Cargo Velo: fietskoeriers in vorm

Mobiliteit

Flitsbezorgbedrijven zijn een recent fenomeen in de trend om de klant almaar sneller te bedienen. KMOinsider sprak met Sander Vandenberghe, founder en gedelegeerd bestuurder van fietskoerierbedrijf Cargo Velo. Het zal nog drukker worden op onze fietspaden.

De fiets, een cruciale schakel in de platformeconomie

Wat Deliveroo of Takeaway.com zijn voor het bezorgen van restaurantmaaltijden, zijn ‘flitskoeriers’ voor het leveren van boodschappen. In grootsteden in het buitenland rijden al een tijdje duizenden flitskoeriers rond op elektrische fietsen. Net voor de zomer ging de Berlijnse start-up flitsbezorger Gorillas van start in Brussel en Antwerpen. Sinds begin augustus flitst eSupply, na een jaartje proefdraaien in thuisstad Leuven, ook in Gent en Antwerpen rond.

Flitskoeriers vervullen vooral guilty pleasures en goestingen van studenten en drukbezette 30’ers en 40’ers die plots merken dat ze een bepaald product niet hebben. Even online bestellen en de flitskoerier spurt vanuit het depot of ‘dark store’ in ijltempo naar de besteller.

Springt Cargo Velo ook op de markt van flitsbezorgkoeriers?

“Raar maar waar, maar Cargo Velo is al jaren actief in ‘flits’bezorging. Express leveringen in tijdspannes van 30 minuten of 1 uur zijn schering en inslag. Zij het dan hoofdzakelijk in de B2B- markt, met klanten als ziekenhuizen, labo’s, drukkers, bloemisten, etc.”, zegt Sander Vandenberghe. “Deze activiteiten zijn de basis geweest van onze groei tot allround fietskoerierdienst met activiteiten in grootstedelijk Gent, Antwerpen en Brussel. We vervoeren een zeer gevarieerd gamma van goederen, tot 150 kg per fietsrit. We onderscheiden een drietal segmenten. Ten eerste, het lokale en meer B2B express-gebeuren van A naar B binnen een stad. Daarnaast voeren we vanuit onze hubs ook meer en meer last-mile operaties uit, waar we ons soms ook in grotere logistieke systemen inpassen om zo met partnerships volledige flows in en uit de stad te behandelen. Tot slot zijn we ons door de COVID-crisis ook versneld gaan profileren in thuisleveringen van e-commerce pakketten. Zo bieden we met onze Velopack-service een kwaliteitsvol alternatief voor elke webshop of retailer die onversneden duurzame pakketleveringen wil opzetten in Gent, Antwerpen of Brussel.”

Pionierswerk in duurzame logistiek

In 2012 besliste Sander Vandenberghe, bio-ingenieur met een passie voor avontuurlijke fietsreizen, om een fietskoerierdienst op te starten. “Ik was geïnspireerd door initiatieven in binnen- en buitenland én was ervan overtuigd dat veel stedelijke transporten met een fiets konden uitgevoerd worden. Aanvankelijk lag de focus op grotere cargo. We werkten nauw samen met Flits Fietskoeriers, actief sinds de jaren 90, dat we in 2015 overnamen. Op beleidsniveau werd men zich toen meer en meer bewust van het belang van duurzaam stedelijk transport. Nieuwe niches ontstonden en er kwamen nieuwe spelers op de markt.”
Door zijn groei en ambities werd de bedrijfsstructuur van Cargo Velo in de loop der jaren al een paar keer gewijzigd. In de zomer van 2017 werd een CVBA opgericht die nu in het kader van een nieuwe kapitaalsverhoging tot een bv wordt omgevormd.

Nog in 2017 haakte Cargo Velo in op de lancering van het Gentse circulatieplan en verhuisde het zijn depot naar een beter toegankelijke locatie om in te spelen op alle stadsdistributienoden. 

Met de invoering van de lage emissiezone (LEZ) in Antwerpen rolde de fietskoerierdienst midden  2018 zijn activiteiten uit in de sinjorenstad. “Als extra stimulans konden we rekenen op een financiële ondersteuning van Stad Antwerpen met ‘Slim Naar Antwerpen’. Onder impuls van klanten die naast Gent en Antwerpen ook vroegen naar dienstverlening in Brussel, zette Cargo Velo in oktober 2019 de stap. Sinds de uitrol van onze Brusselse activiteiten hebben we daar een mooi partnership met de fietskoeriers van GO2, een bedrijf met jarenlange ervaring en professionele terreinkennis.”

Alles met de fiets?

Tot eind 2018 reden wij op pure menselijke trapkracht. De reden hiervoor was vooral praktisch: de fietsen zijn lichter, robuuster, vragen minder onderhoud en zijn dus betrouwbaarder. Voor veel ladingen is extra ondersteuning overkill. Sinds 2019 gebruiken we ook elektrische cargofietsen omdat we steeds vaker grote en zware rondes rijden met de fiets. Voor onze cargofietsen werken we nauw samen met o.a. de Gentse fietswinkel Cyclart. Momenteel experimenteren we met elektrische deelwagens van Partago ter ondersteuning van onze fietsactiviteiten. We kunnen zo  grotere volumes ophalen en naar ons depot brengen om de zendingen dan per fiets te leveren. Elektrische deelwagens zijn ook een belangrijke factor om de Velopack-service intercityleveringen te realiseren”, licht Sander toe. 


Medewerkers zijn het gezicht van het bedrijf én de klanten

Koerierbedrijven nemen al eens een loopje met de werkomstandigheden en vergoeding van medewerkers. KMOinsider is benieuwd of Cargo Velo met vaste medewerkers of met studenten en flexi-jobbers werkt.
“Cargo Velo streeft duurzaamheid na in alle facetten van zijn dienstverlening. Een duurzaam HR-beleid met een correcte verloning volgens de gangbare barema’s in de logistiek is dan ook een belangrijke focus. Dit resulteert in een gemotiveerde team spirit en werknemers die met plezier de soms harde job van fietskoerier uitvoeren. Zij zijn het gezicht van Cargo Velo en het verlengde van de dienstverlening en het imago van al onze klanten naar hun klanten. Om de nodige flexibiliteit te behouden (bv. opstart nieuwe klanten, piekmomenten, etc.) werken wij ook nog met een bescheiden flex-pool, met veelal interimkrachten die volgens dezelfde voorwaarden per uur verloond worden. Werken met zoveel mogelijk vaste medewerkers heeft een positieve impact op de kwaliteit van onze dienstverlening”, benadrukt Sander.

Ten dienste van kmo’s ...

Alle leveringen die Cargo Velo dagelijks combineert in Antwerpen, Gent en Brussel zijn in een drietal categorieën onder te brengen.
Sander Vandenberghe: “Als allround lokale speler kunnen we allerhande transporten voor lokale bedrijven opzetten. Dit kunnen A naar B (express) ritten zijn, maar ook city drops en pick-ups van en naar onze hub. Denk aan transport tussen labo’s, ziekenhuizen en dokters (bv. AZ Sint-Lucas Gent), binnenpost voor overheden (bv. Stad Gent) en universiteiten (bv. Ugent), bedeling van fruitmanden (bv. Fruit At Work), affichage van posters (bv. Guidooh), etc. Alle soorten leveringen kunnen, een ware mix van ad-hoc-, repetitieve en echte maatwerkopdrachten.”
In zijn structurele last-mile operaties focust de fietskoerier op diverse partnerships, o.m. met City Depot, en zet het zijn schouders onder collileveringen die onderdeel zijn van grotere logistieke stromen. “Denk aan facilitaire stromen van bv. kantoormateriaal en schoonmaakproducten, en B2B-toeleveringen aan winkelfilialen of interne klanten. Zo hebben we al interessante zaken opgezet met o.m. Stad Gent, Universiteit Gent, Proximus, L’Oréal ...”

... en retailers

Het sterkst groeiende segment zijn momenteel de thuisleveringen van e-commerce. “Met onze Velopack service bieden we een 100% duurzame pakketlevering met uitgebreide track&trace mogelijkheden voor zowel grotere retailers (Krëfel, Nespresso, etc.) als kleinere webshops. Die thuisleveringen worden opgezet vanuit onze hub of vanuit de winkel van onze klanten (ship-from-store). We bieden hier dus een kwalitatief alternatief voor de klassieke pakketbezorging in steden”, maakt Sander duidelijk.    

“Voor all-round lokale leveringen werken we hoofdzakelijk met een ritgebaseerde pricing die bepaald wordt door een aantal factoren. Eerst en vooral zijn dat timing en dringendheid: als we minder kort op de bal moeten spelen, komen we minder duur uit de hoek. Meer dan drie uren speling betekent een zee van tijd bij ons. Voor hoogdringende leveringen wordt een express-tarief aangerekend. Afstand is een tweede criterium: we zijn actief in Gent, Antwerpen, Brussel en alle randgemeenten. De leveringskost hangt af van de afstand tussen het pick up- en droppunt en van hoe ver beide van het stadscentrum verwijderd zijn. Tenslotte is het (volume)gewicht bepalend: per schijf van 10 kg gaat de leverkost omhoog”, zegt Sander.  


Van transport van documenten tot voeding

Sander Vandenberghe: “Leveringen kunnen op verschillende manieren geboekt worden: vast ingeplande opdrachten, ad-hoc opdrachten via telefoon/mail/website, automatische orders via API-koppeling van IT-systemen, enz. Bij het boeken geeft de klant zoveel mogelijk info zodat we de leveringen zo goed mogelijk kunnen inplannen.
Onze centrale dispatching in Gent stuurt de drie steden waar Cargo Velo actief is aan en de dynamische routes van de fietskoeriers worden bijgewerkt naargelang de dag vordert. Ze worden op de baan ondersteund door een app die ook de track&trace faciliteert. Betalingen verlopen via maandelijkse facturatie aan onze klant.”
Net zoals bij een verzending met de post of een autokoerierdienst moet de klant ervoor zorgen dat pakketten, drukwerk, documenten goed verpakt zijn in een omslag, in een doos... en voorzien van de adresgegevens. De zendingen gaan in stevige, duurzame en waterdichte koeriertassen, afsluitbare boxen of zelfs trailers.

Voeding transporteert Cargo Velo alleen indien de klant ze aanbiedt in verpakkingen die transport per fiets toelaten. Dat wil zeggen: lekvrij en trilbestendig zodat niets van de inhoud kan omvallen of uitlekken. Alle voeding gaat in isotherme boxen, al dan niet vergezeld van koel- of warmhoudelementen.

Cargo Velo: www.cargovelo.be





Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials