De lokale verankering van HR met Anne Mie Desal en Barbara Van Goeye van SD Worx
- De lokale verankering van HR
- 11-06-2024
- HR
Je komt ze tegen in het hele land: de filialen van SD Worx. Dat is geen toeval, want het HR-bedrijf gelooft rotsvast in de kracht van lokale verankering.
“Het is belangrijk om niet alleen zichtbaar te zijn, maar ook de regio goed te kennen”, vertellen Anne Mie en Barbara in koor. Beide zijn ze verantwoordelijk voor een vestiging van SD Worx, respectievelijk in Roeselare en in Brugge.
Het kantoor in Roeselare is pas open sinds februari, dus nog relatief nieuw. “Het was een bewuste keuze om naar hier te komen”, vertelt Anne Mie. “Qua visibiliteit kunnen we niet beter zitten. Mensen springen al eens sneller binnen met een vraag en zijn heel enthousiast over het feit dat we nu dichter bij hen gevestigd zijn.”
Een ander verhaal in Brugge, waar Barbara en haar collega’s minder volk over de vloer krijgen dan in Roeselare: “Dat is wat typischer voor een grote stad. Bij ons springen mensen niet zomaar binnen, maar ze zijn dan weer wel talrijk aanwezig wanneer we bijvoorbeeld actuasessies organiseren. Je kan die eveneens online volgen, maar onze klanten komen toch liever naar hier. Zo zie je maar dat elk filiaal inspeelt op de specifieke noden van de regio.”
Daarnaast is er nog één belangrijk punt waar zowel Barbara als Anne Mie de aandacht op willen vestigen: “Het belang van een netwerk. En dat bouw je veel sneller uit als je onder de mensen bent”, geeft Barbara mee. Iets wat Anne Mie meteen beaamt. “Dankzij ons extra kantoor in Roeselare kan ik nu heel mijn regio doorkruisen in twintig minuten en mensen sneller helpen dan voorheen. Vroeger had ik klanten over het hele land, dan was ik soms twee uur onderweg.”
Ben je benieuwd naar nog meer voordelen van de lokale verankering bij SD Worx? In een dik kwartier “tendens in business” vertellen Anne Mie en Barbara hun volledige verhaal. Beluister de aflevering nu via je favoriete podcastkanaal.
Lees de volledige audiotekst van deze podcast
Welkom bij Tendens in Business, de podcast van KMOinsider. Tijdens onze afleveringen gaan we op bezoek bij mensen uit verschillende branches en bespreken we een topic dat hen nauw aan het hart ligt.
Vandaag zit ik tegenover Barbara van Goeie en Anne Mie desal van SDWorx. Barbara, Anne Mie, eerst en vooral bedankt voor het ontvangst. Hoe gaat het met jullie, Barbara? Goeiemorgen, Glennn. Heel goed, dank je wel.
De zon schijnt, dus dan is met mij altijd net ietsje beter dan anders. Anne Mie, gaat de bal ook terug naar jou? Hoe gaat het met jou? Heel goed, dank je wel, Glenn. Ja, deze morgen hier naartoe was het al wat hobbelig, om willen van file wat later, maar niet ondertussen terug helemaal zijn en klaar voor ons gesprek.
Jullie zijn allebei verantwoordelijk bij SD Worx. Jij voor het filiaal in Brugge. Anne Mie, jij in Russelaar. Waarom vinden jullie die lokale verenkeling? Want dat is waarover we het vandaag gaan hebben.
Dat is het topic van vandaag. Waarom vinden jullie dat zo belangrijk? Vooral belangrijk omwille van de nabijheid bij de klant. De drempel is laag om "en passant" ook even binnen te komen als je met een vraag zit als klant.
Plus hoe lokaler, hoe beter je de regio, de streek, de nodende behoefte, de geplogenheden van de klanten kent binnen die specifieke regio. Ja, plus ook, onbekend is onbemind. Als je ergens fysiek niet aanwezig bent, dan ziet men jou niet en dan ben je ook niet in de gedachte van de mensen.
Ja, klopt. Visibiliteit is inderdaad ook heel belangrijk. En dan merken wij nu ook wel dat we gezien worden. Ze zien ons fysiek ook zitten "en passant". Het is ook een mooie uitvalsweg naar het centrum en uit het centrum.
Dat maakt inderdaad dat je de visibiliteit maakt. dat je het wel hebt. Ik heb jullie zien zitten. Je zegt nu wel, want eerst en vooral nog proficiat, want jullie hebben onlangs een nieuw filiaal geopend.
Dat is in Roeselare waar je verantwoordelijk voor bent. Jij zit in Roeselare, Barbara in Brugge. Zijn er grote verschillen tussen die twee locaties? Wat merken jullie? Ik denk het wel. Als ik Anne Mie hoor praten over Roeselare en typisch voor de regio, dan is dat toch nog verschillend met Brugge.
Als ik naar het kantoor in Brugge kijk, waar ik nu al vijf jaar kantoordirecteur ben, dan is het zo dat mensen niet zo heel dikwijls op kantoor zomaar binnenkomen, gebeurt wel èh. En vroeger vroeg corona veel meer, maar sindsdien echt nog heel weinig.
Anderzijds, als wij iets organiseren op kantoor, wij geven daar bijvoorbeeld juridische actua sessies, die evengoed ook online kunnen gevolgd worden en dan blijkt dat kantoor Brugge er uitspringt op vlak van fysieke aanwezigheid van die deelnemers of als wij een klantendrink organiseren, een kantoordrink waarbij de klant eens een praatje kan komen maken na het werk met hun payrollconsulent, dan zie je ook heel veel animo.
Dus enerzijds willen ze graag in de buurt zijn om op zulke zaken te kunnen langskomen, maar anderzijds voor kantoor Brugge is het niet zo dat wij dagelijks bezoek hebben van klanten die even willen binnenspringen om iets te vragen.
Ik denk dat dat in Roeselare een beetje anders is. Ja, we zijn ook echt wel een regio van "ons kent ons". Mensen willen ook altijd heel graag een gezicht kleven op een stem. Dus van daar ook, ja, dus Roeselare is bijvoorbeeld ook een regio die heel sterk leeft qua netwerking.
Dus eigenlijk die interactie tussen de bedrijven met ons klanten is echt wel groot. Wij horen nu ook wel van dat klanten die vanuit andere kantoren komen nu zien dat wij vrij nieuw tussen het kantoor en Roeselare zijn.
Dat ze ook wel heel leuk vinden dat wij daar ook lokaal aanwezig zijn. Niet zozeer om dat misschien echt te kunnen binnenstappen, maar gewoon het idee van oké, ons kantoor is hier vlak in de buurt en als er iets is dan staan ze heel snel bij mij op de stoep of komen zij heel snel tot bij ons.
Is dat ook iets van feedback die je krijgt? Het is leuk dat jullie hier nu zitten. Is er nog andere feedback waar je denkt die je al gekregen hebt? Ja, en inderdaad, de feedback nu is inderdaad van ja, tof dat jullie hier zijn en goed dat jullie hier zijn en waarom heb je zo lang gewacht om hier te zijn.
Dus die feedback vanuit Roeselare krijgen wij wel. Ja, anderzijds ook je merkt gewoon ondanks, zoals ik zei, dat klanten niet altijd continu de nood hebben om echt binnen te springen. Toch anderzijds, vind ze het wel belangrijk, gewoon om te weten dat je in de buurt bent.
Dat is wel een vraag. Als onze collega sales de baan op gaan zoek naar nieuwe klanten, dan is toch de vraag waar zijn jullie gevestigd. Ja, dus in de buurt aanwezig zijn betekent ook weten wat er speelt, wat er leeft in die regio en dat je kan meepraten en dat je meer op de hoogte bent van de topics of de problematieken of de uitdagingen die in die regio aanwezig zijn.
Is dat iets wat jullie concreet of tastbaar kunnen maken? Want jullie zeggen de regio kennen, weet wat er leeft. Is er iets waar dat jullie iets van kunnen meegeven? Dat is iets wat bij ons misschien meer leeft dan ergens anders.
Kunnen jullie daar de vinger opleggen? Ik denk dat iedere streek zo wat zijn eigenheden heeft, ook na werking, sowieso cultuur soms ook, ook het ondernemerschap daar in de regio. En dat is ook iets wat wij dan gezien, dat we bij zoveel klanten over de vloer komen, ook wel kunnen uitdragen naar andere klanten.
Wat werkt er bij den één? Misschien is dat ook iets die bij u werkt. Best practices binnen de bedrijven, op vlak van HR, op vlak van Payrol, kunnen wij ook wel heel snel uitwisselen. Mobiliteit is in West -Vlaanderen, in Roeselare, een minder groot probleem, bijvoorbeeld, dan onze collega's in Brussel en Antwerpen.
Dus de gevoeligheden binnen een bepaalde regio zorgen er ook wel voor dat wij als SD Worx initiatieven kunnen ontwikkelen die echt gestoot zijn op wat is de problematiek hier binnen deze regio. We hebben ook al een voorbereiding gemaakt, en daar spraken jullie ook regelmatig over een postcode, dat dat bij jullie eigenlijk veel meer van toepassing is dan bij Barbara in Brugge.
Ik denk dat dat een beetje gegroeid is zo. Het kantoor Brugge bestaat al heel lang. Het is zo, nieuwe klanten die aansluiten, gaan we sowieso kijken naar waar die klant, waar is het bedrijf gevestigd, de hoofdzetel.
En in theorie zal die aangesloten worden in het kantoor in de buurt. Dat is eigenlijk de logische volgorde. Het kan de voorkeur van de klant zijn als ze verschillende vestigingen hebben of de contactpersoon woont ergens anders dan het hoofdkantoor.
Een voorkeur van een klant kan zijn om toch bij een ander kantoor aan te sluiten of soms puur praktische redenen, dus welke reden dan ook. Waardoor het zo gegroeid is inderdaad, dat het kantoor in Brugge veel meer mix heeft van klanten qua postcodes dan Roeselare.
Waardoor we inderdaad aan de bron begonnen zijn en gestart zijn met klanten uit die postcodegebied. Dat postcodegebied klapt. Voor de les vroeger werkte ik ondertussen 18 jaar bij SD Worx.
De klant een portefeuille die wat meer verspreid was over Oost -West -Vlaanderen, maar meestal bedrijven ook met filialen, soms langs de andere kant van het land. Dat betekent dat er soms twee uur in de wagen zit op weg naar uw klant.
Er wil nu in 20 minuten, doorkruis ik gans mijn regio. Dus ook daar zijn we weer terug sneller bij uw klant om te luisteren wat leeft er, wat speelt er, wat we voor u betekenen. Dat maakt het sowieso voor mij wel leuker, omdat de minder tijd verliest, maar het voordeel van echt die lokale verankering te hebben.
Plus ik denk ik ook dat het een beetje typisch is. Ik mag dat wel zeggen, West -Vlaams is. om de mensen graag fysiek te zien. Ondanks dat er al een serieuze evolutie is ondertussen naar online. En ik heb bijvoorbeeld best wel veel online meetings als ze over een bepaald topic gaan die even kort kan besproken worden en dat duurt een kwartier, 20 minuten, dan is dat superhandig.
Maar uiteindelijk, ja, mensen, zeker in West -Vlaanderen, ik netwerk daar ook heel veel, dat is ook zo iets. West -Vlaanderen is een netwerkregio, dus men komt graag buiten avonds om mensen te zien, te leren kennen.
En ja, klanten vinden toch nog altijd leuk. Dat moet niet continu zijn, maar om u af en toe, al is het 1 of 2 keer in het jaar, fysiek te zien. En dan is handig als je niet het halve land moet doorkruisen. Dat kan ik helemaal begrijpen.
Zeker tegenwoordig gaat niet altijd even vlot op de baan. Inderdaad. Merk jullie ook dat er bepaalde klanten, misschien sneller met een bepaald topic, ook naar jullie komen, dat jullie meer zichtbaar zijn?
Dat kan. Ze heeft meer te maken, denk ik, maar ik weet niet of dat noodzakelijk verbonden is met de fysieke aanwezigheid, maar effectief met uw kennen. Die heeft feit dat ze u goed genoeg kennen, dat ze onmiddellijk aan u denken en niet aan iemand anders om een onderwerp te bespreken.
Ja, dat klopt dan ook, ja. Vaak, ja, onze basis is payroll, het verzorgen van de loonadministratie voor bedrijf met alles voor onze sociale wetgeving, die daarin gekoppeld is. Maar soms weten klanten ook niet dat wij toch wel een stuk breder gaan en echt een aantal HR-topics ook mee kunnen ondersteunen.
En dat merk ik nu wel om dichterbij die klant te zijn, fysiek er naar toe te gaan, kennis te maken, vooral nu in het kader van ons gegeven, een nieuw kantoor. Toch wel heel veel zaken naar boven komen dat klanten denken en zeggen, ach, ik had niet gedacht dat jullie dat ook doen.
Dus op die manier kan je ook wel... heb je de mogelijkheid om onze dienstverlening volledig in de picture te zetten en te bespreken met de klanten. Dus dat vind ik ook wel een leuk gegeven om te merken dat klanten nog altijd wel met dingen worstelen of zitten waarbij wij ook wel mee kunnen ondersteunen.
Je vindt tegenwoordig zoveel dingen online, een telefoontje is rap gepleegd. Maar ik voel mij vaak sneller aangesproken als ik iets persoonlijk aan iemand kan vragen. Ik neem aan dat dat voor jullie misschien ook soms makkelijker is om op die manier een probleem op te lossen, iets aan het telefoon uitleggen of online ten opzichten van face-to-face te zitten zoals wij hier nu.
Soms is dat makkelijker uitgelegd. Dat van het onderwerp af, is makkelijk te bespreken, is het eenvoudig of vragen het wat meer context, toelichting, doorvragen enzo verder. Ik wil zo 'n klanten, de aanleiding is omdat ze iets gezien hebben online.
ja, LinkedIn of om dat ze zelf gaan zoeken zijn op onze website of zo. En dan krijgen ze daar al voor informatie en willen ze het verder doorspreken. Dat is heel dikwijls bij ons de gang van zaken. Ja, je praat over iets en van het een komt ander.
Dat komt erboven soms ook iets van uit de privécontext die in het gesprek naar boven komt, waardoor er een link is in met professionele en dat je op die manier ook zaken naar voor kan schuiven of je kan aanbrengen van dat je denkt dat je al eens aan gedacht hebt.
Bij je buurt doen ze dat op die manier. Kan dat voor je werken? Het feit dat die interactie met elkaar hebt, wat online of in teams meetings nog een ander verhaal is, omdat het dan ook wel focust op de context van je meeting.
Terwijl het fysiek is als je bij elkaar zit. Dat klopt. Ik ben wel al eens een paar keer mee geweest met Anne Mie. Soms doen we dat eens een keer. We horen wat de andere vertelt. En ik moet zeggen, het valt mij op.
Als Anne Mie binnenkomt en begint te vertellen, dan weet je niet waar dat eindigt. Tussen de inspiratie, zoals dat gezegd, van het een komt ander, dan ga je alleen maar in fysieke gesprekken hebben en dat ga je niet hebben als je een online meeting opzet, zoals dat gezegd, waar het puur over dat topic gaat.
Meestal heb ik niet veel nodig om een gemeenschappelijke connectie met jouw gesprekspartner te vinden van de achtergrond waar hij vroeger gewerkt had gedaan. Ah, ja, ik had een dienst. Die kan ik ook, daar heb ik ook nog.
En dan zijn je vertrokken en verstevigd je ook een stukje. De band onder elkaar en de drempel om vlotter met elkaar te babbelen. Maar dat zal in Brugge niet anders zijn. Nee, maar goed, ik moet dan wel even uitleggen.
Al wel veel uitleggen is er niet aan nodig, dat ik... Ik eerder een Gentse ben, maar ondertussen toch wel al lang in Brugge werk en in West -Vlaanderen woont. Maar goed, een Gentenaar wordt in West -Vlaanderen wel geaccepteerd en omgekeerd ook.
Maar ja, en ook het stuk, ja, Barbera had dat er ook zojuist aangehaald, het stuk netwerking. Dus ja, dat is ook onderdeel van onze job. Ja, en ook, ja, als u kennen, het gaat heel erg over gunnen. En daar werkt je efkes aan, als je niet uit de streek komt, dan duurt dat efkes langer tot wanneer ze u kennen en zien van, ah, die blijft daar precies wel rondlopen.
En dan gaat het over gunnen op de deur, hè. Anne Mie, nog eventjes terug naar jou, want jouw filiaal in Roeslare is dan in februari gestart. Klopt. Zijn er nog bepaalde dromen die jij hebt daar? Want, hè, Barbara ziet ondertussen al een tijdje in de Brugge, filiaal bestaat ook al veel langer.
Zijn er bepaalde dingen waarvan je zegt dat zou wel leuk zijn mochten we daar naartoe kunnen gaan? Ja, in eerste instantie werken we heel hard om ervoor te zorgen dat we een stabiele basis hebben qua dagdagelijkse dienstverlening.
We zijn een klein team. Ik zelf heb nog drie collega's payroll Consulenten die zich heel hard inzetten om alle klanten op een goeie manier te kunnen servissen. Dat bedoeling is dat wij ook nog groeien specifiek in de regio.
En ja, dat we er echt wel onze SD-worx vlag kunnen planten als zijnde een toon aangevende speler ook in de markt van payroll en HR-service is. Barbara, bij jou in Brugge is de vlag al geplant. Jij wil die nog verder gaan planten.
Ik stel voor dat ik jullie stil aan ga laten verder werken. Dikke merci voor de verhelderende babbel en om daar tijd voor te maken. Graag gedaan. En dan bedank ik natuurlijk ook onze luisteraars nog.
Ben je benieuwd naar meer tendensen in business? Abonneer je dan alvast op je favoriete podcastkanaal en mis zo geen enkele aflevering. Wat mij betreft, graag tot een volgende keer.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Interessante bedrijven
3W
StepStone