Leaderboard BB.gif

Wedstrijden op Facebook, welke regels?

Marketing & Sales

Misschien heb je zelf al eens wedstrijden op Facebook willen organiseren. De vraag is natuurlijk of dat zomaar mag. KMOinsider zocht de regels hieromtrent uit.

Welke functies zijn niet toegestaan?

Hoewel het toegestaan is om met je professionele bedrijfspagina wedstrijden op Facebook te organiseren, mag je niet alle functies hiervoor gebruiken. De functies die je niet mag gebruiken zijn:

  • Share-functie: omdat het verboden is om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken, zijn “Deel deze pagina en win!” of andere “Like, share & win” acties niet toegestaan door Facebook.
  • Tag-functie: omdat een tag altijd bij een persoon geplaatst moet worden, is het niet toegestaan door Facebook om deelnemers te vragen om zichzelf te taggen in een foto (van bv. de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan.
  • Post-functie: het is niet toegestaan om deelnemers te vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.
  • Like-functie: je deelnemers verplichten je pagina te liken is verboden.

Welke interactie is toegestaan?

Wat wel is toegestaan, is deelnemers vragen om:

  • je pagina te liken,
  • te reageren op geposte berichten of foto’s,
  • iets te posten op je pagina,
  • een mailtje te sturen naar je bedrijfse-mailadres met hun motivatie.

Wat zegt de Belgische wetgeving?

Let op met de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen!

Je moet zowel rekening houden met de richtlijnen van de verscheidene sociale media, als met de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Je mag als ondernemer zelf geen tombola’s of loterijen organiseren.

Bij een tombola of loterij wordt de winnaar van de prijs of het geld enkel en alleen bepaald door het lot. In het geval van wedstrijden op Facebook wordt een prijs verloot onder alle personen die je Facebookpagina geliked hebben.

Een tombola of loterij is dus verboden. Je moet de winnaar kiezen op basis van kennis, creativiteit of behendigheid, en de keuze moet duidelijk zijn door bv. een wedstrijd- en/of schiftingsvraag toe te voegen.

Individuele ondernemers mogen zelf wel betrokken worden bij een tombola of loterij, maar de organisatie daarvan is alleen toegestaan aan de Nationale Loterij of vzw’s die daar een vergunning voor hebben gekregen.

Mag ik een wedstrijd organiseren?

Ja, je mag als ondernemer een wedstrijd organiseren. Ze worden immers niet bepaald door het lot, maar worden beheerst door een zekere kennis of behendigheid van de deelnemers (bv. posten van een originele foto of quote). Er mag geen deelnameprijs of inzet gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel.

Het is wel toegestaan om deelname aan de wedstrijd te koppelen aan het liken van je pagina. Maar: dit mag zeker geen verplichting ervoor zijn.

Enkele ideeën voor wedstrijden op Facebook:

  • “De meest originele reactie wint”,
  • “De foto met de meeste likes wint” (levert ‘reclame’ op),
  • “Diegene met het meest correcte antwoord op de wedstrijdvraag wint”,
  • “De eerste vijf die het juiste antwoord geven winnen”,
  • “Verzin de leukste titel voor deze foto”, enz.

Belangrijk: wedstrijdreglement!

Het is raadzaam om een wedstrijdreglement te voorzien dat alle voorwaarden bepaalt (bv. deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar wordt bekend gemaakt, enz.). Dat kan mogelijke discussies achteraf voorkomen.

Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Toch kan dat bij grotere wedstrijden een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.

Volgens de Facebook Guidelines moeten volgende elementen zeker vermeld worden:

  • o.m. dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd. Wat je doet, doe je dus volledig op eigen risico.

GDPR

Uiteraard is de GDPR de laatste jaren nog belangrijker geworden. Deze stelt dat je, zoals bij elke communicatieactie, eerst toestemming moet vragen aan de persoon in kwestie. Je kan bv. aangeven dat je de gegevens zal gebruiken om de deelnemer te contacteren in geval dat hij of zij je wedstrijd wint. Promo’s en nieuwsbrieven sturen is uit den boze.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials