
Welke waarden kies jij voor je bedrijf?
Ze staan breeduit op de website of hangen ingekaderd aan de receptie: de waarden waarvoor een onderneming staat. Zijn het alleen maar woorden ‘voor de schone schijn’ of hebben ze ook een diepere betekenis?
Zoek specifieke waarden
Integriteit en eerlijkheid, klantgerichtheid, teamwork, het zijn enkele van de kernwaarden die vaak worden gebruikt. Maar voor veel buitenstaanders komen dit soort lijstjes vaak over als clichés. Probeer daarom uw eigen unieke stem te vinden en waarden op te lijsten die echt specifiek zijn.
Waarden zijn de DNA van een bedrijf. Ze verduidelijken 'wie we zijn' en 'waar we voor staan', kortom wat een bedrijf typeert en verbindt. De waarden geven richting aan.
Richtlijn voor personeel
Zeker voor bedrijven die snel groeien of veel nieuwe mensen in dienst nemen, kunnen duidelijke waarden nuttig zijn. Door aan te geven waar het bedrijf in gelooft, krijg je namelijk ook een richtlijn voor het gedrag van het personeel. Veranker deze waarden structureel in de taakafspraken, waardoor medewerkers ook worden gevalideerd op gedragsafspraken en waardegericht werken.
Richtlijn voor het nemen van beslissingen
Daarbij kunnen waarden ook de basis vormen bij het nemen van moeilijke, zakelijke beslissingen. Als het bijvoorbeeld één van je kernwaarden is om ‘achter de kwaliteit van uw producten te staan’, dan worden alle producten van twijfelachtige standaard automatisch geëlimineerd.
Klanten selecteren
Daarnaast kan je waarden ook inzetten om de juiste klanten aan te trekken. Als iemand een compleet andere of bijna tegenovergestelde mening zou hebben, dan is het ook niet evident om voor hen te werken..
Leef je waarden na
Voorkom dat je waarden als een boemerang in je gezicht terugkomen. Wie bijvoorbeeld klantgerichtheid als waarde heeft, maar klanten en relaties onnodig laat wachten aan de receptie bij afspraken, slaat de bal mis. Probeer waarden tot in de kleinste details van je bedrijfsvoering consequent na te leven.
Hoe waarden bepalen?
Als je moeilijkheden hebt om de bedrijfswaarden te bepalen, vraag het dan aan je personeel. Organiseer bijvoorbeeld kleine werkgroepen met wie je enkele uren nadenkt over wat je bedrijf uniek maakt. Betrek hierbij alle personeelsleden, van alle niveaus. Inspiratie verzekerd.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
- Marketing & Sales
- Marketing & Sales
KIXX en Like a Virgin bundelen de krachten
Sales-, marketing- en communicatiebureaus KIXX uit Brugge en Like a Virgin uit Kortrijk...
- Marketing & Sales
Interessante bedrijven
EVM Print
Salens Communicatie NV
Bart Bert Grafische projecten