Hyundai Motor onthult gedurfd waterstof FCEV Concept met voorproefje van nieuwe designtaal

Mobiliteit

Hyundai Motor Company onthulde vandaag zijn INITIUM-concept van een waterstofauto met brandstofcel (FCEV) tijdens het evenement 'Clearly Committed' in de Hyundai Motorstudio Goyang.

INITIUM is een Latijns woord dat 'begin' of 'eerste' betekent en staat voor de status van Hyundai Motor als pionier op het gebied van waterstofenergie en zijn engagement om een waterstofmaatschappij te ontwikkelen.

INITIUM geeft een voorproefje van een nieuwe productie-FCEV die Hyundai Motor in de eerste helft van volgend jaar wil onthullen. Het concept vat de 27 jaar ontwikkeling van waterstoftechnologie van het bedrijf samen en weerspiegelt zijn duidelijke engagement voor het bereiken van een duurzame waterstofmaatschappij.

Dit unieke SUV-concept met waterstofcelaandrijving markeert ook het debuut van Hyundai Motor's nieuwe designtaal - 'Art of Steel' genaamd - die het karakter van HTWO belichaamt, Hyundai Motor Group's speciale bedrijfsmerk voor de waterstofwaardeketen.

  • Hyundai onthult zijn INITIUM waterstof brandstofcel elektrisch conceptvoertuig, en versterkt daarmee zijn duidelijke toewijding aan waterstofmobiliteit en duurzaamheid
  • Het concept toont de nieuwe designtaal van het bedrijf 'Art of Steel' en weerspiegelt de klantgerichte benadering van Hyundai Motor.
  • Gericht rijbereik van meer dan 650 km1 met een maximaal motorvermogen van 150 kW
  • INITIUM geeft voorproefje van nieuwe FCEV-productie in de eerste helft van 2025
  • Hyundai Motor presenteert INITIUM op de LA Auto Show en Auto Guangzhou in november 2024
"Hyundai Motor's duidelijke, onwrikbare inzet voor waterstof in de afgelopen 27 jaar is geworteld in ons geloof in het potentieel ervan als een schone, toegankelijke en dus eerlijke energiebron voor iedereen," zegt Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. "We zijn toegewijd aan het pionieren van een toekomst waarin waterstof door iedereen, in alles en overal wordt gebruikt. We nodigen u uit om ons te vergezellen op deze reis."

Wat is de nieuwe 'Art of Steel' designtaal van Hyundai?

Tijdens de onthulling presenteerde SangYup Lee, Executive Vice President en Head of ​ Hyundai and Genesis Global Design, het INITIUM-concept en Hyundai's nieuwe designtaal 'Art of Steel'.

"Onze uitdaging begon al bij de productiefase, waar we de vervormbaarheid van staal tot het uiterste hebben gedreven om een kunstvorm te creëren," aldus Lee. "Met INITIUM hebben we een meer SUV-achtig ontwerp gemaakt dat zowel solide als veilig is en onze toewijding aan onze klanten weerspiegelt door middel van 'klantgericht ontwerp'."

In het iconische design van INITIUM is het HTWO-symbool geïntegreerd, dat de visie van Hyundai Motor op een toekomst aangedreven door waterstof vertegenwoordigt. De op de '+' geïnspireerde graphic als onderdeel van de verlichtingshandtekening van INITIUM versmelt met de bumper en creëert een kenmerkende FCEV-specifieke designcue die wordt gekenmerkt door unieke verlichting, solide volumes en verfijnde elegantie.

De opvallende SUV-achtige esthetiek van INITIUM integreert de functionaliteit van het leven in de stad naadloos met de mogelijkheden van outdooravonturen dankzij de krachtige lijnen en solide structuur, waarbij stevigheid en raffinement met elkaar in evenwicht zijn. De 21-duims wielen van het concept complementeren het algehele ontwerp, terwijl de robuuste dakdrager van het voertuig praktisch is voor mensen met zowel een stedelijke als outdoor levensstijl.


INITIUM verbetert prestaties, comfort en veiligheid van FCEV's

Bij de ontwikkeling van INITIUM stonden drie aspecten centraal: een superieur rijberijk en betere prestaties, de sterke punten van waterstofauto's; een ruim interieur en bagageruimte, waardoor hij ideaal is voor gezinnen; en unieke comfort- en veiligheidsfuncties die kenmerkend zijn voor waterstofauto's.

Een van de grootste voordelen van een waterstof-FCEV is de indrukwekkende autonomie en de flexibiliteit die dit met zich meebrengt. Met de INITIUM heeft Hyundai Motor het concept uitgerust met grote waterstoftanks om de actieradius van het voertuig te maximaliseren, wat de voordelen van waterstof-FCEV's nog vergroot. ​

Hyundai Motor heeft de INITIUM ook uitgerust met aerodynamische wielen om de luchtweerstand te verminderen, omwikkeld met banden met lage rolweerstand, voor een beoogde actieradius van meer dan 650 km1 tussen twee tankbeurten.

Wat de prestaties betreft, biedt de INITIUM een uitstekende acceleratie en soepel inhaalvermogen. Door de brandstofceltechnologie van Hyundai verder te ontwikkelen, heeft het bedrijf het vermogen van de schoorsteen verhoogd en de accucapaciteit vergroot, waardoor een elektromotor met een vermogen tot 150 kW mogelijk is. Dit zorgt ervoor dat bestuurders soepel kunnen rijden in stedelijke gebieden en bij hogere snelheden op snelwegen.

INITIUM biedt een indrukwekkend niveau van interieurruimte en veelzijdigheid die passen bij een SUV voor gezinnen, met een grote leefruimte voor passagiers op de tweede rij die is voorzien van rugleuningen met een grote openingshoek voor meer comfort. De brede carrosserie van de INITIUM en de grote openingshoek van de achterklep vergroten het gemak voor passagiers op de achterbank bij het in- en uitstappen.

INITIUM bevat een routeplanner specifiek voor FCEV's die een van de grootste pijnpunten voor kopers van FCEV's aanpakt: oplaadinfrastructuur. Met deze functie kunnen gebruikers eenvoudig een optimale route uitstippelen en onderweg oplaadstations vinden zonder een aparte app te hoeven openen of te hoeven bellen. Gebruikers kunnen de toegankelijkheid van de locatie en de bedrijfsstatus van een geïdentificeerd oplaadstation controleren, evenals het aantal wachtende voertuigen en dus de mogelijkheid om op te laden.

Bovendien levert de waterstofbrandstofcel van INITIUM elektriciteit zonder vervuilende stoffen uit te stoten. Deze elektriciteit kan worden gebruikt om verschillende huishoudelijke apparaten en persoonlijke apparaten van stroom te voorzien en op te laden via de V2L-functie (Vehicle-to-Load) van het concept. De "outdoor terminal" is ontworpen om rechtstreeks op een 220V stopcontact te worden aangesloten, waardoor INITIUM verandert van een transportmiddel in een potentiële energieleverancier.

In lijn met het streven van Hyundai Motor naar compromisloze veiligheid, is de INITIUM ontwikkeld om wereldwijd topprestaties te leveren op het gebied van aanrijdings- en rijveiligheid. Om de veiligheid van de inzittenden bij een aanrijding te garanderen, is de auto verstevigd met een multi-skeletstructuur aan de voorkant en een zijwaartse koetswerkstructuur, en bevat hij negen airbags, die zorgen voor veiligheidsprestaties van wereldklasse bij aanrijdingen.

Hyundai Motor is van plan de INITIUM te presenteren op de Los Angeles Auto Show en de Auto Guangzhou in november, om zijn positie op de wereldmarkt als leider op het gebied van waterstofmobiliteit verder te verstevigen. De productieversie van het INITIUM-concept zal in de eerste helft van 2025 op de markt komen.

Verleden, heden en toekomst: Hyundai Motor's ontwikkeling van waterstofvoertuige

Naast de onthulling van INITIUM organiseerde Hyundai Motor een Hydrogen Heritage Talk-sessie, waarin de 27-jarige geschiedenis van de ontwikkeling van FCEV's werd belicht. Tijdens het panelgesprek tussen leidinggevenden konden bezoekers de toewijding van Hyundai Motor aan de ontwikkeling van FCEV's ervaren en met hen in gesprek gaan.

Voor het nieuwe millennium begon Hyundai Motor met het ambitieuze Mercury Project, dat een brug moest slaan naar marktleiders, en het Polaris Project, dat zich richtte op de onafhankelijke ontwikkeling van de kerntechnologie van het bedrijf op het gebied van brandstofcelstapels.
​​
​​ Hyundai's waterstofevolutie zorgde ervoor dat het de eerste automaker ter wereld werd die FCEV's op waterstof in massaproductie nam, met de introductie van zijn eerste model op waterstof met brandstofcel in 2018. Deze prestaties op het gebied van FCEV-ontwikkeling benadrukken de duidelijke toewijding van Hyundai Motor aan het creëren van een betere toekomst.

1 Geschatte actieradius berekend met het door Hyundai Motor beoogde brandstofverbruik, getest met 18-duims band.

² Geschatte actieradius berekend met het door Hyundai Motor beoogde brandstofverbruik, getest met 18-duims band.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

  • Hyundai

Bekijk de socials