Leaderboard BB.gif

Wat je als ondernemer kan leren uit het huis-aan-huis drukwerk van de voorbije verkiezingen

De verkiezingen zijn achter de rug. De bolletjes zijn gekleurd, de stemmen zijn geteld en vooral: de folders zijn verdeeld. Ook dit keer deden honderden lokale afdelingen beroep op huis-aan-huis bedeling voor hun verkiezingsdrukwerk. Maar wat leverde hen dat nu eigenlijk op, en wat kan je hier als ondernemer uit leren?

Huis-aan-huis? Iedereen doet het!

Van links tot rechts en van klein tot groot: ook deze verkiezingen maakten alle mogelijke kandidaten gebruik van huis-aan-huis drukwerk. De één ging voor een uitgebreide uitleg, de ander voor slogans, opsommingen of noem-maar-op. Wat vaststond: duizenden folders werden verspreid.

Wie bepaalt wat je in de bus krijgt?

De opmaak en verdeling van verkiezingsdrukwerk wordt doorgaans op drie niveaus aangestuurd:

  1. Nationaal of regionaal: algemene partijstandpunten die gestructureerd en op frequente basis worden verspreid naar een brede groep ontvangers.
  2. Gemeentelijk: lokale standpunten over zaken uit de gemeente, waarbij vaak creatief wordt omgesprongen met de planning en de inhoud.
  3. Persoonlijk: eigen standpunten over de gemeente, vaak gecombineerd met een collega-kandidaat om de kosten te drukken.

Je ziet het: op alle niveaus wordt sterk ingezet op huis-aan-huis drukwerk. Voor de opmaak, druk en bedeling worden doorgaans bedrijven ingeschakeld die hierin gespecialiseerd zijn, zoals bv. Vlaamse Post.

Wat leverde het drukwerk op, en wat kan je hier als ondernemer uit leren?

Nu de verkiezingen achter de rug zijn, kunnen een aantal analyses worden gemaakt. De belangrijkste lessen sommen we hier even op:

  1. Partijen die gestructureerd bedelingen deden op de 3 niveaus, deden het goed in de uitslag. Zij scoorden opvallend hoger dan de partijen die bv. enkel op het nationale of gemeentelijke niveau inzetten.
  2. Kandidaten die op frequente basis een bedeling uitvoerden, hebben een betere uitslag dan zij die pas last-minute drukwerk verspreidden.
  3. Zittende gemeentebesturen die regelmatig communiceren op papier (bv. met een nieuwsbrief of magazine), scoren duidelijk beter dan diegene met minder of geen printcommunicatie.

Huis-aan-huis bedeling voor uw zaak

De verkiezingsuitslagen tonen dat een goede printcampagne een diepe impact heeft. Een folder in de brievenbus heeft nog altijd zijn effect. Inzetten op een goede combinatie van offline en online, is dus de boodschap.

Maar hoe pak je dit best aan? Wil je scoren met huis-aan-huis reclame, dan is het belangrijk een betrouwbare partner onder de arm te nemen. Zo is er Vlaamse Post: een sterke speler die met hun à la carte-aanpak ook jou kunnen ondersteunen bij het ontwerpen, drukken en bedelen van reclamefolders die wérken.

Wil jij meer impact met offline communicatie? Neem dan vrijblijvend contact op.

Lees ook: Vlaamse Post ontkracht 9 mythes van de papierindustrie  

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Creavolta - webdesign en online marketing

  • PRiZM

Bekijk de socials