Leaderboard BB.gif

Mediafin neemt met Profacts grootste Belgische marktonderzoeksbureau over

Marketing & Sales

Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo, neemt het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Profacts over. De integratie van Profacts past binnen de ambitie van Mediafin om zowel het lezerspubliek als de adverteerders nog beter van dienst te zijn. “Profacts beschikt over een massa aan interessante analyses, data en inzichten. En Mediafin heeft toegang tot een uiterst interessante community van lezers en adverteerders. We koppelen die beide sterktes nu aan elkaar zodat we elk verder kunnen groeien”, zegt Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin.

Profacts uit Gent werd opgericht in 2006 en voert marktonderzoek met academische wetenschappelijke kennis voor een breed scala aan bedrijven, organisaties en overheden. Het bureau is actief op zowel de Belgische als de internationale markt. Het afgelopen decennium ontwikkelde het zich tot een toonaangevend marktonderzoeksbureau. Mediafin is al langer bezig met de diversificatie van zijn activiteiten, denk maar aan de overnames in 2022 van Openthebox (dataplatform van bedrijfs- en ondernemersgegevens) en Luxury Leads (digitale en print media m.b.t. luxevastgoed) en de investeringen in audio (o.a. podcasts De 7 & Le Brief) en video. Met de overname van Profacts kan het zijn dienstverlening voor abonnees en adverteerders verder versterken.

“We zien op internationaal vlak tal van voorbeelden – onder meer bij The Economist, Handelsblatt en The Financial Times - van de krachtige synergieën tussen mediagroepen en onderzoeksbureaus. We geloven dat dit ook hier in eigen land kan. We bundelen onze krachten zodat we beiden onze services voor lezers, adverteerders en klanten kunnen opschalen”. Peter Quaghebeur, CEO Mediafin.

Profacts is het grootste, lokale marktonderzoeksbureau in België dat geen deel uitmaakt van een internationale groep. Het telt 50 medewerkers en draait een omzet van bijna 12 miljoen euro per jaar. De groei van het bedrijf werd financieel ondersteund door Vectis Private Equity, het investeringsfonds uit Aalter, dat sinds 2020 mee aan boord is. Carine Vaeremans, sinds 2017 aan het roer bij Profacts, ziet de opportuniteiten van deze deal.

“Wij kunnen dankzij deze overname onze knowhow, onderzoeksmethoden, data-analyse en aanbevelingen voor klanten en sectoren combineren met de interessante inzichten die Mediafin heeft over de lezers- en de adverteerdersmarkt. Dat lijkt ons een fantastische opportuniteit om daarmee aan de slag te gaan. Op die manier gaan we onze klanten nog beter kunnen informeren met waardevolle analyses over de sector en de markt waarin ze actief zijn”. Carine Vaeremans, CEO Profacts.

Profacts blijft een onafhankelijke koers varen en zal autonoom zijn bedrijfsstrategie kunnen uitstippelen. Het kantoor blijft in Gent en er komt een hub op de site van Tour & Taxis in Brussel, de thuisbasis van Mediafin. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

Carine Vaeremans, CEO Profacts

Photographer: Frank Toussaint | Copyright: Reproductie enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van Frank Toussaint.


Peter Quaghebeur, CEO Mediafin

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials