Bedrijfswagens in 2025: Wat u moet weten over de nieuwe referentie-CO2-uitstoot
Bedrijfswagens in 2025: Wat u moet weten over de nieuwe referentie-CO2-uitstoot
De referentie-CO2-uitstoot voor inkomstenjaar 2025 is recent gepubliceerd. Deze cijfers spelen een cruciale rol bij de berekening van het belastbare voordeel van alle aard (VAA) voor bedrijfswagens. Net zoals in eerdere jaren is er opnieuw een daling vastgesteld, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor werkgevers en werknemers die gebruik maken van bedrijfswagens.
Wat betekent dit concreet?
De daling van de referentie-CO2-uitstoot resulteert in een stijging van het VAA voor dezelfde wagen. Dit betekent dat werknemers meer belasting moeten betalen over het voordeel dat zij genieten van het privégebruik van hun bedrijfswagen.
Hoe wordt het VAA bedrijfswagen berekend?
Wanneer een onderneming een bedrijfswagen beschikbaar stelt aan werknemers, en deze wagen ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, ontstaat er een belastbaar voordeel. Sinds 2012 wordt dit voordeel als volgt berekend:
- Cataloguswaarde: De originele catalogusprijs van de wagen, inclusief opties en btw.
- Leeftijdscoëfficiënt: Vermindert naarmate de wagen ouder wordt, gebaseerd op de tijd sinds de eerste inschrijving.
- CO2-percentage: Dit percentage hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen in vergelijking met de referentie-CO2-uitstoot.
Referentie-CO2-uitstoot en het CO2-percentage
Het CO2-percentage wordt bepaald door de uitstoot van de wagen te vergelijken met de referentie-CO2-uitstoot. Voor 2025 zijn de volgende waarden vastgesteld:
- Benzine, lpg en aardgas: 71 g/km
- Diesel: 59 g/km
Het basis-CO2-percentage bedraagt 5,5% voor voertuigen die precies de referentie-CO2-uitstoot hebben. Voor voertuigen met een hogere uitstoot wordt dit percentage verhoogd met 0,1% per gram CO2. Bij een lagere uitstoot wordt het percentage verlaagd met 0,1% per gram. Dit percentage kent echter grenzen: een minimum van 4% en een maximum van 18%.
Evolutie van de referentie-CO2-uitstoot
De referentie-CO2-uitstoot is de afgelopen jaren gestaag gedaald. Ter vergelijking:
- 2023: 82 g/km (benzine, lpg, aardgas) en 67 g/km (diesel)
- 2024: 78 g/km (benzine, lpg, aardgas) en 65 g/km (diesel)
- 2025: 71 g/km (benzine, lpg, aardgas) en 59 g/km (diesel)
Deze daling leidt ertoe dat het VAA jaarlijks stijgt, zelfs voor dezelfde wagen.
Praktisch voorbeeld
An bezit een Mercedes-Benz met een dieselmotor, een cataloguswaarde van €33.695, en een CO2-uitstoot van 108 g/km. Hier ziet u hoe het VAA verandert in 2025:
- 2025: VAA: €252,71 per maand
- 2024: VAA: €238,27 per maand
Dit resulteert in een stijging van 6% ten opzichte van 2024.
Belangrijk: In dit voorbeeld wordt geen rekening gehouden met de leeftijdscoëfficiënt van de wagen.
Vanaf wanneer gelden deze waarden?
De nieuwe referentie-CO2-uitstoot is van toepassing op alle berekeningen van het VAA voor bedrijfswagens vanaf 1 januari 2025.
Moet uw onderneming actie ondernemen?
De berekening van het VAA wordt automatisch aangepast op basis van de nieuwe referentie-CO2-uitstoot. Als er tijdens het jaar een wijziging plaatsvindt in het wagenpark, is het wel essentieel om uw Payroll Business Partner tijdig te informeren.
Met de constante daling van de referentie-CO2-uitstoot is het belangrijk voor bedrijven en werknemers om goed te anticiperen op de impact hiervan op hun loonadministratie en belastingbijdragen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Hyundai
Velodi
Autovak