Leaderboard BB.gif

Klanten verwachten meer dan goed product, goede prijs en goede service

Marketing & Sales
Steven Van Belleghem, expert in klantenrelaties in de digitale wereld van vandaag, heeft een nieuw boek uit. In ‘the offer you can’t refuse’ legt hij uit dat er naast een goed product, een goede prijs en een goede dienstverlening ook andere componenten voor klanten steeds belangrijker worden. “Als je je als bedrijf voor elk van die componenten inzet, kan je vandaag het verschil maken en je klanten een offer you can’t refuse aanbieden”, stelt hij.


Het toekomstbeeld voor ondernemerschap oogt positief volgens Steven Van Belleghem. Er zijn veel opportuniteiten waardoor je als bedrijf kan differentiëren.

Hoe klanten voor je product winnen

“Op een overzichtelijke, gestructureerde én positieve manier toon ik in het boek zo concreet mogelijk wat je kan doen om klanten te winnen. Daarbij ga ik niet in op de voor de hand liggende elementen als product, prijs en dienstverlening. Dat die goed moeten zijn, daar moet ik geen ondernemers van overtuigen. Het is de volgende laag die van belang is.”

Uitstekende digitale dienstverlening

Die volgende laag waarover Steven Van Belleghem spreekt, is de digitale dienstverlening.

“De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we met zijn allen in een tijdmachine gestapt zijn. We zijn er begin maart 2020 in gegaan en we zijn er op vlak van digitale gebruiken ongeveer uitgekomen in maart 2028. De evolutie van e-commerce bijvoorbeeld. Op 8 weken tijd is er meer groei geweest dan in de voorbije 8 jaar. Ook thuiswerk kende een ongeziene groei en gezondheidszorg vanop afstand is geëxplodeerd, net als online communicatie. Daar moet elke ondernemer zich van bewust zijn.”

Investeren in digitaal gebruiksgemak

“Als ondernemer mag je niet meer puur kijken naar je eigen sector om te evalueren of je goed bezig bent, maar wel naar de maatschappij. Beter bezig zijn dan je buur, dat is niet de benchmark van de consument. Investeren in digitaal gebruiksgemak is dat wel.”

Lees verder onder de foto

De cover van het boek the offer you can't refuse
Het nieuwe boek van Steven van Belleghem

Daarnaast dien je je als ondernemer te zien als de partner in life filosofie van je klanten.

“De kunst bestaat erin de mens achter de klant te begrijpen. Elke klant heeft een film van het leven in zijn hoofd van dingen die gaan gebeuren en dingen die niet gaan gebeuren. Voor jou als ondernemer komt het erop aan om op een niet intrinsieke manier waarde toe te voegen aan het leven van je klanten, waarde die verder gaat dan puur een goed product verkopen.”

Changing your world

De volgende stap en de top van het model van Steven Van Belleghem is ‘Changing your world’.

“In mijn boek spreek ik over Changing the world, maar achteraf gezien had ik deze stap beter omschreven als Changing your world. Niet elke bedrijf, niet elke kmo heeft de mogelijkheid om dé wereld te veranderen. Dat is niet haalbaar, maar jouw wereld veranderen, dat kunnen we allemaal, ook als particulier.”

Positief bijdragen aan de maatschappij

“Gebruik met andere woorden de kracht van je onderneming om positief bij te dragen tot de maatschappij. Zo voeg je iets extra’s toe aan je klantenrelatie. Ik spreek in dit verband niet over de minimumvoorwaarden om ecologisch in orde te zijn, maar wel om daar een stuk verder in te gaan. Ook sociaal geëngageerd zijn is belangrijk. Kijk ook hoe je daar het verschil kan maken. Kortom, product, price, service, partner in life en changing your world, dat zijn de componenten die dat ‘offer you can’t refuse’ creëren.”

“De echte crisis moet nog komen”

“Hoe je daar als ondernemer aan begint? Door een open en positieve mindset te hebben. Voor veel bedrijven staan er moeilijke jaren voor de deur. De echte crisis moet nog beginnen. Ondernemers die nu een combinatie van hard werken, veel creativiteit en doorzettingsvermogen aan de dag leggen, gaan hier sterker uitkomen. In mijn boek help ik om die creativiteit aan te wakkeren. Ik toon hoe grote en kleine bedrijven van over de hele wereld daarmee aan de slag gaan. In de voorbeelden vind je veel creativiteit waarmee je je eigen bedrijf naar een hoger niveau tilt. Het boek is een middel om aan ‘mindstretching’ te doen, om te inspireren.”

Steven Van Belleghem is ook internationaal keynote spreker, inspirator, coach en adviseur. Hij is partner van consultancybedrijf Nexxworks, co-founder va Zembro en van het contentcreatiebureau Snackbytes.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials