Eerste hulp bij ChatGPT met Mathias Vermeulen van Syntra Bizz
- Eerste hulp bij ChatGPT met Mathias Vermeulen van Syntra Bizz
- 06-11-2024
- IT
Iedereen lijkt steeds meer zijn of haar weg te vinden richting AI-tools. Ook ChatGPT raakt alsmaar beter ingeburgerd. Dus kan de Vlaamse KMO niet achterblijven.
Daarom kan je bij Syntra Bizz een opleiding over ChatGPT volgen. Dat kan in de vorm van een bestaand pakket of een les op maat en dat zowel in de gebouwen van Syntra Bizz als op locatie of in jouw eigen bedrijf. En misschien krijg je dan wel les van Mathias Vermeulen.
“Als ik vroeger polste naar wie er al eens met ChatGPT gewerkt had, stak een handvol mensen een vinger op. Tegenwoordig is het net andersom”, vertelt de gastdocent van Syntra Bizz.
Al blijven gebruikers volgens Vermeulen nog te vaak hangen bij de gratis versie en het genereren van tekstjes: “Mensen kijken soms toch enorm verbaasd wanneer ik hen laat zien wat ChatGPT kan betekenen voor bijvoorbeeld een vastgoedbedrijf of hoe ik er mijn offertes door laat beoordelen. Er is dus nog een enorme progressiemarge op dat vlak.”
Maar dat besef is er ook binnen het KMO-landschap. Want de opleiding ChatGPT bij Syntra Bizz is razendpopulair. Wil je weten waarom? Luister dan naar de nieuwste aflevering van onze podcastreeks “tendens in business”.
Meer weten over hoe AI kan helpen bij beslissingen?
Ontdek hoe AI en predictive profiling kunnen helpen bij het nemen van beter onderbouwde beslissingen. Syntra Bizz heeft het tijdens het gratis event “Klaar voor de toekomst? Van AI inzichten tot energie-innovaties” onder andere over het ontwikkelen van hypotheses die jouw strategie kunnen versterken. Schrijf je gratis in.
Lees de volledige audiotekst van deze podcast
Welkom bij Tendens in Business, de podcast van Kmoinsider. Tijdens onze afleveringen gaan we op bezoek bij mensen uit verschillende branches en bespreken we een topic dat er nou aan het hart ligt.
Vandaag zit ik tegenover Mathias Vermeulen, docent bij Syntra Bizz. Mathias van Harte, welkom in de podcast. Hoe gaat het met jou? Perfect, prima. Batterijen zijn opgeladen, dus klaar om te gaan. Jij bent gast docent bij Syntra Bizz.
Dat is een organisatie waar je als professional terecht kan voor opleidingen zowel in open aanbod als op maat bij je bedrijf en dit zowel qua locatie-moment inhoud als doelstellingen. En jij neemt het luik, ai, en chat GPT op jou.
Ik neem aan dat daar tegenwoordig veel vraag naar is. Zeer veel vraag, dus ik moet heel eerlijk zijn. Ik ben van origine geen docent. Ik ben daar een beetje ingerold onder andere door de chat GPT hype, maar ik kon anderhalf jaar geleden, toen ze uit de eerste workshops werden georganiseerd, niet inschatten dat het zo'n vaart zou nemen.
Je voelde wel van, dit is iets dat anders is dan andere technologieën die we zien passeren hebben de voorbije tijd. Maar dat bedrijven zeker in de laatste maanden zo op die kar zouden springen, dat had ik zelf niet voorzien.
Jij bent niet alleen docent hier, maar je leidt ook een eigen bedrijf. Kan je iets meer vertellen over jouw professionele traject zodat luisteraars mee zijn naar wie ze aan het luisteren zijn? Ik zit in de wereld van opleiding en training, maar dat niet als docent, maar eerder adviesbegeleiding.
Wij maken producten tussen aanhalingstekens op maat van klanten. En we zijn een bedrijfje met drie mensen. Winsten Wolf heet dat dus. Ikzelf ben zaakvoerder en dan heb ik nog twee collega's, Sony en Jolijn, die eerder projecten doen voor klanten.
En ik zelf doe het adviesluik rond hoe we met technologie in de context van opleiding en training aan de slag gaan. En eigenlijk is dat ook de insteek geweest voor gans de chat GP. ik moet mee zijn wat leeft er in mijn vakgebied, opleiding en training.
Dat was nu natuurlijk wel een van die technologieën die redelijk veel impact kon hebben op de manier waarop we werken. En van daar is de bal aan het rollen gegaan met workshops. En nu bij Syntra Bizz toch een vier, vijftal modulus die ik zelf geef.
Maar omdat de vraag zo daar nog groot is, zijn er ook intussen al andere docenten die zich specialiseren in andere segmenten van die generatieve AI. Het is duidelijk, denk ik. De naam is al een paar keer gevallen.
ChatGPT, dat is het topic waar we het vandaag over gaan hebben. Ik zie steeds meer mensen rond mij door gebruik van maken, maar ik zie ook nog heel veel mensen die er angst van hebben. Is er misschien een soort van onbegrip tegenover of schat ik dat verkeerd in?
Je hebt toch bij elke nieuwe technologie die komt. Heb je altijd een aantal early adopters, mensen die op de kaart springen en gaan experimenteren. Je hebt redelijk veel mensen. couldn't care less. Ik zie wel wat er op mij afkomt.
En dan een aantal mensen die eerder skeptisch staan tegen zo'n technologie. En ik denk dat we nu in de fase zitten dat die early adopters zijn goed bezig met de technologie en nu beginnen bedrijven in te zien van, ja, wij moeten ook hier werk van maken in onze eigen organisatie.
En nu komt de grote groep aanbod. Mensen die ooit wel al een keer een tekstje hebben laten schrijven om op een nieuwjaarskaartje te zetten of op een verjaardagkaartje. Of wat dan ook, die nu moeten gaan kijken, hoe kan dit in mijn omgeving ingezet worden, professioneel.
Maar dat komt de keerzijde van de medaille. In de media komen dan doenberichten van A.I. is er om ons werk over te nemen of zal jobs kosten en wat dan ook. En ik denk dat dat zo'n beetje die balans is tussen het biedt wel wat perspectieven en ik wil wel zien wat doet het voor mij, maar aan de andere kant ben ik dan misschien ook inhoudelijk mijn eigen job inhoudelijk graf aan het delven.
Ik vermoed dat daar vaak nog zit. Voor we verder gaan met de rest van de uitzending, kan je even kort schetsen, chat GPT. Mensen gebruiken het zo vaak, het ligt goed in de volksmond. Maar wat doet het nu exact?
Eigenlijk is chat GPT een product binnen de cluster van de generatieve A.I. Een generatieve A.I. is dan een onderdeel van de grote artificiële intelligentie, boom. Maar dus generatieve A.I. is een vorm van artificiële intelligentie waarbij er iets wordt gegenereerd, van daar generative A.I.
Op basis van data en patronen, en in het geval van chat GPT, is dat vaak tekstjes die gegenerëerd worden. Mensen tikken iets in, dat is een prompt, drukken op enter en de generatieve A.I. gaat daarmee aan de slag met onze input om een voorspeling te doen van wat is nu het antwoord dat het meest tegemoet zal komen aan hetgeen dat mijn gebruiker mij vraagt.
Maar eigenlijk zijn dat geen intelligente wezens. Dus als we daar een kennisinhoudelijke vraag aan stellen bij een manier van spreken, wie won afgelopen weekend de wedstrijd tussen voetbalploeg X en Y, zo'n systeem zal dat niet weten.
Zal een voorspeling doen van wat zou nu het meest accurate antwoord kunnen zijn. En dat is zeer vaak ook de reden waarom dat veel mensen nog altijd schrik hebben. Ze stellen daar een kennis gerelateerde vraag aan.
Die ze vroeger aan Google stelden en dan haken ze af. Maar in C is de vorm van AI die iets genereert. En ChatGPT was het eerste product. Dus ik zeg altijd, het is een beetje de bullocks van de boilers en de bicks van de balpannen.
Namelijk, we gaan de koepel generatieve AI vereenzelvigen met ChatGPT. Maar er zijn op vandaag gigantisch veel andere applicaties die gebruikt worden. En zeker in een professionele context is dat dan vooral co-pilot van Microsoft die in meer en meer bedrijven naar voorwoord verschoven als het nummer één product.
Hoewel heel eerlijk, ChatGPT ook qua tool op vandaag nog altijd wel voorsprong heeft op de rest. Jij komt bij heel veel mensen, of heel veel mensen komen tot bij jou, want jij geeft zowel les hier als bij mensen op locatie.
Je ziet heel veel mensen ook in dat Vlaamse KMO-landschap. Hoe staat dat Vlaamse KMO-landschap tegenwoordig tegenover AI en tegenover chat GPT? Kan je daar een inschatting van maken? In het begin was het dat je nog nooit met chat GPT werkt en dan zag je wel een aantal handen van mensen die je nog nooit gezien of gebruikt.
Dat vermindert. Nu valt het zelden nog voor dat iemand er niet meer mee aan de slag. Maar mensen gebruiken het vandaag voor huistuin- en keukenvraagjes. Waarbij je de vraag kunt stellen, is dat nodig om daarvoor generatieve AI te gebruiken.
Dat is al de eerste stap. Ze hebben het al een keer geprobeerd, maar ze zien nog niet onmiddellijk in hoe ik dat nu op een volwaardige, kritische manier gaan inzetten in mijn functie. Dat is dan vooral waar mijn persoonlijke doelstelling van de opleidingen ligt.
Het is niet specifiek gaan overtuigen om, maar eerder gaan zelf doen inzien. Zo werkt het, zo werkt het niet. En vooral daar kan ik deze technologie voor gebruiken in mijn specifieke context.
En als mensen zien dat het veel meer kan dan enkele maar teksten schrijven, maar dat daar ook veel andere mogelijkheden in zitten, dan is mijn opdracht volbracht. Stel, jij komt ergens. Is dat dan meestal bij een bedrijf waar ze er al gebruik van maken?
Of is het ook vaak bij bedrijven die er totaal nog niet mee bezig zijn? Meestal toch in bedrijven waar ze al gehoord hebben van chat GPT, waar al een aantal mensen ermee aan de slag gaan, maar zelden vanuit een gefundeerde politie.
Dat is ook een van de eerste stelregels dat ik aangeef. Denk als bedrijf na, met welke applicatie gaan we werken, met welke applicatie gaan we niet werken. In welke use cases gaan wij generatieve AI gebruiken en in welke use cases niet.
En vooral ook hoe gaan wij daarover communiceren met klanten, met sollicitanten, met leveransieken. in welke mate dat wordt gebruikt. Je kan het nu vergaant inzetten in je recruteringsproces, om bijvoorbeeld CV's te screenen en rapporten daarop te opbouwen.
Als sollicitant zou ik graag weten, als een bedrijf AI gebruikt, ik zou graag weten, dan heb ik nog altijd de vrije keuze van, ga ik daarin mee als sollicitant of niet. Dat is dat ethisch luik, dat vaak vergeten wordt in dat verhaal.
Mensen beginnen te experimenteren, vaak in de gratis versies, wat ik ook niet zou aanraden. Maar eigenlijk is het belangrijk om als bedrijf eerst een soort van kader uit te stippelen na een opleiding.
Van, kijk, daarin wel, daarin niet. Met die applicatie, en zo gaan wij daarmee om intern en extern. Hoe groot is de noodzaak om als bedrijf mee te springen op deze trein? Want je noemde het net al effectief een boom.
Het is echt wel enorm aan het groeien. En ook vooral, dat is misschien nog een bijvraag, is het dan belangrijk voor bedrijven van een bepaalde grootorde of voor elk bedrijf. Even goed een eenmanszaak.
Evengoed een, Emanzaak. Eigenlijk moet je vooral kijken persoonlijk naar waar verliezen als professioneel veel tijd en energie aan. En ik denk dat niemand rondkomt met acht uur per dag. Ik denk dat zeer veel mensen werken langer dan geacht worden en lopen daardoor vaak tegen limieten aan of wat dan ook.
Dus eigenlijk moet je daarnaar kijken waar kan ik. AI, een stuk van mijn werk, efficiënter en optimaler laten verlopen. Of je dan in een grote organisatie werkt of je bent een eenmanszaak, dat maakt eigenlijk weinig uit.
Terugkomend naar het eerste deel, AI is niks nieuw. Dus dat is vaak een misvatting. We worden geconfronteerd met een nieuwe technologie. Nee, AI bestaat al zeer lang. Theoretisch gezien van in de jaren 50 van de vorige eeuw.
Maar waarom is dat jarenlang onder de radar gebleven tussen aanhalingsdekens, omdat dat verwerkt zat in software die we gebruikten of dat dat het speelvaat was van IT-professionals, van developers, van programmeurs.
En nu is vooral het grote verschil is dat het iets geworden is waar mensen zoals ik met twee linkerhanden ook mee aan de slag kunnen. Dus moet je als bedrijf daar op die kar gaan springen? Dat hangt af als je merkt dat wij worstelen met efficiëntie of wij kunnen ons werk misschien optimaler gaan inzetten of onze mensen lopen tegen muren aan of lopen tegen limieten aan.
Absoluut, maar een technologie inzetten omdat je buurman of je buurvrouw dat doet, dat zou nooit stelregel nummer één moeten zijn. Je moet eerst zien van hoe kunnen wij het en onze context vastgoed, advocatuur, HR, maakt niet uit wat dat je doet, hoe kunnen wij die technologie op een goede manier gefundeerd gaan inzetten?
Het is interessant dat je erover begint, want jij geeft ook les in die specifieke domeinen daarvan. Stel nu voor, je noemde daar net vastgoed, wat zou bijvoorbeeld een goede integratie zijn van chatGPT voor een vastgoedmakelaar?
Eén van de zaken, ik ga twee voorbeeldjes geven. Eerst en vooral communicatie. Ik denk dat communicatie in vastgoed superbelangrijk is. Je kan zeer vlot met tools zoals TGPT je communicatie laten afhangen van wie is de doelgroep die ik wil bereiken.
Dus afhankelijk van kunnen we onze communicatie gaan optimaliseren, personaliseren om net die doelgroep te gaan bereiken die we willen gaan bereiken. En zeker als je dus een rianten villa ergens op de Boerenbuiten in West-Vlaanderen wilt gaan verkopen dan heb je een bepaald doelgroep voor ogen om te gaan targetten.
Wel als er één iets is waarin die systemen zeer goed zijn dan is het een taal, een taal reproductie. Wel gebruik dan die technologie om in die communicatie te gaan stroomlijnen zodat je die een specifiek doelgroep gaat bereiken.
Dat is hoe de meeste mensen het gaan doen, maak mij een omschrijving van en zit vertrokken met zo'n goede prompttechnieken. Wat dat veel leuker ook is, is gewoon zeggen, ik neem een aantal foto's van het pand dat ik wil verkopen.
Ik laat die foto's op in een betalende versie van ChatGPT en ik zeg gewoon, wat kijk, maak een keer. In onze huisstijl, en je geeft hier regels mee, een vlotte tekst die past om op onze website te gaan plaatsen, gebaseerd op de foto's die je gaat zien.
En dan gaat het systeem twee dingen gaan doen. Analysen van opgeladen beeldmateriaal en systeem gaan echt wel de nuances van die foto's kunnen gaan analyseren. En op basis daarvan een voorspelling doen.
Wat zouden jullie kunnen kennen? Perfect een tekst zijn voor die een specifieke doelgroep die aansluit bij de foto's die de vastgoedmakelaar heeft getrokken. En op die manier doe je de combinatie. Je kan je communicatiestijlen aanpassen aan je doelgroep, maar je laat het baseren op de foto's die je getrokken hebt.
En dat is soms, als ik in mijn opleiding zo'n voorbeeld geef, dat is soms waaraf vastgoedmaaklaars grote ogen opzetten als ze zien hoe goed die technologie geworden is in het analyseren van bijvoorbeeld beeldmateriaal die gebruikt wordt.
Misschien nog een leuk voorbeeld om er even bij te halen, want je zei dat je aan zelfstandige werkt zelde acht uur, vaak veel meer. Ze zijn vaak nog bezig met het maken van offertes en facturen. Ik vermoed dat daar ook wel het een en ander over te zeggen valt wat chat GPT daar kan betekenen.
Ja, wat facturen betreft, gaat dat eerder al verwerkt zitten in facturatie software. Dus ik gebruik het minder voor facturatie bijvoorbeeld, maar al de offertes die ik opmaak, laat ik ook via chat GPT.
En ik heb dan eerst het systeem getraind in een soort genereren van een vast sjabloon die tegemoet komt aan wat ik verwacht, van goede offerte. En dan is dat op basis van een aantal parameters, genereert chat GPT mijn offerte en mijn vast sjabloon voor die specifieke klant.
Dat is één keer waar werk stoppen in het goed positioneren van u of in het goed zetten van uw sjabloon rond offertes. En dan is het eigenlijk parameters ingeven op enter drukken. En op basis van een mailtje die uw klant u gestuurd heeft, is het systeem in staat om al die informatie te verwerken om in een offerte te gieten.
volgens jouw specifiek sjabloon. Als je dat er allemaal mee kan, laten we dan ook eens kijken naar de opportuniteiten waar liggen de grootste kansen voor KMOS die gaan inzetten op ChatGPT, bijvoorbeeld.
Grootste kansen los van efficiëntie, dat is sowieso een no-brainer, is voor mij ook het laten kijken door die technologie vanuit een andere bril naar een bepaald probleem. Zeer vaak zitten wij vast in bedrijven, wij kijken op bepaalde manier naar een probleem in ons bedrijf en wij komen soms niet los van bepaalde vooroordelen die we hebben of bepaalde idee-fixen die we hebben.
Wel gebruik dan bijvoorbeeld eens ChatGPT, ook als u challenger. Wat ik zeer vaak doe, is als ik een offerte opstel om op dat stramien verder te werken. Ik laat mijn offerte op in ChatGPT en ik vraag, kijk, nu een keer door de ogen van een zeer kritische...
LND-manager met beslissingsbevoegdheid en geef mij drie redenen waarom je deze offerte zou afschieten bijvoorbeeld. Ik gebruik het telkens vanuit een negatief perspectief om een aantal eye-openers te genereren. En inderdaad, ik moet misschien mijn bedrijf wat beknopter toelichten of mijn expertise domein wat meer in de verf gaan zetten.
En op die manier gebruik ik chat GPT als challenger. Dus je kunt het in eerder welke context gebruiken, of dat dat voor efficiëntie is, optimalisatie of ook gewoon een keer als kritische challenger om daar een bepaald probleem te kijken.
De voordelen zijn gigantisch groot, maar dat is dan iets wat ik persoonlijk zeer belangrijk vind. Je moet als bedrijf ook bewust zijn van het is op vandaag nog altijd een energieverslendende technologie.
Dat zijn geen wensgevende bedrijven. Ze hebben allemaal een gratis model ter beschikking. Waarom? Omdat nu een strijd is tussen wij willen de betaalende klant overtuigen. Dat betekent dat we nu al te vaak met de gratis tools gaan werken.
Die qua data en privacy en security kunnen we ons daar vragen bij stellen. Maar die ook een zeer grote ecologische impact hebben. Dat is toch iets dat ik in elke sessie probeer te benadrukken. Gebruik dat, experimenteer daarmee.
Maar wees zeer kritisch en wees u bewust van de impact dat de technologie op vandaag heeft op ecologie, bijvoorbeeld. Je houdt er net aan en gebruikt chat-gpt vaak om te gaan challengen. Daar zit misschien wel die mooie balans tussen ai en het menselijke aspect, die authenticiteit, waarvan veel mensen misschien schrikken dat die zou verloren gaan.
Het is ook maar een applicatie. Zolang we de tool belangrijker gaan achten dan onszelf, dan verliezen we inderdaad een heel stuk authenticiteit. Maar als we het gaan behandelen als een tool in mijn toolkist die mij kan helpen om iets beter, efficiënter, makkelijker, wat dan ook te gaan doen, dan hoeven we ons daar geen zaak in.
in te maken. Maar er zijn wel veel mensen die op vandaag hopen dat ik daar niet meer moet te werken of wat dan ook. Ja, nee, het blijft nog altijd when trash goes in, trash comes out en dat geldt evenzeer voor chat GPT en al die andere tools.
Het is maar een domme applicatie die niet intelligent is, die enkel zeer sterk is in patroondetectie en voorspellen van een mogelijk antwoord. Maar het is nog altijd onze kritische zin, onze inzichten, onze ideeën, onze intelligentie die veel meer zal doorwegen op het eindresultaat dan die AI.
Maar het is uiteraard wel een zeer welgekomen hulpmiddel om onze eigen intelligentie nog een extra boost te geven. Het laatste waar ik het nog over wil hebben, als je iets wil laten genereren door AI, dan heb je een prompt nodig.
Dat is niet iets wat je uit je mouw gaat schudden zonder dat je daar enige ervaringen hebt, is dat waar de opleidingen van Syntra Bizz die je onder andere geeft het verschil kunnen maken. Ja, dat is een groot stuk van de opleiding.
Focust enerzijds op welke verschillende tools zijn er op vandaag beschikbaar? Los van chat GPT en co-pilot hebben we ook nog clouden en gemini en perplexity en ga zo maar voor. Dus dat is een stukje van, kijk, hoe verhouden die verschillende applicaties zegt en opzicht ervan elkaar.
En dan vooral, hoe kan ik nu als eindgebruiker op een zo goed mogelijke manier met die tools aan de slag? En als ik één van de eerste opdrachten is altijd, kijk, sta nu eens een vraag of geef een opdracht aan chat GPT op de manier waarop je het gewoon bent van te gebruiken.
En dan merk je dat veel mensen leiden aan, hoe moet ik het gaan zeggen? Google-litisch moest dat bestaan, namelijk schoenen in de kopen maat 38, enter en op basis van vier woordjes verwachten we een optimaal resultaat.
Aan Google zit dat op een berg data over ons en kan dat? Chat GPT kan dat niet, hoe minder context we geven, hoe meer vrijheid dat we aan het systeem geven om te hallucineren of om zelf iets te verzinnen.
En eigenlijk legt de grootstuk van de opleiding vooral hoe bouw ik nu een goede prompt op wat moet daar niet in? Wat zijn zo de trucsjes van de foor en op het einde van de red zijn mensen gewapend om zelf aan de slag te gaan?
Het is geen rocket science, het is eigenlijk een zeer laagdremplige, makkelijke applicatie. Maar er zijn een aantal basisregels die superbelangrijk zijn om ervoor te zorgen dat mensen toch iets meer uit die systemen halen dan het geen dat ze op vandaag doen.
En dat is vooral meer een deel van de opleiding focusst vooral daarop. Oké, super. Ik ga je alvast bedanken voor deze uitleg, Mathias. Graag gedaan. En ik ga ook nog tegen de mensen zeggen, stel dat ze geïnspireerd zijn door deze podcast, kunnen ze altijd contact opnemen met Syntra Bizz voor een opleiding van jou of een van jouw collega's.
Of natuurlijk ook nog inschrijven voor een van de events die ze bij Syntra Bizz organiseren. Daar krijg je ook altijd nog wel een kleine blik toch al op wat zo'n opleiding voor jou zou kunnen betekenen.
Mathias, bedankt om tot hier te komen en nog heel veel succes met jouw toekomstige prompt. Dank u wel. En ik bedank natuurlijk ook onze luisteraars nog. Ben je benieuwd naar meer tendensen in business?
Abonneer je dan alvast op je favoriete podcastkanaal. En mis zo geen enkele aflevering.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Interessante bedrijven
XsolveIT