Transport & Logistics 2023 gaat van start met duurzaamheid als groene draad
De jaarlijkse hoogmis van de logistieke en transportwereld Transport & Logistics (T&L) keert dit jaar terug naar haar vertrouwde thuishaven Antwerp Expo. Voortaan vindt de vakbeurs tweejaarlijks plaats, afwisselend in Antwerpen en Gent. De editie 2023 ging deze morgen (17 oktober) van start met het traditionele Business @ Breakfast-event, gezamenlijk georganiseerd door Easyfairs en KMOinsider.
Nadine Francus van beursorganisator Easyfairs verwelkomde de aanwezigen en herinnerde hen aan de rijke veertigjarige (!) geschiedenis van T&L. Ook dit jaar is het evenement een voltreffer met vijf uitverkochte beurshallen, ruim 300 exposanten & partners en de verwachte 10.000 bezoekers. Transport & Logistics blijft ondertussen innoveren, met Logistics & Industrial Build (nieuwe logistieke vastgoedbeurs) en de focus op e-commerce als recentste initiatieven. Duurzaamheid is evenwel de kapstok waaraan deze editie als geheel wordt opgehangen.
Havenschepen Annick De Ridder: samenwerken aan duurzame groei
De toespraak van Annick De Ridder betekende het officiële openingsmoment van het beursgebeuren. De Schepen van Haven van Antwerpen vestigde eerst de aandacht op het succesvolle fusieverhaal van de Port of Antwerp-Bruges. Samen vormen ze de grootste exporthaven van Europa en de grootste stukgoed- en overslaghaven wereldwijd. Goed voor 165.000 directe en indirecte jobs. “Wij mogen best trots en chauvinistisch zijn als het over onze haven gaat,” aldus De Ridder.
“De grote uitdagingen van vandaag zien wij als opportuniteiten. En de grootste van allemaal is het veiligstellen van een duurzame groei. Daarvoor is een maatschappelijk draagvlak nodig, maar bij elk bedrijfsbezoek merk ik dat klimaatneutraliteit en circulaire economie overal hoog op de agenda staan.” De havenschepen betreurt dat de inspanningen binnen de huidige transitie nog onvoldoende bekend zijn bij het brede publiek. Laat niet na hierover te communiceren, zo luidde haar advies aan de aanwezige ondernemers. De Ridder sloot af met te benadrukken dat nauwe samenwerking op alle niveaus (alle beleidsniveaus, bedrijfswereld…) nodig is om de duurzame ambities waar te maken en tegelijk in eigen regio groei na te streven. “Ik wens jullie allemaal een bijzonder inspirerende beurs!”
Panelgesprek: green logistics & supply chains
Aansluitend volgde een panelgesprek met Thierry Vanelslander (Professor Universiteit Antwerpen), Catrien Scheers (CEO Fast Lines Belgium), Lieven Van Nuffel (Software Solution Expert simac PHI DATA) en Pierre Deraedt (Director public affairs Philip Morris BeLux) rond de groene uitdagingen voor de logistieke wereld. Harry Van Hest en Fred Niemans modereerden het openingsdebat.
Thierry Vanelslander: Europa zal de koolstoftaks op goederentransport stelselmatig optrekken
Prof. Vanelslander kreeg als eerste de vraag voorgeschoteld of de doelstellingen van het Europese transitieplan ‘Fit for 55’ haalbaar zal zijn voor onze logistieke en transportbedrijven. Hij bevestigt dat Europa de koolstoftaks op het goederentransport de komende jaren inderdaad stelselmatig zal optrekken. Hoge ambities, maar die wel degelijk gegoten zijn in een bindend wettelijk kader. “Iedereen wist al langer dat er iets moest gebeuren en de klimaatsituatie wordt steeds nijpender. Nu, doorheen de geschiedenis zien we dat mensen en bedrijven snel kunnen schakelen in crisissituaties, dus Europa hoopt op een gelijkaardig schokeffect.” Tegelijk ziet het panel enkele noodzakelijke voorwaarden om dit alles te realiseren, zoals de nodige infrastructuur voorzien, de concurrentiekracht vrijwaren…
Duurzame praktijkvoorbeelden uit de scheepvaart
De modal shift is een van de aandachtspunten binnen de energietransitie. Catrien Scheers is de geknipte persoon om te vertellen hoe een scheepvaartbedrijf de duurzaamheidsprincipes kan toepassen in de praktijk. “Fast Line Belgium specialiseert zich in kleine zeewaardige schepen, die ladingen in het hinterland oppikken en overzee transporteren naar Europese havens. Ik wil hierbij de perceptie van de scheepvaart als een grote vervuiler rechtzetten. Het is juist minder vervuilend dan luchtvracht, truckvervoer en niet elektrisch spoorverkeer, wanneer je uitgaat van de vervoerde ton/kilometer. Verder bestelden we onlangs de bouw van een smart en energiezuinig schip.”
Catrien Scheers: De scheepvaart is minder vervuilend dan luchtvracht, truckvervoer en niet elektrisch spoorverkeer
Catrien plaats het begrip duurzaamheid ook in een breder kader: “Ook people maken deel uit van het verhaal. Welnu, onze kantoormedewerkers weerspiegelen een dwarsdoorsnede van de Antwerpse bevolking. En verder ben ik van oordeel dat elke burger en ondernemer binnen zijn mogelijkheden inspanningen moet leveren om de planeet leefbaar te houden. In die zin pleit ik ook voor de invoering van een universeel label waarmee de consument de volledige levenscyclus van een product kan raadplegen.”
Ook een duurzame transformatie
Lieven Van Nuffel gaat op zijn beurt dieper in de rol van informatica bij dit alles. Een groot deel van de transitie loopt via automatisering en digitalisering, maar “software lost op zich niets op. Ze helpt wel om processen sneller en efficiënter te laten verlopen. Die systemen hebben wel niet-vervuilde data nodig. Daarom roep ik alle stakeholders – technici, overheden en bedrijven - op om samen na te denken hoe we de gevraagde acceleratie gaan ondersteunen en welke regelgeving we daarbij nodig hebben.”
Lieven Van Nuffel: Software helpt processen sneller en efficiënter te verlopen
Bij Philip Morris, dat transformeert van sigarettenfabrikant naar aanbieder van rookvrije alternatieven, speelt duurzaamheid ook een belangrijke rol. Pierre Deraedt, Directeur External Affairs bij Philip Morris Benelux: “Ons bedrijf kan niet transformeren zonder te verduurzamen, en het kan niet verduurzamen zonder te transformeren. Het gedeelte ‘producten’ is waarin we ons onderscheiden van andere bedrijven. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we, om een duurzaam bedrijf te worden, doelbewust ons businessmodel moeten omgooien en van sigaretten een ‘ding uit het verleden’ maken.
In ‘operationele activiteiten’ gaat het dan weer meer over de inspanningen die ook andere bedrijven doen, zoals rond klimaat, energie, diversiteit en inclusie. Een belangrijk deel daarvan wordt vanuit Antwerpen gedaan, waar meer dan 60 procent van onze wereldwijd gebruikte tabak toekomt en waar onze collega’s van de Supply Chain Operations Hub continu werken aan het optimaliseren van onze strategie met betrekking tot transport, logistiek en opslag. Alle optimalisatieprojecten hebben ook een duurzaamheidsdimensie. Zo’n 17% van onze wereldwijde uitstoot is gerelateerd aan het logistieke proces. Ons doel is om deze uitstoot terug te dringen tot de helft in 2030 en tot nul-uitstoot in 2040.”
Pierre Deraedt: Al onze optimalisatieprojecten hebben een duurzaamheidsdimensie
Met deze woorden werd een boeiend en verrijkend debat afgesloten. De aanwezigen begeven zich zichtbaar enthousiast naar de 300 beursstanden om nóg meer informatie en inspiratie op te doen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
EVM Print