Johan Celis (vestigingsmanager Cammaert Trucks): “Wij denken mee met onze klant vanuit zijn specifieke behoeften inzake rollend materieel”

Mobiliteit

Johan Celis oefende tijdens zijn professionele loopbaan diverse commerciële en managementfuncties uit bij verschillende werkgevers. De constante: ze waren stuk voor stuk actief in de sector van de bedrijfswagens. Met zijn zeer lange staat van dienst is hij de juiste persoon om ons wegwijs te maken in deze boeiende materie. Maak kennis met de ervaren vestigingsmanager van Cammaert Trucks in Antwerpen.

Met ruim zes decennia ervaring op de teller geldt het familiebedrijf Cammaert Trucks als een gevestigde waarde bij al wie professioneel actief is in transport. Klanten kunnen terecht in vier vestigingen (Antwerpen, Sint-Lievens-Houtem, Temse en Gooik) voor de aankoop, het onderhoud en de herstelling van hun bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf benoemde Johan Celis in 2005 tot vestigingsmanager.

Een brede en goed onderbouwde expertise

Johan studeerde Marketing en Bedrijfsorganisatie. Zijn eerste stappen in het beroepsleven zette hij bij Pegaso, een Spaanse producent van auto’s, vrachtwagens en autobussen. IVECO kocht dit merk over aan het begin van de jaren 90. “Ik ging er aan de slag als sales backoffice en later als verkoper van nieuwe en tweedehandsvoertuigen. Van daar maakte ik de overstap naar de financiële afdeling van IVECO in de functie van Credit & Tresaurie Executive. Er zouden nog eens twaalf jaar volgen als business development manager, waarbij ik hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief was.” In 2005 kwam Cammaert Trucks aan zijn mouw trekken. Johan is er nu vestigingsmanager, maar vulde die job van meet af aan in als een operationele projectmanager. “Ik wou de nauwe contacten met de klant en de markt blijven onderhouden.”

De focus op klantgerichtheid en service zit perfect vervat in onze slogan: ‘Service is onze Strategie, Maatwerk onze passie.’

Cammaert Trucks: met operationele en oplossingsgerichte focus

Cammaert Trucks begon dik 60 jaar geleden als Magirus-dealer. Later werd het familiebedrijf hoofddealer van IVICO en ook Fiat Professional. Het jaar 2001 betekende een belangrijke mijlpaal. Cammaert nam de IVECO-vestigingen in Antwerpen en Temse over. Zeven jaar later volgde nog de overname van een servicebedrijf in Sint-Lievens-Houtem. “Alain Cammaert speelde een belangrijke rol in de reorganisatie van die vestigingen. Onder zijn impuls kwam er een sterke focus op klantgerichtheid en service. Die zit perfect vervat in onze slogan: ‘Service is onze Strategie, Maatwerk onze passie.’ Ik blijf die benadering trouw in de Antwerpse vestiging. We werken uitgesproken operationeel en oplossingsgericht, met korte lijnen en snelle beslissingsprocessen. Iedere medewerker brengt binnen die structuur rechtstreekse meerwaarde bij. Omwille van de efficiëntie zijn hr, marketing, backoffices en boekhouding gecentraliseerd in ons filiaal in Temse.”

De proactieve, snelle en efficiënte dienstverlening van Cammaert Trucks

Servicegericht werken kan je in de transportwereld niet waarmaken met een ‘nine-to-five’ mentaliteit. “Bij Cammaert Trucks staat alles in het teken van snelheid en efficiëntie,” aldus Johan. “Elke vestiging heeft een grote voorraad onderdelen in huis. Verder beschikken we over vier magazijnen, die onderling geconnecteerd zijn en samen één virtueel magazijn vormen. We gaan proactief te werk met de onderhoudswerkzaamheden, om mogelijke problemen te voorkomen. Want een truck die in panne staat kost een transportfirma handenvol geld. Vanuit diezelfde optiek staat er 24/7 een goed uitgerust serviceteam paraat voor snelle interventies. De techniekers van het team zijn speciaal opgeleid om aan trucks te werken.”

We hebben oog voor uiteenlopende aspecten, zoals de bedrijfszekerheid, de materiaalkeuze, de duurzaamheid en de ergonomie.

Cammaert Trucks als strategische ‘truckpartner’

Vanuit zijn ervaring en expertise is het bedrijf goed geplaatst om klanten te adviseren en te begeleiden. Johan: “De technologie evolueert snel en dat geldt eveneens voor de regelgeving. Daarom ondersteunen wij transportbedrijven bij hun beslissingen. We hebben oog voor uiteenlopende aspecten, zoals de bedrijfszekerheid, de materiaalkeuze, de duurzaamheid en de ergonomie. Daarnaast houden we tevens rekening met de gebruiks- en financiële parameters, die de klant vooropstelt.” Cammaert Trucks biedt een totaalaanbod aan diensten, in-house (airco – tacho – 24u depannages – COP-erkenning – leasings) en via betrouwbare partners (carrosserie – spuitwerk – laadklepservice – telematica). Voor de voertuigen van IVECO kunnen ondernemingen quasi op maat reparatie- en onderhoudscontracten afsluiten. “Ten slotte verzekeren we in overleg met de klant de planning en opvolging van de servicebeurten. We onderbouwen ons advies met technische en gebruiksspecificaties, bij geconnecteerde voertuigen aangevuld met bijkomende diensten. Denk aan preventieve herstellingen, pay per use R&O-contracten, bijsturen onderhoudsplanning, rijstijlevaluatie van chauffeurs, eco-driving trainingen...”

Goede afspraken met technische partners

‘Schoenmaker blijf bij je leest’ is een volkswijsheid, die ook Cammaert Trucks hoog in het vaandel draagt. Verkoop, onderhoud en herstelling van bedrijfsvoertuigen, dat is de corebusiness van het bedrijf. “Voor zaken die daar geen deel van uitmaken, zoals het aanpassen van voertuigen in functie van de gebruiksvereisten van de klant, doen we een beroep op externe partners,” verduidelijkt de vestigingsmanager. “Die selecteren we wel uiterst zorgvuldig op basis van hun technische competenties, opgebouwde knowhow en betrouwbaarheid in kwaliteit en planning. Kortom, ze moeten dezelfde strenge kwaliteitseisen respecteren, die wij onszelf opleggen. Bij Cammaerts hanteren we waar mogelijk een projectmatige aanpak. We maken goede, transparante afspraken met de technische partners en betrekken hen van meet af aan bij elk nieuw technisch dossier. Het doel? Een optimale samenwerking, ieder volgens zijn specifieke expertise.

IVECO zet nu in op de ontwikkeling van full electric voertuigen en bedrijfsvoertuigen met waterstofaandrijving.

Hoe ziet het bedrijfsvoertuig van de toekomst eruit?

Volgens Johan kunnen we de…”diesel- en aardgasmotoren voorlopig niet wegdenken uit de wagenparken. De EV- en FCEV-aandrijvingen zijn in volle evolutie, maar ik zie momenteel nog te veel technische (batterijtechnologie, rijbereik, performantie, laadvermogen, trekkracht) en wettelijke beperkingen. Bovendien ontbreekt op veel plaatsen nog de infrastructuur, zoals snelle laadpalen en tankstations voor waterstof. We volgen de technische evolutie hoe dan ook op de voet en stimuleren geïnteresseerde klanten om zich grondig te informeren. Niet alleen wat de technische mogelijkheden betreft, maar ook inzake subsidies, fiscaliteit en de verwachtingen van hun klanten. En we vertellen hun dat een EURO VI dieselmotor van de meest recente generatie objectief gezien best wel een schone en duurzame motor is.” Goed op weten: de General Safety Regulation 2024 (EU-richtlijn rond verkeersveiligheid) verplicht vanaf juli 2024 uitrustingen als automatische noodremhulp, intelligente snelheidsondersteuning, systemen voor omgevingsdetectie enz op alle bestel- en vrachtwagens. Alle modellen kregen inmiddels een update.

Of toch maar wachten op BEV’s en FCEV’s?

Ook al staat de EV-technologie nog niet 100% op punt en ontbreekt het aan voldoende infrastructuur voor voertuigen met waterstofaandrijving, de technologische transitie ging inmiddels van start in de transportsector en zal niet meer stoppen. “Dat merken we bij Cammaert Trucks natuurlijk ook in het aanbod van onze merken,” zo vervolgt Johan. “In het gamma Fiat Pro bestelwagens zien we nu al een duidelijke shift naar elektrische voertuigen en zelfs naar FCEV’s met een waterstofaandrijflijn. IVECO stelt daar een zeer breed aanbod vracht- en bestelwagens. Bij de bestelwagens kan je bijvoorbeeld kiezen uit diesel, CNG, LNG of elektrisch. De vachtwagens van 3,5 tot 7,2 ton bestaan dan weer in diesel- en in CNG/LNG-versies. Het merk zet nu in op de ontwikkeling van full electric voertuigen en FCEV’s. De eerste modellen verwachten we tegen 2025-26 op de markt. Er staan ons nog boeiende tijden te wachten!”

Ben je actief in de logistieke of transportsector en kijk je uit naar een klantgerichte partner die je adviseert en begeleidt in de keuze van bedrijfsvoertuigen? Steek dan zeker je licht op in een van de vier vestigingen van Cammaert Trucks. 60 jaar knowhow tot je dienst!

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Velodi

  • Hyundai

Bekijk de socials