veel beter inzicht krijgen in individuele situaties die betalingsachterstanden veroorzaken. Dat helpt ook om klanten effectiever te ondersteunen.

Met deze nieuwe digitale aanpak kunnen klanten met tijdelijke geldproblemen flexibele regelingen krijgen. Daarnaast worden langdurige problemen opgelost met bijvoorbeeld schuldverlichtingsprogramma’s.

Het schuldeninningsysteem van Loxon Solutions maakt gebruik van cloud-gebaseerde systemen en automatisering om debt collection sneller, efficiënter en klantgerichter te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld door real-time toegang tot financiële gegevens te verlenen en zo betalingsprocessen te stroomlijnen.

Klanten profiteren dan weer van veilige, digitale betaalmethoden die passen bij hun behoeften. Dankzij automated debt collection minimaliseren bedrijven handwerk. Dat draagt ook weer bij aan het verminderen van menselijke fouten.


Is open banking een gamechanger voor bedrijven?

Zoals je al hebt kunnen lezen biedt het gebruik van open banking voordelen voor zowel bedrijven, banken als klanten. Het vereenvoudigt de processen, verbetert de efficiëntie en zorgt voor een menselijkere benadering. Klanten ervaren minder stress, voelen zich gehoord en zijn daardoor sneller bereid afspraken na te komen.

Voor bedrijven betekent dit niet alleen betere financiële resultaten, maar ook sterkere klantrelaties. Loxon’s cloud-based debt managementoplossingen en geautomatiseerde collection systems bieden bedrijven en banken de tools waarmee ze deze nieuwe standaard kunnen toepassen in hun onderneming.

Loxons zakelijke oplossing ter ondersteuning van bankincasso biedt alles wat nodig is om een effectief inzamelsysteem te creëren, waaronder toegang tot schuld in de cloud, collection app en andere krachtige hulpmiddelen voor geautomatiseerde debt collection automation.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Ruben Casteleyn

Marketing & Sales Officer - WP Hotels & Events bij WP Hotels en Events

Interessante bedrijven

Bekijk de socials