Focus je als manager niet uitsluitend op online marketing
Online marketing is hip, steeds meer bedrijven zetten Search Engine Optimization (SEO) en bijvoorbeeld zoekmachine advertenties (SEA) in om een groter aantal potentiële consumenten te kunnen bereiken en daarmee de omzet van de organisatie te verhogen. Hierbij ligt de focus niet uitsluitend op de doelgroep binnen België; het internet maakt het mogelijk ook consumenten in Nederland of bijvoorbeeld Frankrijk te benaderen om hen bekend te maken met de geboden producten of dienstverlening.
Ondanks de kansen die online marketing biedt, is het onverstandig offline marketing uit het marketingplan van je organisatie te schrappen. Kijk maar naar het nut van op maat gemaakte flyers van Drukzo of een vergelijkbare partij.
Snel veel mensen bereiken met offline marketingmiddelen
Een van de voornaamste redenen om voor offline marketing te kiezen, is de mogelijkheid om in een kort tijdsbestek een groot aantal mensen te bereiken. Dat kan op tal van verschillende manieren. Het gaat hierbij overigens niet uitsluitend om potentiële klanten die binnen de doelgroep van de organisatie vallen, maar ook om mensen daarbuiten. Dat is niet erg, het helpt de naams- en merkbekendheid van de organisatie onder een groot publiek te verbeteren.
Het drukken van flyers of bijvoorbeeld brochures is een van de middelen die hieraan bijdraagt. Online vind je bedrijven die je deze dienstverlening aanbieden. Deel de flyers op straat uit, breng ze huis-aan-huis bij mensen langs of voeg ze toe aan de goodiebag die je op een beurs uitdeelt. Niet alleen op maat gemaakte flyers zijn in dat laatste geval interessant; ook stickers bestellen om deze toe te voegen aan zo’n goodiebag kan een goed idee zijn.
Laat reclame-uitingen aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf
Belangrijk bij het laten drukken van flyers, brochures en bijvoorbeeld stickers is het feit, dat deze uitingen qua kleuren en stijl moeten passen bij de huisstijl van je organisatie. Onderzoeken tonen aan dat een consument gemiddeld zo’n zes à zeven contactmomenten met een organisatie moet hebben, voordat de consument zo’n partij volledig vertrouwt. Zou je huisstijl afwijken van de uitingen die je huis-aan-huis of op een beurs uitdeelt, dan is het lastig dat aantal te halen. Voor de consument is het in zo’n geval vaak niet duidelijk dat het om dezelfde partij gaat. De huisstijl moet passen bij de doelgroep; kies de juiste kleuren, het juiste lettertype en bijvoorbeeld de juiste symbolen.