Leaderboard BB.gif

De elevator pitch die jou hoger helpt

Marketing & Sales

Vuistje! Met een sterke elevator pitch haak je je vast bij je toehoorder en weet je te raken met enkele goed gekozen zinnen. Met deze tips van experts til je je elevator pitch naar een hoger niveau.

Tip 1. Trek de aandacht met je openingszin

Een elevator pitch dient om jezelf en je idee kort voor te stellen aan bv. potentiële klanten en investeerders. Je hebt dus maar even de tijd om de aandacht van de luisteraar of lezer te trekken. Prikkel met een stelling, een verrassend feit of een onverwachte statistiek aan het begin van je elevator pitch. Zo is de luisteraar of lezer meteen mee.

Tip 2. Vermijd vaktaal

Vaktaal en andere ingewikkelde terminologie zijn gepaster voor langere gesprekken. In je pitch past eenvoudige, glasheldere taal. Zo begrijpt de luisteraar of lezer meteen wat je bedoelt en kan hij of zij doorvragen. Je maakt het korte gesprek waardevol voor je bedrijf.

Tip 3. Gebruik vergelijkingen

Wil je iets vertellen wat nog niet veel mensen kennen? Maak dan gebruik van een vergelijking met iets wat iedereen kent. Zodoende zal je minder moeten uitleggen.

Tip 4. Benoem emoties

Door een bekende emotie (bv. frustratie) te benoemen betrek je mensen bij je verhaal.

Tip 5. Stel open vragen bij het afsluiten

Door open vragen te stellen waarop de luisteraar of lezer niet ‘ja’ of ‘nee’ moet antwoorden, laat je hem of haar daar even over nadenken. Gesprekken die je lieten nadenken, blijven beter hangen dan gespreken waarin je moest luisteren.

Tip 6. Laat hen snakken naar meer

Licht met je elevator pitch een tipje van de sluier op, zonder meteen teveel prijs te geven. Zie je pitch als een teaser voor je idee of bedrijf waarmee je personen nieuwsgierig maakt en laat snakken naar meer. Geef je al meteen te veel bloot, dan kan de luister of lezer dat niet allemaal verwerken. Houd het kort maar bondig. Details kan je later nog toelichten.

Tip 7. Sluit af met een call to action

Een call to action laat de luisteraar of lezer weten wat hij of zij nu moet doen. Zorg ervoor dat je daarbij je uiteindelijke doel voor ogen houdt: zo kan je bv. een elevator pitch gebruiken om investeerders aan te trekken, een zakenrelatie op te bouwen of te solliciteren voor je droomfunctie.

Hoe pitch je met zelfvertrouwen?

  1. Wees jezelf.
  2. Oefenen, oefenen en oefenen.
  3. Neem je tijd.
  4. Begin een gesprek.

Lees ook:

Als start-up met een sterke elevator pitch naar investeerders

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials