Peter Vanbrackel (brandmanager Kortrijk Xpo): “De toekomst van vakbeurzen oogt veelbelovend!”
De organisatie van beurzen zit Peter Vanbrackel in het bloed. Maar zijn dergelijke formats nog wel relevant anno 2024? De brandmanager is meer dan ooit overtuigd van wel. Al is het concept doorheen de jaren wel geëvolueerd. Maar “wie de juiste ingrediënten bij elkaar brengt, heeft hoe dan ook het recept voor succes in handen”. Een gesprek over de toekomst van de beurzen en… de beurs van de toekomst.
Peter ging na zijn studies, zowat achttien jaar geleden, vrijwel meteen aan de slag bij Xpo Group. “Ik was altijd al geïnteresseerd in de beurswereld. Ik kreeg een kans bij Kortrijk Xpo en greep ze met beide handen. Vandaag ben ik als brandmanager in de eerste plaats verantwoordelijk voor de cluster ‘Bedrijvencontactdagen’ (BCD) Dat initiatief startte in Kortrijk, maar ondertussen organiseren wij ook spin-offs in Hasselt, Antwerpen, Mechelen en Brugge.”
Van vele beurzen thuis
Daarnaast is Peter tevens exibition manager van diverse andere beurzen buiten de BCD-cluster. We vernoemen Infopol I Xpo112 (een vakbeurs voor de uitrusting van politie-, bewakings- en veiligheidsdiensten, urgentiediensten en rampenbestrijding) en Sign2Com (een professionele ‘Get Together’ waar spelers uit de reclame-, signalisatie-, media- en communicatiewereld zich profileren). “Onlangs kwamen daar Flanders Flooring Days bij, een internationale beurs waar de Europese flooring industry vier dagen lang verzamelen blaast in Kortrijk Xpo en in showrooms op locatie. Daar verwelkomen we bezoekers uit 78 landen,” zo vervolgt Peter. “In ons vakgebied is er never a dull moment. Er komt heel wat kijken bij het op poten zetten van een beurs. Organisatorisch, maar ook qua sales en marketing. Je krijgt te maken met uiteenlopende disciplines. Ook boeiend is dat je als organisatie in contact komt met tal van interessante mensen, exposanten en bezoekers. Het is een boeiende en afwisselende job en is precies wat mij zo aanspreekt.”
Goed geplaatst om de toekomst van beurzen in te schatten
Kortrijk Xpo werd in 1966 opgericht om de destijds nieuwe evenementenhal in Kortrijk uit te baten. De naam van de organisatie veranderde inmiddels naar Xpo Group. De benaming Kortrijk Xpo verwijst vandaag enkel nog naar de beurslocatie. De Groep ging al vlug van start met de organisatie van eigen beurzen en evenementen. Vandaag telt het portfolio een 34-tal beurzen en evenementen in heel Europa. Doorheen de jaren breidde de Kortrijkse site zich stelselmatig uit. Met haar 40.000 vierkante meter is het de op vier na grootste locatie in de Benelux. Xpo Group ziet het als haar missie mensen, innovators, bedrijven en communities op de best mogelijke manier met elkaar te verbinden. De organisatie geniet een gevestigde reputatie en geeft de toekomst van beurzen mee vorm.
Xpo Group ziet het als haar missie mensen, innovators, bedrijven en communities op de best mogelijke manier met elkaar te verbinden.
Hebben beurzen nog bestaansreden in het post-coronatijdperk?
Toen de pandemie de wereld in haar greep hield, viel het beursgebeuren zo goed als stil. De meeste medewerkers van Xpo Group zaten een jaar thuis met niets omhanden. Veel organisatoren schakelden toen noodgedwongen over op online-events. “Mensen raakten hieraan gewoon en we vroegen ons af of het om een blijvende trend ging,” herinnert Peter zich. “We keken met een bang hart naar wat de toekomst van vakbeurzen zou brengen. Die vrees bleek volkomen onterecht. Beurzen en bedrijfsevents brengen mensen en communities samen. Dat aspect is van doorslaggevend belang en er bestaat geen bruikbaar alternatief voor. Dat merken we nu ook in de cijfers van al onze beurzen, in Kortrijk Xpo, maar ook op andere binnen- en buitenlandse locaties. Het digitale ging al snel vervelen. Mensen hechten veel belang aan de fysieke ontmoeting. Een stand bezoeken, ‘live’ praten met een exposant, dát is wat vakbeurzen uniek maakt in de marketingmix.”
Een marketinginitiatief met meetbare resultaten
De exposanten waarderen het dat ze de return van hun investering snel kennen. Eerst en vooral zijn er de rechtstreekse contacten met potentiële klanten en zakenrelaties. Die leveren leads en opportuniteiten op, welke ze na afloop van de beurs kunnen verzilveren. “Je kan de respons veel beter meten dan in vergelijking met pakweg een advertentie in een magazine,” bevestigt Peter. “Ook wij leveren op dit gebied een inspanning. Na elk evenement bevragen we binnen de 48 uur zowel de bezoekers als de exposanten over hun ervaringen en wensen. We brengen hun tevredenheid en bemerkingen in kaart en delen de resultaten. Zelf gebruiken we de feedback om onze concepten steeds beter te finetunen en sterker te maken. Luisteren naar de markt is van het grootste belang in de beurswereld. De toekomst van beurzen is enkel gegarandeerd wanneer we blijven aansluiten bij de wensen en verwachtingen van bezoekers en exposanten.”
“Een stand bezoeken, ‘live’ praten met een exposant, dát is wat beurzen uniek maakt in de marketingmix.”
De toekomst van beurzen ligt in de beleving
De toekomst van beurzen lijkt dus verzekerd, maar hoe maak je als organisator een beurs futureproof? Nattevingerwerk is hoe dan ook uit den boze. Een grondig onderzoek van de markt en de interesse bij bedrijven gaat steevast vooraf aan nieuwe initiatieven. Volgens Peter wint daarnaast ook ‘content’ sterk aan belang: “De tijd dat het volstond om een beursvloer te vullen met stands en bezoekers te werven via een reclamecampagne ligt achter ons. Naast het mensen met elkaar in contact brengen, schuilt het succes van ons portfolio hoofdzakelijk in het aanbieden van relevante randactiviteiten. Beleving is het ordewoord. Lezingen van vooraanstaande sprekers, debatten, seminars, workshops, demoruimtes, jobdays, netwerkevents, drinks… het zijn stuk voor stuk bruikbare en beproefde elementen van de hedendaagse beurs.”
De kracht van Bedrijvencontactdagen
De moedereditie van Bedrijvencontactdagen vond plaats in 1988 in Kortrijk Xpo. “Een belangrijk aspect is dat we dit event al van bij het begin organiseren in tandem met VOKA – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Wanneer we uitkijken naar andere provincies om nieuwe edities uit te rollen, zijn de lokale VOKA - Kamers van Koophandel dan ook telkens onze eerste partner. Het unieke aan dit concept is dat we ondernemers samenbrengen. Alle exposanten en bezoekers zijn professionals uit heel uiteenlopende sectoren. Dat levert niet alleen inzichten op over wat er reilt en zeilt in andere sectoren. De voornaamste doelstelling is dat ondernemers samen ontdekken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Het creëren van businessopportuniteiten staat centraal. Zo geven Bedrijvencontactdagen het ondernemerschap en de lokale economie in de provincie telkens een solide boost.”
“Je kan de return on investment van een beurs veel beter meten dan die van pakweg een advertentie in een magazine.”
Een laagdrempelig en toegankelijk bedrijfsevent
Ook bij Bedrijvencontactdagen doet de organisatie haar duit in het zakje met originele initiatieven zoals een speeddating voor exposanten voor aanvang van de beurs. Gedurende vijf minuten kunnen ze elkaar ‘aftasten’ en zien of er mogelijke sectoroverschrijdende raakvlakken zijn. Die monden in het beste geval uit in concrete samenwerkingen. Het event is naast kwalitatief (een derde van de bezoekers zijn CEO’s en 80% zijn mensen die kunnen beslissen zonder de hiërarchie te moeten raadplegen) ook laagdrempelig. “Wij voorzien de standstructuur, de exposanten hoeven ze enkel nog aan te kleden. De investering in tijd en middelen blijft dus beperkt, terwijl de potentiële return aanzienlijk is.”
Interesse om deel te nemen aan Bedrijvencontactdagen in jouw provincie als exposant of bezoeker? Raadpleeg de volledige informatie hier.
Bedrijvencontactdagen 2024-25
Bedrijvencontactdagen Mechelen
9 & 10 oktober 2024
Bedrijvencontactdagen Brugge
23 & 24 oktober 2024
Bedrijvencontactdagen Antwerpen
1 & 2 oktober 2025
Bedrijvencontactdagen Hasselt
19 & 20 november 2025
Bedrijvencontactdagen Kortrijk
10 & 11 december 2025
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Klif