De Halve Maan zette als eerste brouwerij alcoholvrij speciaalbier in de markt
De Halve Maan uit Brugge lanceerde in juni 2018 als eerste Belgische brouwerij een alcoholvrij speciaalbier: SportZot. De brouwerij baseerde zich hiervoor op zijn bekende Brugse Zot, een bier dat gebrouwen wordt met vier verschillende moutsoorten en twee aromatische hopvariëteiten. “Van in het begin kende onze SportZot een goede groei”, stelt managing director Xavier Vanneste.
Smaakvol alcoholvrij speciaalbier
De brouwer vertelt dat de oefening om een smaakvol alcoholvrij speciaalbier te brouwen twee jaar geduurd heeft.
“We zijn gestart vanuit de vaststelling dat de markt aan het veranderen was en dat er meer bewustwording groeide rond alcoholvrije dranken. Alcoholvrij bier bestaat al enkele decennia, maar de kwaliteit ervan is door de jaren enorm geëvolueerd. Wij vonden het wel een uitdaging om ook een alcoholvrije variant aan te bieden, maar we wilden wel een kwalitatief en smaakvol product hebben.”
Bier zonder alcohol, mét veel smaak
“Er volgde een zoektocht naar betere technieken om te dealcoholiseren en toch zoveel mogelijk smaak te behouden. Het is een plezante oefening geworden om er samen met onze brouwers voor te gaan. We realiseerden een unieke filtratietechniek waarmee we op een volledig natuurlijke wijze alleen de alcohol uit het bier filteren. Als eerste in België hadden we een smaakvol alternatief voor speciaalbier. Tot dan toe werd alcoholvrij bier vooral door grote brouwers gecommercialiseerd.”
Consument drinkt vooral buitenshuis alcoholvrij bier
Xavier Vanneste vertelt dat de SportZot van in het begin in de lift zat. Alleen tijdens de coronacrisis was er een kleine terugval, die de brouwerij leerde dat SportZot vooral een out of home product is: “Ook bij onze concurrenten was er die terugval. De consument opteert met name buitenshuis meer voor alcoholvrij bier. Vandaag brouwen we opnieuw records. De SportZot is een mooi verhaal geworden.”
Positief in de markt gezet
“In het begin had alcoholvrij bier een negatieve connotatie. Als je dat dronk dacht je omgeving al snel dat je een medisch probleem had of met een verslavingsproblematiek kampte. We hebben dan ook veel belang gehecht aan de positionering van ons nieuwe bier en we kozen ervoor om het aan de sport te koppelen. We zijn ook gestart met het sponsoren van topsporters. We stellen vandaag vast dat ook gerenommeerde restaurants de SportZot bewust op de kaart zetten.”
Is het huidig beleid ok?
“Of ik mij kan vinden in het huidig beleid rond alcoholconsumptie, met een verkoop van bier onder 16 jaar? De onderscheiding tot 16 jaar geen verkoop van bier en tot 18 jaar geen verkoop van sterke drank is waardevol. Maar het is mijns inziens nog belangrijker om jongeren op een verantwoorde manier om te leren gaan met alcohol en hen erop te wijzen dat alcohol in onze maatschappij een positieve plaats mag hebben. Als ik de vergelijking maak met landen waar een strenger beleid wordt gevoerd, zoals Scandinavië, kan ik alleen maar vaststellen dat daar veel meer problematische situaties ontstaan.”
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
EVM Print