Leaderboard BB.gif

Hoe als organisatie connecteren met de volgende generatie en hun evoluerende mediavoorkeuren

Marketing & Sales

20% van Generatie ZAlpha probeerde al OpenAI’s Chatgpt uit

Uit een onderzoek van de parental-control softwaremaker Qustodio bij meer dan 400.000 gezinnen en scholen wereldwijd, blijkt dat kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar wereldwijd in 2023 gemiddeld 112 minuten per dag op TikTok doorbrachten. Wat een stijging van 107 minuten  is ten opzichte van het jaar ervoor. Hoewel YouTube nog steeds de grootste streaming-app ter wereld is voor deze leeftijdsgroep, brachten kinderen vorig jaar 60% meer tijd door op TikTok. Dit benadrukt de evoluerende mediavoorkeuren van Generatie Z & Alpha.

Het onderzoek toont ook aan dat bijna 20% van de kinderen wereldwijd OpenAI's ChatGPT uitprobeerde, waardoor het de 18e meest bezochte site voor kinderen in 2023 werd. Deze inzichten tonen aan dat de digitale gewoonten van kinderen, zowel jongere als oudere, snel evolueren en steeds meer gebruikmaken van opkomende technologieën. Daarnaast toonde het onderzoek aan dat kinderen 27% meer tijd besteedden aan het kijken naar streamingdiensten dan het jaar ervoor. Hoewel sommige diensten prijsstijgingen zagen, bleef YouTube de meest gebruikte dienst, met YouTube Kids die wereldwijd een recordtijd van 96 minuten per dag bereikte. Netflix bleef de op één na populairste streamer, terwijl TikTok de meest gebruikte sociale app was, gevolgd door Facebook.


Micro-generatie ZAlpha

Deze inzichten benadrukken de snel evoluerende mediavoorkeuren van jongeren. Generatie ZAlpha, zoals geïntroduceerd door Maarten Leyts in zijn nieuwe werk, richt zich op de microgeneratie van kinderen geboren tussen 2008 en 2013, die zich bevindt op het grensvlak tussen de jongste Generatie Z, de digital natives, en de oudste Generatie Alpha, de kinderen die zijn opgegroeid met de iPad.

De indrukken van de pandemie beïnvloeden fel hoe Generatie ZAlpha naar de toekomst kijkt en welke verwachtingen zij hebben op het gebied van leren, shoppen en ontspanning. ZAlphas zijn de virtual natives, jongeren die tijdens de pandemie technologie omarmden als faciliteerder voor hun productiviteit en creativiteit. Ze groeien op met Anime en K-Pop, Metaverses, XR, QR, hologrammen, virtuele mensen, AI, en informeren en ontspannen zich via Kidfluencers en Kidpreneurs op Youtube, TikTok, Snapchat en Instagram. De vroege blootstelling aan digitale en virtuele werelden – zoals de cijfers tonen -  heeft niet alleen invloed gehad op Generatie ZAlpha zelf, maar ook op de rol van ouders, wat op zijn beurt nieuwe uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van privacy en technologie-gebaseerd ouderschap.


Globaal onderzoek uit 2021 toonde al aan dat het mediagebruik bij kinderen en jongeren wereldwijd blijft toenemen. Volgens een rapport van Common Sense Media toen gebruikt 98% van de kinderen onder de 8 jaar oud mobiele apparaten, terwijl 65% van de kinderen tussen 8 en 12 jaar oud een smartphone heeft. Het rapport toont ook aan dat kinderen dagelijks gemiddeld meer dan 2 uur besteden aan het gebruik van schermen voor entertainment.

Het nieuwe boek van Maarten Leyts brengt een schat aan informatie voor iedereen die Gen Z, ZAlpha en Alpha beter wil begrijpen, bereiken en betrekken. Ze vormen een omvangrijke en wereldwijd gezien de best opgeleide generatie ooit, zijn co-creatief, mondiaal en inclusief, klimaatactivistisch en technologisch procreatief. Generation ZAlpha, connecting with the next microgeneration biedt een aanzienlijke hoeveelheid informatie voor merken, bedrijven, retailers en onderwijsinstellingen die inzicht willen krijgen in de voortdurend veranderende jongerencultuur en evoluerende mediavoorkeuren.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials