Multimerken auto-importeur Alcomotive: “Fleetwagens worden vandaag minder met emotie gekozen”

Mobiliteit

Waar traditioneel de emotie een grote rol speelt bij de keuze fleetwagens, merkt Alcomotive, invoerder van 6 Aziatische merken, dat bedrijfswagens vandaag met meer rationaliteit gekozen worden, waarbij thema’s als voordelen alle aard, fiscale aftrekbaarheid,… aan belang winnen. “Met onze merken en modellen voldoen we vandaag volledig aan de nieuwe behoeften van de fleetmarkt”, stelt COO Olivier Sermeus.

Alcomotive, invoerder en distributeur van Hyundai, Suzuki, SsangYong, MG, Maxus en Isuzu, heeft grote ambities om zijn aandeel in de B2B-markt verder uit te bouwen en richtte specifiek voor zijn interessante fleetwagens de afdeling ‘Alcomotive Fleet & Mobility Solutions’ op.

Fleetwagens worden rationeel gekozen

Olivier Sermeus: “We zien vandaag dat bedrijven vandaag meer rationeel een fleetwagen kiezen, waarbij ze rekening houden met voordelen alle aard, fiscale aftrekbaarheid, TCO,… Als vanzelf kom je dan bij hybride-plug in en elektrische wagens uit. Wij sluiten daar met onze merken en modellen mooi op aan.”

Zo presenteert Hyundai met zijn Ioniq en Kona alle mogelijke oplossingen van hybride over plug-in tot full electric. Verder is er de MG full electric en plug-in, komt SsangYong binnenkort met een volledig elektrisch model en gaat ook Suzuki, door zijn partnership met Toyota, volop de hybride toer op. Maxus lanceerde dan weer met zijn EV80 en e-Deliver3 twee full electric bestelwagens.

1 aanspreekpunt voor alle fleetwagens

Olivier Sermeus: “Met onze nieuwe fleet-afdeling stappen we af van een individuele benadering per merk. We gaan voluit voor een unieke totaaloplossing die we als groep met al onze merken aan bedrijven, leasingmaatschappijen en andere professionele klanten kunnen aanbieden. Het servicelevel naar onze klanten toe wordt hiermee sterk verhoogd. Als kmo heb je voortaan 1 aanspreekpunt voor al onze merken.”

Cluster voor Light Commercial Vehicles

Alcomotive voerde niet alleen een aanpassing door op vak van fleetwagens, maar bracht ook al zijn LCV-merken samen in 1 cluster.

Olivier Sermeus: “Ook de LCV-markt heeft specifieke noden en wensen en daar willen we ons met onze cluster lichte vrachtwagens volop op richten. Ook voor dit segment hebben we interessante voertuigen. Bij Isuzu werd zonet de nieuwe D-Max voorgesteld. Die zal zijn plaats aan de top van het pick-up segment met verve verdedigen. Bij Maxus zijn alle ogen gericht op de volledig elektrische e-Deliver3 en binnenkort is er ook de e-Deliver9.”

De Chinese bestelwagenbouwer Maxus zet met de e-Delivery3 een 100% elektrische bestelwagen in de markt, uitgerust met een elektromotor van 122 pk en 2 batterijpacks (35 of 53 kWh). Deze camionette heeft een autonomie tot 342 km in de stad en is in 45 minuten van 0 tot 80% opgeladen. De e-Delivery3 heeft een laadruimte van 4,8 of 6,3 m³. Je kan hem aanschaffen vanaf een prijs van 31.990 euro, exclusief btw.

Lees verder onder de foto.

eDelivery3


Olivier Sermeus: “Met onze 6 merken bieden we echt alle mogelijke oplossingen aan die de markt te bieden heeft. Geen enkele andere merkengroep heeft wagens op benzine, diesel, CNG, hybride plug-in, elektrische én waterstof in huis, en dit alles via één gesprekspartner.”

IJveren voor beleidsstabiliteit

Wat de waterstofwagens betreft, vermeldt Olivier Sermeus nog dat het om de technologie van de toekomst gaat, loepzuiver, net als de 100% elektrisch aangedreven auto’s, maar hij betreurt dat het bij de overheid ontbreekt aan beleidsstabiliteit: “Onze waterstofwagen staat op punt en hij is heel betaalbaar. De overheid belooft al twee jaar lang dat er meer waterstofstations komen, maar naast een in Halle en een in Zaventem worden er voorlopig geen bijgebouwd. Zo wil de regering ook dat in 2025 alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn. Wat zal binnen 48 maanden de waarde nog zijn een dieselwagen die vandaag in een leasingcontract gaat. Ik ben ervan overtuigd dat elk merk hard werkt om de CO2-uitstoot terug te dringen. Zouden we niet beter stapsgewijs naar een 100% elektrisch wagenpark evolueren? Zodat we ons als sector daarop beter kunnen voorbereiden en niet voor verrassingen komen te staan?”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials