Boekentip: ‘Dit is marktonderzoek. Van mening naar feit’
Jarenlang was ‘Marktonderzoek in rechte lijn’ hét standaardwerk rond marktonderzoek in Vlaanderen en het meest gebruikte handboek op onze hogescholen. Daar komt nu verandering in want samen met Marc De Laet en Pol Toye schreef Frederik Picard de afgelopen twee jaar aan ‘Dit is marktonderzoek. Van mening naar feit’. Deze joekel van 500 pagina’s bundelt alles over marktonderzoek voor studenten én marketingprofessionals.
Theorie en (vooral) praktijk voor professionals en studenten
‘Dit is marktonderzoek’ is een zeer grondige herwerking van de bestseller ‘Marktonderzoek in rechte lijn’. Het behoudt alle goede elementen van dit boek en vult ze aan met veel praktijk, vertelt auteur Frederik Picard.
“Ik sta dagelijks in twee werelden: de academische en die van mijn eigen agency dat onderzoek verricht voor bedrijven van allerlei omvang en sectoren. Daarom wou ik deze keer een boek dat niet alleen gericht is op de studenten maar evengoed handig is voor marketingprofessionals, zaakvoerders en ondernemers.”
Van mening naar feit met marktonderzoek
De claim ‘Dit is marktonderzoek’ is erg hoog ingezet. Toch slagen de auteurs er in om een compleet inzicht te bieden in wat noodzakelijk is om van mening naar feit te gaan.
“Dit boek biedt alle materie die je nodig hebt om als marketeer aan de slag te gaan en een goede marketingstrategie te ontwerpen. Marketing vanuit je buik, leidt immers nooit tot goede resultaten op lange termijn. Beschouw marktonderzoek als je voelsprieten, de raakpunten met je klanten en je regelmatige check-up van wat je doet en goed denkt te doen.”
Grote resultaten met kleine stappen
Met 500 pagina’s is het boek op z’n minst gezegd lijvig. Er viel dan ook bijzonder veel te vertellen, benadrukt de auteur. Bovendien is het boek zo opgevat dat de verschillende stukken afzonderlijk gelezen kunnen worden. In elk deel zit wel iets wat niet alleen voor studenten en marketingprofessionals maar ook voor ondernemers van waarde kan zijn. Want hoewel marktonderzoek onontbeerlijk is voor iedere onderneming, gaan te weinig kmo’s ermee aan de slag, vindt Frederik Picard.
“Marktonderzoek is enorm divers. Van kwantitatieve bevragingen en kwalitatief onderzoek tot desk research en digitale data, vandaag zijn er talloze manieren om marktonderzoek te verrichten. Veel daarvan zijn erg laagdrempelig.
Toch blijven ondernemers té vaak vanuit meningen ondernemen. Dat terwijl je met desk research en een digitale bevraging al flinke stappen zet om van mening naar feit te gaan. Dat is ook één van de belangrijke boodschappen die ik wil brengen met dit boek: marktonderzoek hoeft niet complex te zijn en je moet er geen gigantische budgetten voor uitgeven. Dit boek maakt het mogelijk om onderbouwde, kleine stappen te zetten om tot waardevolle inzichten en betere beslissingen te komen voor je onderneming.”
Interpretatie is key
De auteur maakt daar tenslotte wel één belangrijke kanttekening bij. Terwijl data vandaag het nieuwe goud zijn, wordt een correcte interpretatie daarvan steeds belangrijker.
“Met data kan je veel bewijzen, ook foute zaken. Data zijn overal en in grote hoeveelheden beschikbaar maar je moet ze ook juist interpreteren om de stap van mening naar feit te zetten. Ook daarvoor geeft het nieuwe boek je de juiste tools mee.”
Dit is marktonderzoek. Van mening naar feit! (auteurs: Frederik Picard, Marc De Laet en Pol Toye). Bestellen via: https://school.vanin.be/dit-is-marktonderzoek-van-mening-naar-feit.html