Leaderboard BB.gif

SEA: het principe en het belang voor jouw onderneming

Marketing & Sales

Search Engine Advertising (SEA) en Google Ads laten je gerichter en relevanter adverteren via de Google kanalen. Het helpt je om de juiste personen op het juiste moment te bereiken. Wat houdt dit precies in? Een duik in het SEA-alfabet.

Wat is SEA?

Search Engine Advertising is een manier om op betalende wijze te verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Je kiest zelf de zoektermen die belangrijk zijn voor jouw onderneming en waarvoor je gevonden wil worden in de zoekresultaten. Het gaat over gedetailleerde content advertising die personen bereikt wanneer ze zelf reeds aangegeven hebben (mogelijke) interesse te hebben in jouw product, dienst of onderneming.

Google Ads

Wie SEA wil inzetten om meer leads te genereren, kan eigenlijk niet om Google Ads heen. Google Ads, het voormalige Google Adwords, helpt je om gerichter en relevanter te adverteren via alle kanalen van Google. Als gevolg zien de juiste personen op het juiste moment jouw boodschap, waardoor ze eenvoudiger en vlugger tot actie overgaan.

Om zoveel mogelijk uit je Google Ads campagne te halen, moet je een goede zoekwoordenanalyse uitvoeren. Eens je de voor jou relevante zoekwoorden (met voldoende zoekvolume) gevonden hebt, kan je je budget en de balans opstellen.

CPC

  • Cost Per Click (CPC), waarbij een adverteerder per klik op zijn advertentie betaalt.

Tips voor SEA

Tip 1. Vertrek vanuit doelen

Wat wil je bereiken met deze campagne? Wil je meer visibiliteit creëren? Wil je meer sales genereren? Of wil je juist meer contactaanvragen binnenkrijgen? Beschrijf je doelen per campagne en volgens de fases in de customer journey waarin de consument zich bevindt. Kies een relevante campagnenaam die bij je doelen past en bepaal vervolgens hoeveel budget je per doelstelling wil spenderen.

Tip 2. Bepaal je doelgroep, taal en geografische locaties

Nadat je je doelen hebt opgesteld, moet je nagaan welke doelgroep je wil bereiken en welke locaties voor jou interessant zijn. Als je een eerder lokale business hebt, is het raadzaam om voor radiustargeting te kiezen. Uit Google Analytics kan je afleiden welke doelgroepen of locaties het goed doen en welke niet.

Tip 3. Voer een grondige keywordanalyse uit op je advertentiegroepen te bepalen

Heb je ook dat gedaan, dan is het tijd om je advertentiegroepen op te stellen. Een advertentiegroep bevat een of meer advertenties die een gezamenlijke reeks zoekwoorden targeten. Je richt volgens Google alle advertenties en zoekwoorden in een advertentiegroep best op één product of dienst om de beste resultaten te behalen. Voor een tuincentrum is het bv. aangeraden om je advertentiegroepen in te richten volgens productcategorieën zoals planten, bloemen, bestrijdingsmiddelen, enzovoort.

Tip 4. Voeg long tail zoekwoorden toe

Naarmate je consument de eindfase van zijn koopproces nadert, wordt het voor jou interessant om long tail zoekwoorden te gebruiken in je advertentiegroepen. Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meerdere zoekwoorden, waardoor ze minder onderhevig zijn aan concurrentie.

Verschil met SEO

SEO en SEA zijn beide middelen om je pagina bovenaan de resultaten van zoekmachines zoals Google te krijgen. Met SEO optimaliseer je je content om zo meer organisch verkeer naar je website te leiden. SEO kost vrijwel niets: het enige kostbare wat je erin steekt, is je tijd. Zo ga je zoekwoordenonderzoek doen en je tekst meermaals (her)schrijven. Bij SEA ga je wel degelijk investeren: via betalende advertenties laat je je website bovenaan de organische zoekresultaten verschijnen om zo meer verkeer naar je pagina te lokken.

Tout court:

  • Search Engine Optimization (SEO) of zoekwoordenonderzoek zorgt voor meer organische bezoekers op je website.
  • Search Engine Advertising (SEA) helpt je om relevanter en gerichter te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing.

Neem contact op met contentmarketingspecialist KMOdynamoo voor meer info over hoe je via SEA en SEO hoog rankt in Google.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials