Logistieke uitdaging in een snel veranderende wereld met Eric Geerts van Descartes Systems
- Logistieke uitdaging in een snel veranderende wereld
- 05-07-2024
- HR
Je denkt er misschien niet elke dag over na, maar stiekem besef je het wel: alles verandert tegenwoordig razendsnel. Ook binnen de logistieke sector is dit zo. En dus moet je bedrijf klaar zijn om even snel in te spelen op die veranderingen.
Daarbij kan de software van Descartes Systems misschien wel helpen. Het IT-bedrijf biedt onder andere tools aan om transportation management vlotter te laten verlopen, maar ook douane-afhandeling, routeplanning en uitwisseling van gegevens passeren de revue.
“De logistieke en transportsector kent veel uitdagingen”, vertelt Eric Geerts. “Denk maar aan veranderende regelgeving, disrupties zoals geopolitieke conflicten, inflatie, personeelstekort en hogere eisen van klanten.”
Descartes zorgt er dan ook voor dat hun tools up-to-date zijn, iets wat veel inspanningen kost: “Wij investeren veel in onderzoek naar ontwikkeling, maar het bedrijf neemt ook regelmatig een andere firma over, om het portfolio aan oplossingen verder uit te breiden.”
“Veel van onze klanten kampen namelijk niet met één van de opgenoemde problemen, maar met meerdere. Het leeft echt binnen de markt. Het evenwicht tussen efficiëntie en voldoende klantenservice komt dus geregeld onder druk te staan.”
Hoe Descartes verder inspeelt op de trends en uitdagingen binnen de logistieke en transportsector, vertelt Eric in geuren en kleuren tijdens onze podcast. Beluister de aflevering nu via je favoriete podcastkanaal.
Of luister via onderstaande blok!
Lees de volledige audiotekst van deze podcast
Welkom bij Tendens in Business, de podcast van KMOinsider. Tijdens onze afleveringen gaan we op bezoek met mensen uit verschillende branches en bespreken een topic dat aan het hart ligt. Vandaag zit ik tegenover Erik Geerts van Descartes.
Erik, eerst en vooral bedankt voor het ontvangst. Hoe gaat het met jou? Prima, alles oké. We zitten hier in de kantoor van Descartes. Kan jij even uitleggen wat jullie hier precies doen? Descartes is een IT -bedrijf, gespecialiseerd in oplossingen voor transport en logistiek.
Gaande van een platform om gegevens elektronisch uit te wisselen tot oplossingen in transportation management, route planning, douane afhandeling, e -commerce. Dus een heel breed gamma van oplossingen, altijd gericht op bedrijven die gebruik maken van transport diensten of zelf ook transportdiensten aanbieden aan andere.
Onze gast mag ook elke keer het topic van de aflevering kiezen. Jij hebt gekozen voor al die uitdagingen die op ons afkomen in een steeds sneller veranderende wereld. Kan je die uitdagingen eens schetsen?
Zeker. Als we kijken naar het hele supply chain, dan heb je meer en meer regelgeving. Dus dat is het eerste. Je ziet ook dat er heel regelmatig disrupties zijn, dat gebeurt ook meer en meer. Dan heb je de aandacht rond de efficiëntie.
Dat heeft een stuk te maken met inflatie en tekort in arbeidskrachten. En dan zien we dat de eisen van de klant ook steeds toenemen onder andere om willen van meer en meer e -commerce. Dat zijn dingen die jullie proberen te tackelen hier bij descartes door allerlei tools aan te bieden.
Laten we eens beginnen met die regelgeving. Daar verandert regelmatig iets. Wat is daar een groot uitdaging? Aan de ene kant zien we dat er meer en meer regels zijn rond de douane, handelsbeperkingen.
Dat heeft uiteraard te maken met verandering in de wereld, geopolitiek. Aan de andere kant is ook sustainability een hot topic, bijvoorbeeld in Europa. is er de nieuwe "Corporate Sustainability Richtlijn" die bedrijven verplicht om hun CO2 -emissies te gaan monitoren en te berekenen.
En daar speelt transport en logistiek ook een belangrijke rol in. Tweede ding dat je aanhaalde, die disrupties. Wat bedoel je daar concreet mee? Ja, disrupties kan je ook op verschillende vlakken hebben aan de ene kant, zake die te maken hebben met klimaatverstoring, bijvoorbeeld droogte in Panama -kanaal.
Anderzijds ook geopolitieke wijzigingen, bepaalde landen waar je niet meer zo makkelijk handel mee kan drijven of waardoor de verstoringen zijn in de hele supply chain. Denk je dan ook bijvoorbeeld aan iets wat heel actueel is, die oorlog in Ukraine bijvoorbeeld, is dat iets waar je dan concreet over spreekt of?
Ja, dat zorgt voor disruptie, maar ook problematiek in het Midden -Oosten. De aanvallen van Houthi's op zeeschepen, zorgen ook voor dat schepen moeten omvaren, langere lead -time, dus mogelijke problemen met voorraad, bedrijven die alternatieve moeten zoeken, die niet altijd even gemakkelijk zijn of die de kosten dan weer doen stijgen.
Dus dat zijn een aantal voorbeelden. Voor we dan verder gaan naar de volgende steunpilaar, hoe kunnen jullie daar dan bedrijven mee helpen? Wat biedt Descartes dan bijvoorbeeld aan om op dat vlak te kunnen helpen?
Ja, rond regelgeving hebben wij onze Global Trade Intelligence oplossingen. Dus bieden wij data content aan, wat het laatste regels zijn, welke partijen op zwarte lijst staan in dergelijke. Voor de sustainability en CO2 bieden wij tools aan, zoals TMS, Transportation Management System, waar heel veel van die data kan verzameld worden die nodig is om die berekeningen te doen, waarbij we ook de berekening zelf aanbieden als service.
En voor die disrupties hebben we bijvoorbeeld onze oplossing rond real -time visibility, om de uitzendingen en verschepingen nauwkeurig real -time te monitoren. Zodanig als er een probleem is dat er snel actie kan genomen worden en dat ook klanten projectief kunnen verwittigd worden over vertragingen of dat er nog snel alternatieve kunnen gezocht worden in bepaalde gevallen.
En dat draagt dan natuurlijk ook bij tot de efficiëntie dat het volgende wat je daar net benoemt had, kan je daar wat dieper op ingaan? Ja, dat is inderdaad het interessante. De zaken die doet om de CO2 -afdruk te verlagen, die kunnen ook tegelijkertijd bijdragen tot de efficiëntie.
Dus als je meer transport kan bundelen, door gebruik te maken van zo 'n systemen, dan kan je ook de kosten verlagen, kan je ook inspelen op de tekort aan arbeidskrachten, dus om dan efficiënter alles te kunnen inzetten.
En dan heb je natuurlijk ook nog die eisen van de klant, die worden hoger. Op welke manier merken jullie dat? We hebben zelf ook al wel studies gedaan rond bijvoorbeeld de last mile delivery met e -commerce, en dan zien we dat.
de tevredenheid over de bezorging van de pakjes om het zo te zeggen dat die toch nog voor verbetering vatbaar is. Het andere uitdaging is dat er ook meer kleinere zendingen zijn, dus grotere volumen, dus zonder eigenlijk de nodige tools om die hele informatieflow te digitaliseren.
Is het voor bedrijven eigenlijk bijna niet te doen om de nodige klantenservice te kunnen bieden. Dus eigenlijk is in dat segment digitalisering een noodzaak om competitief te blijven en voor bedrijven om nog te kunnen verder groeien.
Jullie als Descartes jullie worden hier met heel veel van die zaken geconfronteerd, maar die wereld lijkt wel steeds sneller en sneller te veranderen, dan moet jullie toch ook constant up to date blijven en constant niet alleen die tools blijven update, maar misschien ook nieuwe tools gaan creëren.
Hoe pakken jullie dat aan? Klopt, dus wij investeren een groot deel van onze omzet in research and development, ontwikkeling in het Nederlands. om die tools verder uit te breiden, daar nieuwe features in te ontwikkelen. Descartes heeft ook een beleid om regelmatig overnames te doen.
Dus als er dan ook bepaalde gaps zijn in onze portfolio, dan helpen die overnames om die verder in te vullen en in onze klanten nog extra oplossingen aan te bieden die dan ook weer kunnen geïntegreerd worden met reedsbestaande oplossingen.
Jij hebt voor dit topic gekozen. Die uitdaging in die steeds sneller veranderende wereld. Waarom vond jij het zo belangrijk om net dat topic aan te rijken vandaag? Omdat het een topic is die heel sterk leeft in de markt en die we vaak zien terugkomen bij bedrijven, klanten en prospecten.
Dus we merken dat het toch wel iets is waar dat drijven vaak mee worstelen met die verschillende uitdagingen en ook om eigenlijk een goed evenwicht te vinden tussen bijvoorbeeld een optimale voorraad en toch nog genoeg wendbaar te zijn om hun klanten te kunnen bedienen.
Dus het begrip wendbaarheid of resilience is eigenlijk een belangrijk onderdeel om een antwoord te bieden aan die veranderingen. Dat is een keyword dat hier spreekwoordelijk ergens van de muur hangt.
Ja, of toch in de hoofd te zitten van heel veel van onze medewerkers. En het is, ja, dat vereist dat zij de nodige flexibiliteit hebben om snel te kunnen veranderen en in te kunnen spelen op allerlei trends.
En natuurlijk als je daar de nodige oplossingen voor hebt en ook bijvoorbeeld met ons platform, hebben we heel veel partijen zoals vervoerders al geconnecteerd. Dus als we dan zakenwijzig in de supply chain, dan is het gemakkelijker voor klanten die onze tools gebruiken om ook daar sneller te integreren met andere partijen.
Ik kan mij ook inbeelden als ik jou zo hoor vertellen dat veel van jullie klanten niet met één van die problemen worstelen, maar met meer er tegelijk. Absoluut, dat is ook de grote uitdaging. Er niet één probleem is, maar dat veel van die dingen, veel van die zaken, samenkomen.
Voor het een bedrijf is natuurlijk meer van toepassing dan het andere. Dus KMO -bedrijven die vooral Europese markt werken, die zullen minder uithaagingen hebben, dan bedrijven die heel afhankelijk zijn van de wereldmarkt voor export en voor import.
Maar zelfs dan blijven er genoeg uithaagingen over. Logistiek is toch een complex domein, waar heel veel verschillende partijen betrokken zijn, heel veel verschillende processen, die toch een gespecialiseerde aanpak vragen om te gaan automatiseren.
Tot slot, als we gaan kijken naar al die uitdagingen, wat is voor jou nu het meest pertinente om aan te pakken? Het belangrijkste in mijn ogen om aan te pakken is als bedrijf goed te kijken hoe je het evenwicht kan houden tussen enerzijds de efficiëntie.
Dus zorg je dat. processen efficiënt verlopen dat de kosten onder controle houden, zeker met inflatie. En je hebt ook de transportprijzen die toch wel sterren kunnen fluctueren. Zeker internationaal gezien, bijvoorbeeld Zeefracht.
Het was heel duur tijdens de pandemie, is dan goed koper geworden, maar wordt nu ook weer duurder. En dan het evenwicht houden met het kunnen bieden van voldoende klantenservice. Dus om toch voorbeeldvoldoende voorraad te houden, dat klanten niet te lang moeten wachten, dat je hen kan bedienen en tegemoet kan komen aan de vragen die daar komen.
Wat lijkt geen evident evenwicht om soms te gaan zoeken. Erik, bedankt voor jouw tijd en nog heel veel succes met al die uitdaging hier bij Descartes. Dank je wel. En ik bedank natuurlijk ook onze luisteraars nog.
Ben je benieuwd naar meer tendensen in business? Abonneer je dan alvast op je favoriete podcastkanaal. En mis zo geen enkele aflevering, wat mij betreft graag tot een volgende keer.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Interessante bedrijven
Nexus Pursuit