SEO copywriting: 4 tips voor teksten die hoog scoren in Google
Bij SEO copywriting draait het om teksten die het perfecte evenwicht vinden tussen content die gebruikers aanspreekt (en overtuigt), en content die in zoekmachines als Google hoog scoort. De SEO-experts van KMOdynamoo lijstten enkele tips op om webteksten te schrijven die makkelijk vindbaar zijn.
1. SEO copywriting begint met... voorbereiding!
Voordat je begint, denk goed na over de boodschap van je stuk. Wat wil je je lezers vertellen, of welke centrale vraag wil je beantwoorden? En is er überhaupt iemand in geïnteresseerd? Dat laatste check je door een keywordanalyse of trefwoordenonderzoek te doen. Via Googles Keyword Planner zie je hoeveel keer er maandelijks naar je zoekwoord gezocht wordt (gemiddeld) en krijg je ook inzicht in de specifieke zoekopdrachten.
Keywords of zoekwoorden zijn dus belangrijk voor je online teksten, omdat je door middel van deze woorden gevonden wordt door je doelgroep op het internet. We onderscheiden twee soorten keywords: short tail keywords en long tail keywords. Een short tail keyword is één zoekwoord of een kleine combinatie, zoals bijvoorbeeld ‘auto’. Een long tail keyword daarentegen bestaat uit drie of meer zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail keyword is ‘Witte auto kopen Brussel’.
Tip : Soms kan het lonen om meer op longtail zoekwoorden in te zetten om sneller een relevant resultaat te behalen bij een kleinere doelgroep.
Weet je waarover je gaat schrijven, dan is het nog zaak te bepalen wat uiteindelijke doel is van je artikel. Wat wil je dat je lezers aan het eind van de pagina doen? Welke call to action (CTA) verwerk je in je tekst?
2. Verwerk je keyword op strategische plekken
Wanneer Google (of een andere zoekmachine) je pagina evalueert, gaat die in je tekst op zoek naar je keyword. Wil je een zo hoog mogelijke plek kunnen bemachtigen, dan is het nodig je zoekwoord te verwerken in:
- de hoofdtitel (H1)
- de tussentitels (H2)
- de eerste 100 woorden van je tekst
- de URL
Gebruik het ook nog enkele keren in de rest van je tekst. Maar: overdrijf zeker niet, een tekst moet aangenaam blijven om te lezen. Gebruik daarom synoniemen, ook dat is een best practice in SEO copywriting.
3. Optimaliseer je title tag en meta description
Metadata van je website zijn een belangrijk deel in SEO copywriting. Ook dit zijn elementen die een impact hebben op je positie in zoekmachines.
Ga voor een title tag van maximaal 66 tekens, inclusief spaties, en zet het keyword waarvoor je wil ranken zo ver mogelijk vooraan. Voor de metadescriptie heb je maximaal 160 tekens. Ook hier verwerk je het best je keyword(s) nog eens.
Voorbeeld meta description
4. Hou je publiek geëngageerd met links
Keywords op de juiste plekken zetten volstaat niet om een tekst te schrijven die goed vindbaar is in zoekmachines. Een belangrijke parameter voor Google is ook dat lezers op de pagina blijven (dat is een teken dat ze hem ook effectief lezen) én dat ze actie ondernemen op je website (wat dan weer een teken is dat ze je bedrijf interessant vinden).
Zorg daarom voor links naar andere pagina’s in je tekst. Dat kan een ander blogbericht zijn, een productpagina, je contactformulier...
Hulp nodig met SEO copywriting of de optimalisatie van je website?
Boek nu een kennismakingsgesprek met de specialisten van contentmarkeringbureau KMOdynamoo! Neem contact op via de website of onderstaand formulier.
Neem contact op met KMOdynamoo
Hoe brengt u uw verhaal succesvol naar buiten?
Ook interessant
Interessante bedrijven
EVM Print