Autofiscaliteit in 2021: wat verandert er voor bedrijfswagens?
Vanaf 1 januari 2021 verandert de autofiscaliteit. Voortaan zal de Belasting op inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting worden berekend op de WLTP-CO2 uitstootwaarde. De fiscale regimes voor CNG-wagens (aardgas) en plug-inhybrides zijn niet langer gunstig. We bespreken wat er precies verandert voor bedrijfswagens.
Belasting op inverkeerstelling (BIV)
Tweedehands en reeds ingeschreven
Bedrijfswagens: leasing of niet-leasing
Belasting op inverkeerstelling (BIV)
Je kan ervan uitgaan dat het BIV-bedrag voor de meeste modellen stijgt, omdat de WLTP-uitstootwaardes doorgaans hoger zijn dan NEDC-waardes. Om de overgang zo budgetneutraal als mogelijk te maken, heeft Vlaams Minister van Financiën Matthias Diependaele besloten dat de berekeningsformule voor autofiscaliteit moet worden aangepast. Dankzij de aangepaste formule zou de BIV voor iets meer dan 70% van de nieuw ingeschreven wagens dalen. Voor de overige 30% zou dat stijgen. Voornamelijk zit de daling bij stads- en gezinswagens en de stijging bij grotere en zwaardere modellen.
CNG-wagens en plug-inhybrides
Wie denkt een ecologische keuze te maken die ook nog eens een financieel voordeel oplevert, is eraan voor de moeite. CNG-wagens en plug-inhybrides verliezen namelijk hun fiscale gunstregimes (belastingvrijstelling). Je betaalt zowel BIV als verkeersbelasting op WLTP-uitstootwaarden.
An sich valt het voor de plug-inhybrides nog mee. Dat komt omdat zij lage uitstootwaarden kunnen voorleggen. Hoewel CNG-wagens minder fijnstof en partikels uitstoten, ligt hun CO2-uitstoot niet per se laag.
Nultarief voor BIV en verkeersbelasting
Toch zullen bepaalde wagens die vanaf 2021 worden ingeschreven nog kunnen genieten van een nultarief voor BIV en verkeersbelasting. Het gaat over batterij-elektrische en elektrische waterstofwagens.
Tweedehands en reeds ingeschreven
De nieuwe regeling is van toepassing op wagens die vanaf 2021 worden ingeschreven. De bestaande berekening geldt zowel voor tweedehands wagens (die de NEDC-waarde gebruikt) als voor reeds ingeschreven wagens.
Bedrijfswagens: leasing of niet-leasing
Vlaanderen zette in juli 2020 de BIV en verkeersbelasting voor elektrische leasewagens reeds op nul. De bestaande berekening op basis van fiscale paardenkracht (pk’s) blijft bestaan voor leasingwagens met verbrandingsmotoren.
Alle niet-leasing bedrijfswagens vallen onder de nieuwe regeling voor particulieren.
Bron: www.fleet.be
Hoe zat het nu ook alweer met NEDC en WLTP?
Wat zegt Europa over de goedkeuring van voertuigen?
CO2-waarden en voordeel van alle aard (VAA)
Waar kan je deze CO2-waarden vinden?
Hoe zat het nu ook alweer met NEDC en WLTP?
NEDC 1.0
Alle wagens die voor 1 september 2017 werden ingeschreven, zijn goedgekeurd volgens de brandstofverbruik- en emissietest (de zogenaamde ‘New European Driving Cycle’, die wordt afgekort door het letterwoord NEDC). De test is reeds tientallen jaren van kracht.
WLTP
De modellen die sinds 2017 op de markt werden gebracht en de wagens die vanaf 1 september 2018 werden ingeschreven, zijn getest volgens de nieuwe test, waarvan de emissiewaarden dichter bij de werkelijkheid liggen. Opvallend hieraan is dat de gemeten emissiewaarden aanzienlijk hoger zijn. De nieuwe testprocedure wordt de ‘Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP) genoemd.
NEDC 2.0
Autofabrikanten zijn sedert de inwerkingtreding van WLTP verplicht om deze waarde te gebruiken. Dat is om de fiscale overgang te verlichten. Je bekomt die waarde door het resultaat van de WLTP met een Europees wettelijk vastgelegde formule om te rekenen naar de oude NEDC-norm. NEDC 2.0-waarden zijn lager dan WLTP-waarden, wat de fiscale impact verzacht.
Wat zegt Europa over de goedkeuring van voertuigen?
Europa stelt heldere richtlijnen voor fabrikanten:
- Fabrikanten moeten voor WLTP-wagens een NEDC 2.0-waarde berekenen uit de WLTP-waarde tot en met 31 december 2020.
- Fabrikanten mogen vanaf 1 januari 2021 deze NEDC 2.0-waarde nog steeds (optioneel) gebruiken.
- Deze NEDC 2.0-waarde moet tot 31 december 2022 gebruikt worden voor wagens die minder dan 50 gram/kilometer CO2 (koolstofdioxide) uitstoten.
CO2-waarden en voordeel van alle aard (VAA)
De federale belastingadministratie (gekend als de FOD Financiën) wil, zolang er geen volwaardige federale regering is die een andere wetgeving zou kunnen opstellen, de Europese regelgeving op de voet volgen. We zullen dus rekening moeten houden met volgende CO2-waarden voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid en het voordeel van alle aard (VAA) vanaf 1 januari 2021:
- Als het voertuig slechts één NEDC-waarde heeft, houd je rekening met de NEDC 1.0 CO2-waarde.
- Wanneer het voertuig slechts één WLTP-waarde heeft, houd je rekening met de WLTP CO2-waarde.
- Zijn beide waarden beschikbaar voor het voertuig, mag je kiezen tussen de NEDC 2.0- of WLTP-CO2-waarde.
Waar kan je deze CO2-waarden vinden?
Je kan ze, indien de NEDC-waarden nog bestaan, terugvinden onder punt 49.1 van het gelijkvormigheidsattest van het voertuig. De WLTP-waarden kan je, indien ze bestaan, terugvinden onder punt 49.4 van datzelfde gelijkvormigheidsattest.
De ‘gewogen, gecombineerde’ CO2-waarde moet worden genomen voor oplaadbare elektrische voertuigen en de ‘gecombineerde’ CO2-waarde voor andere motorisaties.
Bron: www.leaseplan.com
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Hyundai
Autovak
Velodi