Zet social media succesvol in voor je bedrijf
BluePoint Venues staat bekend om zijn prachtige ruimtes voor virtuele en live evenementen, vergaderzalen met cateringdienst en verhuur van kantoren. Zowel in Antwerpen, Brussel als Luik kan je er terecht voor een sfeervolle samenkomst die tot in de puntjes verzorgd wordt - zowel op culinair als technologisch vlak.
Zusterbedrijf Tech.Lounge legt zich toe op inspirerende co-workingspaces in Antwerpen en Brussel. Beide groeiden doorheen de afgelopen jaren uit tot gevestigde waarden binnen hun marktniche.
We spraken met Elke Waterschoot, marketingmedewerker en Social Media Expert bij BluePoint en Tech.Lounge. “In de eventsector is de doelgroep heel breed. Daarom is het voor ons cruciaal om maximaal in te zetten op verschillende kanalen met een al even diverse content.
Sociale media maken daar een onlosmakelijk en steeds prominenter deel van uit. Van daaruit zetten we in op naamsbekendheid en steeds ‘top of mind’ te blijven bij bestaande en potentiële klanten.”
“We zien onze social media kanalen als een verlengstuk van onze website. Ze bepalen mee onze online zichtbaarheid en onze branding, maar dan op een persoonlijkere manier. Alsof onze klant een inkijk krijgt in de wereld achter het bedrijf en de mensen die het allemaal mogelijk maken.”
Tijdens de COVID-pandemie moest ook BluePoint snel schakelen. In vergelijking met andere bedrijven in de evenementensector beslisten zij om onverminderd actief te zijn op sociale media en de klanten te blijven informeren.
“Eerst en vooral moest er aanzienlijk bericht worden over de maatregelen die we troffen om alles veilig te doen verlopen, zeker in onze sector. Anderzijds wilden we ook het vertrouwen van onze doelgroep behouden en hen warm maken voor zaken die wel mochten doorgaan. Bij Tech.Lounge gaven we regelmatig heel wat tips & tricks om het co-workinggewijs vol te kunnen houden thuis in volle lockdown. Al die inspanningen zijn absoluut de moeite waard gebleken. Heerlijk om te zien hoe iedereen verlangt naar live evenementen en fysieke ontmoetingen”, aldus Elke.
Social Media in een nieuw kleedje
“We zien onze social media kanalen als een verlengstuk van onze website. Ze bepalen mee onze online zichtbaarheid en onze branding, maar dan op een persoonlijkere manier. Alsof onze klant een inkijk krijgt in de wereld achter het bedrijf en de mensen die het allemaal mogelijk maken. Dat persoonlijke aspect is voor ons heel belangrijk omdat we de connectie met onze klanten willen behouden. Dat schept vertrouwen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een langdurige relatie.”
De coronacrisis zette BluePoint niet enkel aan tot creatieve posts, het bood hen ook de gelegenheid om de volledige branding van BluePoint Venues in een fris nieuw jasje te steken. “Toen we plots geconfronteerd worden met een verplichte pauzeknop, grepen we die kans met beide handen aan om ons online visitekaartje eens kritisch te bekijken. Voorheen werd er op de bestaande accounts nogal at random gepost, met verschillende tools zoals Spark en Canva. Daar kan je fijne dingen mee doen, maar er was nauwelijks sprake van uniformiteit of branding. Ook werd er onvoldoende werk gemaakt van een doordachte planning, waardoor het geheel nogal stuurloos aanvoelde. Dat hebben we dus even helemaal omgegooid, en ik ben terecht trots op het eindresultaat.”
Tips van een Social Media Expert
Als content creator en social media expert deelt Elke graag haar professionele, concrete tips met jou:
- Begin met een content planning, een schematisch overzicht van wat je wil posten. Dit kan je eenvoudig opmaken via een zeer handige social media tool, zodat je op voorhand volwaardige en kwalitatieve content kan inplannen. Je kan hiermee ook posts in de toekomst lanceren, waardoor je verlofperiodes vlot overbrugt. Het aantal van onze volgers is hierdoor al ontzettend gestegen op een vrij korte periode.
- Ik maakte verschillende ‘vaste’ templates die helemaal aansluiten bij onze branding, zowel qua lettertype, kleurgebruik, positionering als Tone of Voice. Deze gebruiken we nu bij iedere post. Dat vergt aanvankelijk wat extra werk, maar loont beslist op lange termijn. Die professionele look heeft echt voor een boost gezorgd qua volgers en interactie.
- Het ene social media kanaal is het andere niet. Je publiek op Facebook is mogelijk anders dan dat op LinkedIn of Instagram. Zorg dus dat je je posts zorgvuldig uitstuurt en goed nadenkt wat je waar loslaat. Of gooi er een ander sausje overheen, zodat je content goed aansluit bij iedere doelgroep.
- Ik ben heel fel gaan inzetten op het gebruik van video op social media. Lees: eigen video’s opmaken from scratch, editen, ondertitelen en online zetten. Dit met verschillende onderwerpen over onze diensten, maar ook met de nadruk op de mens achter BluePoint en Tech.Lounge. Mensen vertrouwen mensen, en ik vind het belangrijk dat onze bezoekers weten wie er schuilgaat achter de merknaam. Daarnaast is het een mooie erkenning voor al onze medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven.
- Een social media strategy opzetten verloopt met vallen en opstaan. Probeer, en doe. Lukt het niet, so be it: op naar het volgende. Leer uit de sociale media cijfers van jouw kanalen om nog meer te kunnen inspelen op de noden van jouw doelgroep. En blijf vooral authentiek. Mensen houden van echtheid, puurheid en eerlijke content.
Een future-proof visie
“Sociale media zijn nooit een statisch gegeven - ze blijven voortdurend evolueren en je moet non-stop meesurfen op de nieuwste trends. Ik zie mijn werk dan ook nooit als ‘klaar’ en koester nog tal van ideeën die onze huidige strategie nog verder kunnen verbeteren. Zo wil ik graag nòg verder differentiëren in content naar de verschillende kanalen toe en echt uitzoeken welk type post het beste scoort op welk social media platform. Nu brengen we nog vaak dezelfde boodschap in een licht aangepaste versie over de verschillende kanalen heen. Ik zou ook graag nog meer engagement en interactie willen genereren.
Daarnaast droom ik nog van een vorm van online ambassadeurschap, waarbij we onze eigen medewerkers enthousiast maken om deel uit te maken van het hele social media gebeuren. Dat houdt in dat ze zelf posts maken op hun persoonlijke social media, zoals een leuke selfie wanneer ze aan het werk zijn, a day in the life of, een foto van een inspirerend klantenbezoek, etc. Die posts kunnen we dan als BluePoint of Tech.Lounge hernemen op onze bedrijfsaccounts. Het is heel fijn om te merken dat er meer en meer medewerkers zich positief uiten op hun eigen social media omdat ze nu ook beter begrijpen wat de kracht van social media is.”
Levenslang leren
“Ik vind het persoonlijk enorm belangrijk om steeds de vinger aan de pols te houden wat social media betreft. Het is immers een voortdurend evoluerend landschap, dus regelmatig bijscholen is een must. Van zodra je denkt dat je een social media kanaal volledig onder de knie hebt, worden er toch weer aanpassingen doorgevoerd of nieuwe features uitgebracht.
Om mezelf scherp te houden volg ik dus regelmatig social media opleidingen na mijn werkdag. Onlangs volgde ik het LinkedIn Boost Traject bij Someflex, en ik heb alles wat ik daar opstak ook meteen toegepast. Wat blijkt? Je merkt echt meteen resultaat. Daarnaast ons het snackable aspect van de videolessen heel nuttig voor mij. Zo leer ik enorm veel bij op korte termijn. Ook kan je leren wanneer het jou past - wat voor iedereen met een drukke agenda wel handig is.
Wat ik leer kan ik op mijn beurt ook weer doorgeven aan mijn collega’s binnen BluePoint Venues en Tech.Lounge, zodat zij op hun eigen manier weer hun eigen steentje kunnen bijdragen aan een mooie online vertegenwoordiging van onze bedrijven.”
Meer info op www.bluepoint.be – www.techlounge.be