Een duurzame truck, is dat iets voor mijn onderneming?

Mobiliteit

De duurzame truck is aan een opmars bezig. Ze zijn al langer populair in Europa, maar AB InBev was de eerste Belgische onderneming die steevast koos voor e-trucks. Zij zeiden volmondig ‘ja’ tegen het bier leveren zonder uitstoot en impact op het milieu.

Zij kozen reeds voor een duurzame truck:

  • AB InBev
  • Colruyt Group
  • Albert Heijn
  • CityDepot Hasselt

Daarom koos Colruyt Group voor dit alternatief.

© Colruyt Group - Colruyt Group test in primeur 44 ton waterstoftruck

E-trucks

Een elektrische vrachtwagen (e-truck) is een vrachtwagen die wordt aangedreven door één of meerdere elektromotoren. De basis van een e-truck is grotendeels gelijk aan die van een conventioneel dieselvoertuig. De aandrijflijn vormt de grote verandering tussenbeide. De conventionele dieselmotor is vervangen door een elektromotor, die wordt ondersteund door een waterstofsysteem (met o.a. een fuell cell en opslagtanks).

Waterstoftrucks

Een waterstoftruck heeft als basis een elektrische truck; een truck met een elektrische aandrijflijn. Onder de cabine bevindt zich de brandstofcel, waarachter zich waterstofopslagtanks bevinden. In de brandstofcel wordt waterstof gesplitst in water en stroom die voor de aandrijving zorgt. De stille truck stoot geen schadelijke stoffen uit.

Aanbod

E-trucks Europe bvba

E-trucks Europe bvba verzorgde een duurzame truck voor CityDepot Hasselt. Met deze e-truck ontwikkelde het distributiecentrum een nieuwe leveringsmethode voor de stad. Hasseltse bedrijven laten hun goederen niet langer rechtstreeks leveren, maar leveren die aan CityDepot. Vanuit dit distributiecentrum wordt de levering van goederen op een intelligente en duurzame manier verzorgd. Ze werken op een groenere, veiligere wijze.

Aangezien grote elektrische vrachtwagens een zeer hoge aankoopprijs hebben en niet zelden worden geplaagd door technische onvolmaaktheden, worden er vandaag in Europa slechts tientallen van zulke trucks ingezet.

Marc Schepers (CityDepot): “De meeste logistieke operatoren houden voorlopig de boot af. Duurzaamheid zit in onze missie vervat, daarom zijn wij bereid om de financiële en operationele consequenties van elektrische vervoersoplossingen te dragen. We willen pionier zijn in duurzame mobiliteit; elektrische vervoersmiddelen perfectioneren en optimaliseren.” (2016, Elektrische vrachtwagens leveren nieuwe printers in Gent)

Volvo

Bierbrouwer AB InBev koos voor de Volvo FE elektrische truck. Op dit moment vervoert de eerste e-truck van AB InBev bieren van de brouwerij in Leuven naar ziekenhuizen en uitzonderlijk supermarkten. Na de lockdown willen zij vooral de cafés in een straal van 40 kilometer rond de stad op deze manier bevoorraden. Met de tweede e-truck die ze krijgen, willen ze hetzelfde bereiken in Brussel. “Door één Volvo FE Electric op dat traject in te zetten, stoot AB InBev ieder jaar 24 ton CO2 minder uit.” Philippe Seminck (Head of Logistics België bij AB InBev). Dat de truck veel stiller is, is een groot voordeel.

Lees verder onder de foto

© AB InBev - Cheers to electric driving!

DAF

Albert Heijn experimenteert dan weer met elektrische en hybride trucks die enkele aanvoerroutes moeten bedienen. Zij willen bepalen aan welke eisen moet worden voldaan alvorens de trucks de binnensteden emissievrij kunnen bevoorraden. De duurzame vrachtwagens waarmee zij werken, zijn drie batterij-elektrische (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride truck-trailer combinaties (DAF CF Hybrid). Het project zal minimaal 2 jaar lopen en geniet de financiële steun van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De testen gebeuren in samenwerking met DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO. (2019, Groen groener groenst met e-trucks)

© Albert Heijn - Groen, groener, groenst

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials