Leaderboard BB.gif

Huis-aan-huisreclame stimuleert de lokale economie

Ons land telt een grote verscheidenheid aan kmo’s. Iets meer dan 10% onder hen zijn horecaondernemingen en detailhandelaars. Bijna een miljoen kmo’s hebben geen werknemers in dienst. Voor al deze kleine ondernemingen zijn folders een belangrijk communicatiemiddel. Folders zijn niet enkel een makkelijk te hanteren medium maar stimuleren ook de lokale handel.

De retailsector kiest voor huis-aan-huiscommunicatie

Onderzoek toont aan dat vooral de lokale retailsector de papieren folder erg waardeert. Via ongeadresseerde reclame kunnen kleine handelaars een volledig verhaal brengen en communiceren met potentiële nieuwe klanten.

Daarnaast geven kleinhandelaars aan dat:

  • de folder een efficiënte manier is om een breed publiek te bereiken
  • het een doeltreffend medium is om het bedrijf te promoten in een bepaalde straal rond de winkel
  • folders ruimte geven om promoties en lanceringen te communiceren
  • de folder vrijwillig en op eigen tempo gelezen wordt

Papieren folders stimuleren lokale consumptie

Als je een eenmanszaak hebt of je leidt een kleine kmo, dan heb je niet altijd de middelen en de data om televisie- en radiocampagnes of grote online advertentiecampagnes te financieren. Een campagne met folders opzetten, lukt al met beperkte middelen. Met ongeadresseerde reclame ben kan je communiceren naar je volledige publiek in een ruime straal rond jouw bedrijf.

Zo heeft de folder een directe impact op de lokale economie. Volgens Vlaamse Post zouden consumenten zich tot 5 km ver verplaatsen voor supermarkten, speelgoed en beautyproducten, 5 tot 10 km voor doe-het-zelf zaken en 10 tot 20 km voor tuinbenodigdheden, meubilair en decoratie, kleding en auto’s.

Online reclame stimuleert buitenlandse e-commerce

De uitgaven voor digitale reclame zijn de laatste jaren enorm gestegen. Online aankopen volgen dezelfde stijgende lijn. Daarom investeren retailers ook meer in online advertentiebudgetten. Retailers geven aan dat zij in hun marketingmix meer gewicht zouden toekennen aan online reclame wanneer ongeadresseerde publiciteit moeilijker zou worden.

Slechts 22% van de totale waarde aan e-commerce handel in België wordt echter gerealiseerd op websites die in Belgische handen zijn. Hierdoor stroomde er maar liefst 3,7 miljard euro aan verkopen naar het buitenland in 2017.

Vooral de lokale economie en onze handelskernen zijn het slachtoffer van deze verschuiving. Een keuze voor huis-aan-huiscommunicatie is dus een keuze voor een sterkere lokale economie.

Bron: Deloitte Monitor, maart 2019

Wil jij ook mee bouwen aan een sterke lokale economie? Neem dan contact op met Vlaamse Post via onderstaand formulier.

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials