Top 10 van meest bestelde bedrijfswagens
Bedrijven bestellen steeds vaker elektrische SUV’s, zo blijkt uit een analyse van leasingbedrijf Arval. Uit het onderzoek naar de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens voor de eerste helft van 2022 kwam een duidelijk resultaat: zeven voertuigen in de top 10 zijn full electric SUV's. Op nummer twee staat een wagen met een klassieke aandrijving: de Volkswagen Golf met een benzinemotor.
De oorlog in Oekraïne en het halfgeleidertekort hadden een grote impact op de wachttijden voor nieuwe wagens. Toch blijft de bedrijfswagen populair als onderdeel van de verloning voor werknemers, zo bleek uit eerder onderzoek.
Een analyse met spanning op
Dit onderzoek bestudeerde Arval-klanten die voor hun medewerkers een bedrijfswagen kochten tijdens de eerste helft van 2022. Hierbij bleek dat er in de nabije toekomst een groot aantal nieuwe elektrische SUV’s rijklaar gemaakt worden om op de Belgische wegen te rijden.
Zeven wagens uit de top 10 zijn elektrische SUV’s. De fiscaliteit is hierbij een stuwende kracht richting elektrische wagens, terwijl constructeurs vooral kijken naar de wens van het brede publiek. SUV’s zijn het populairst, wat ervoor zorgt dat nu de eerste elektrische breakmodellen in productie zijn.
Dat er een stijging van elektrische wagens is, komt ook niet als een shock aan. Recent investeerde het IT-servicebedrijf Acom in 20 Tesla’s.
“De fiscaliteit die van elektrisch rijden quasi een no brainer maakt in combinatie met de algemene voorliefde voor SUV’s zijn perfect weerspiegeld in deze top 10”, zegt Yves Ceurstemont van Arval Consulting.
“Ook de plug-in hybrides in de top 10 zijn SUV’s, maar intussen is gebleken dat dit type motorisatie slechts interessant is voor een heel beperkt aantal bestuurders. Volgens Arval mag de bestuurder slechts 20 procent van de tijd niet-elektrisch rijden als men het kostenplaatje vanuit bedrijfsoogpunt onder controle wil houden.”
“De rijprofielanalyse en het systematisch laden door de bestuurder van een plug-in hybride gebeurt nu vaak niet. Puur wetenschappelijk gezien zijn SUV’s in het algemeen door hun vorm contraproductief voor ecologisch rijden en het rijbereik, meteen de reden waarom de Volkswagen Golf zo hoog scoort voor wie niet in de mogelijkheid is om voor elektrisch rijden te kiezen. Deze wagen heeft een lagere luchtweerstand dan een vergelijkbare SUV wat net gunstig is voor de CO2-uitstoot.” (Yves Ceurstemont)
Van futuristische spanning, terug naar de classics
Wie nu nog in de tijd van CO2-beperking kiest voor een bedrijfswagen met een thermische motor, zal geconfronteerd worden met een fors stijgend voordeel van alle aard (VAA).
“Naast de aantrekkelijke aftrekbaarheid voor de bedrijven is het voordeel van alle aard ook een extra fiscale factor die meespeelt in de keuze. De berekening van het VAA is namelijk zo opgebouwd dat er een ‘gemiddelde CO2’ in verwerkt is die vastgelegd wordt door de overheid. Door het stijgend aantal elektrische wagens daalt dat cijfer en eet het de vastgelegde verlaging voor elk jaar dat je wagen ouder wordt volledig op,” aldus Yves Ceurstemont.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Hyundai
Autovak
Velodi