“De nutri score heeft invloed op àlle activiteiten van ons bedrijf” (Roel Dekelver, Delhaize Belgium)
Vier jaar jaar geleden besliste Delhaize als eerste retailer in ons land om nutri scores op zijn voedingsproducten te zetten. Het doel van dit voedselkeuze-logo is om consumenten gezondere, evenwichtigere keuzes te laten maken bij de aankoop van levensmiddelen. Delhaize ging ondertussen nog een stapje verder en koppelde een permanente korting-actie aan de nutri scores.
Gezondere keuzes maken met nutri score
“Onze klanten gaven aan dat ze geholpen wilden worden om gezondere keuzes te maken. Door alle informatie over voeding die (online) verspreid werd door de media, door influencers en door andere bronnen zagen zij door het bos de bomen niet meer”, vertelt Roel Dekelver, director communications bij Delhaize Belgium. “Daarnaast maakt de ingrediëntenlijst op de producten ons vaak niet veel wijzer. Je moet al een technische of wetenschappelijke achtergrond hebben om die gegevens te kunnen analyseren. Wij merkten dat er nood was aan een eenvoudige tool om onze klanten te begeleiden bij het maken van evenwichtige keuzes.”
Nutri score met 5 letters en 5 kleuren
Delhaize testte verschillende systemen uit. Van alle oplossingen die er op de markt waren bleek het nutri score systeem met de 5 letters en de 5 kleuren het meest performante en het meest geapprecieerde: “Het systeem is afkomstig uit Frankrijk waar het volledig gehomologeerd en wetenschappelijk getest en goedgekeurd werd. Wij waren in België de eerste retailer om het te implementeren. Alle andere retailers zijn ons gevolgd. Er is een ware nutri scoregolf door Europa gegaan. We zijn heel tevreden dat de nutri scores meer en meer de standaard beginnen te worden.”
Verzadigde vetten, suiker en zout
“Eenvoudig gezegd wordt de nutri score van een product bepaald door de hoeveelheid calorieën, verzadigde vetten, suiker, zout enerzijds en anderzijds de hoeveelheid groenten en fruit, eiwitten en vezels die er inzitten. De eerste reeks voedingsstoffen zorgen voor minder gunstige punten in de eindscore, de laatste reeks voor betere punten. De eindscore is met andere woorden een uitgebalanceerde score, gemakkelijk vertaald in een kleur en een letter, zelfs een kind begrijpt dit intuïtief.”
Nutri score op alle producten
Delhaize zet een nutri score op alle 7.000 huismerkproducten, maar u kan het voedsellogo raadplegen voor het volledige assortiment van 18.000 producten: “Op onze e-shop staat de score bij alle producten vermeld alsook op de elektronische etiketten op de schabben. Het is niet zo dat wanneer een bekend merk geen nutri score op de verpakking plaatst, onze klanten het niet kunnen nagaan. Digitaal is het vrijwel altijd beschikbaar.”
Evolutie in aankoopgedrag?
“Of we een evolutie kunnen waarnemen in het aankoopgedrag? Uit onderzoek is gebleken dat wij als een van de meest gezonde retailers van België worden aanzien. In functie van de nutri score hebben wij ons beleid aangepast. Wij bekijken voortdurend of we de nutri score van bepaalde producten kunnen verbeteren, we lanceren veel meer nieuwe producten binnen de nutri scores A en B én we voorzien veel promoties voor A- en B-producten. Dan is er nog ons nieuwe Super Plus-programma waarbij onze klanten tot 15% korting kunnen krijgen op nutri score A en B-producten. Het gaat om een geïntegreerd geheel waarmee we zoveel mogelijk mensen naar een evenwichtig voedingspatroon willen leiden.”
Delhaize is ervan overtuigd dat de nutri scores een effect hebben op de verkoop, maar precieze cijfers kan de retailer niet vrijgeven: “Door de coronapandemie is het aankoopgedrag de voorbije 2 jaar niet representatief geweest voor een normaal jaar. We hopen volgend jaar de positieve evolutie met cijfers naast het jaar 2019 te kunnen leggen.”
Weg met D en E?
Roel Dekelver vertelt verder dat de nutri score een invloed heeft op alle activiteiten van Delhaize, op de aankoop, de verkoop, de marketing: “Of we hopen dat er ooit niets anders dan A- en B-producten op onze schabben zullen liggen? Neen. We willen onze klanten helpen om zo evenwichtig mogelijke keuzes te maken, maar we zijn geen politieagent of overheid en dat willen we ook niet zijn. Iedereen eet al eens graag een stukje chocolade, een handjevol chips, een coupe roomijs. Dat moeten we onszelf niet ontzeggen en daar moeten we ons niet schuldig over voelen. We willen wel de boodschap meegeven om dit met mate te doen en om zo evenwichtig mogelijk te eten.”