Bedrijvencontactdagen: grijp de kans om te netwerken en opportuniteiten te spotten!
Bedrijvencontactdagen vormt een buitenbeentje in de beurswereld. Exposanten én bezoekers zijn namelijk stuk voor stuk ondernemers uit diverse sectoren. Dat biedt unieke kansen om te netwerken en businessopportuniteiten op het spoor te komen. Het initiatief, dat in 1988 van start ging in Kortrijk Xpo, kreeg ondertussen ook tweejaarlijkse spin-offs in Hasselt, Antwerpen, Mechelen en Brugge. Ook jij krijgt dus de kans om contacten te leggen in je regio en je business te boosten.
Voor de organisatie van Bedrijvencontactdagen (BCD) werkte Xpo Group van meet af aan nauw samen met VOKA – Kamer van Koophandel. Gezien het succes en de zeer positieve weerklank van de beurs in Kortrijk, rolt de organisator het initiatief ook uit in andere provincies. Opnieuw met VOKA en de lokale Kamers van Koophandel als bevoorrechte partners.
Bedrijvencontactdagen brengt ondernemers samen
Het partnerschap met VOKA verklaart de insteek van Bedrijvencontactdagen: het stimuleren van het ondernemerschap en het boosten van de lokale economie. De beurs doet dit door ondernemers samen te brengen op een geschikte locatie. Het fysieke aspect is daarbij van belang, want na de online-bedrijfsevents (ten gevolge van de coronamaatregelen) werd snel duidelijk hoe groot de nood aan verbinding en contact wel was. Er bestaat nu eenmaal geen volwaardig digitaal alternatief voor een ontmoeting aan een beursstand, een gesprek en/of demo op de beursvloer en het ‘live’ bijwonen van een keynote door een vooraanstaande spreker. En dan vergeten we nog de vele netwerkmomenten, waar je volop zakelijke contacten kan leggen. Om het in 1 woord samen te vatten: beleving! De stijgende cijfers van de meeste nationale en internationale beurzen laten er geen twijfel over bestaan, beurzen zitten in de lift.
B2B-contacten leveren leads en opportuniteiten op
De tweede unique selling proposition (usp) van Bedrijvencontactdagen is zonder enige twijfel de formule, die zich uitsluitend richt tot professionals. Bedrijven (zowel kmo's als grotere bedrijven, multinationals en eenmanszaken kunnen deelnemen) krijgen er de gelegenheid om hun producten en diensten voor te stellen aan een publiek van ondernemers. Die zijn, net als de exposanten, actief in de meest uiteenlopende sectoren. Een derde van de bezoekers zijn CEO’s en 80% zijn mensen met de bevoegdheid om te beslissen over contracten en investeringen. Kortom, bezoekers en exposanten spreken dezelfde taal, begrijpen elkaar. Ze staan open om te leren van de best practices in andere vakgebieden. En vooral: ze zien snel wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Het creëren van businessopportuniteiten is zowat de bestaansreden van Bedrijvencontactdagen. Xpo Group stimuleert dit extra met originele ideeën, zoals de speeddating voor exposanten. Gedurende telkens vijf minuten gaan ze per twee samenzitten voor een elevator pitch. Vaak vormt die de eerste stap naar een latere samenwerking.
Er bestaat geen volwaardig digitaal alternatief voor een ontmoeting aan een beursstand, een gesprek en/of demo op de beursvloer en het ‘live’ bijwonen van een keynote door een vooraanstaande spreker.
Laagdrempelig en sectoroverschrijdend
Als actieve en dynamische kmo heb je er dus alle belang bij je bedrijf te promoten op Bedrijvencontactdagen. Grootschaliger ondernemingen kunnen er dan weer tal van B2B-contacten leggen met de kmo’s in hun regio. Spelers uit alle belangrijke sectoren zijn vertegenwoordigd: dienstverlening, industrie, toelevering, transport, bouw, retail, groothandel, ICT en toerisme. De organisatoren stellen alles in het werk om het netwerken te bevorderen. Denk aan het vip-openingsevent, speeddates voor exposanten, netwerkcarroussels voor bezoekers… Zoals bij elk zichtzelf respecterend bedrijfsevent zijn er infosessies voorzien, waar je je kennis van de economische actualiteit kan bijspijkeren. De overzichtelijke beurslay-out maakt het de bezoekers gemakkelijk om snel de stands die hen interesseren terug te vinden. Xpo Group voorziet voor alle exposanten uniforme stands, die ze naar wens kunnen aankleden. Een laagdrempelige en budgetvriendelijke formule. Je kan al een all-in stand reserveren voor € 1.850.
Nog twee edities van Bedrijvencontactdagen in 2024
Zoals gezegd zijn er behalve in Kortrijk ook Bedrijvencontactdagen in Hasselt, Antwerpen, Mechelen en Brugge. De vijf edities vinden allemaal om de twee jaar plaats. Voor eind dit jaar staan er er nog 2 edities op de agenda. Op 9 & 10 oktober verwelkomt de Nekkerhal de allereerste in Mechelen. De organisatie is in handen van de ervaren tandem Voka-Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen en Xpo Group. Dat laat alvast het beste vermoeden. Op 23 & 24 oktober is Brugge (BMCC) aan de beurt. Hier zijn ze al aan de tweede editie toe en kan Xpo Group verder bouwen op het succes van de eerste editie in 2022. Die was al meteen goed voor ruim vierduizend kwalitatieve bezoekers en 164 exposanten.
Spelers uit alle belangrijke sectoren zijn vertegenwoordigd op Bedrijvencontactdagen: dienstverlening, industrie, toelevering, transport, bouw, retail, groothandel, ICT en toerisme.
Drie edities van Bedrijvencontactdagen in 2025
De andere drie edities staan dus ingepland voor 2025. Te beginnen met Antwerpen op 1 & 2 oktober 2025 in Antwerp Expo. Hier betreft het al de derde keer. Zo mogen de meer dan 200 exposanten zich verwachten aan een fikse tweeduizend kwalitatieve bezoekers. Op 19 & 21 november 2025 is de Trixxo Arena de thuisbasis van de vierde editie van Bedrijvencontactdagen Hasselt. Kortrijk Xpo blijft evenwel de kroon spannen met maar liefst twintig edities op de teller in 2025. De cijfers zeggen alles: 550 exposanten en 17.500+ kwalitatieve bezoekers. Ondernemers uit West-Vlaanderen strepen de data van 10 & 11 december best alvast met rood aan in hun agenda. Deze beurs betekent tevens een prima gelegenheid om hun bedrijf voor te stellen aan potentiële werknemers uit de regio. Daarvoor riep de organisatie het Bedrijvencontactdagen Jobplatform in het leven. Daar kunnen ze vacatures plaatsen om vervolgens op de beurt kennis te maken met kandidaten.
Waarom moet je kmo deelnemen aan Bedrijvencontactdagen?
Dankzij de budgetvriendelijke formule open je op een kosteneffectieve manier de deur naar een pak zakelijke opportuniteiten. Deelnemen aan Bedrijvencontactdagen helpt je kmo om te groeien, te innoveren en haar marktpositie te versterken. Hoe dan wel? We hadden het al over de netwerkmogelijkheden. Op een dergelijk bedrijfsevent kom je op een ongedwongen manier in contact met potentiële klanten, leveranciers, partners en andere stakeholders. Je plaatst jouw producten of diensten in de kijker en wint zo aan naambekendheid bij collega-ondernemers uit de regio. Veel bezoekers (beslissers!) zijn op zoek naar specifieke oplossingen. Dat kan je heel wat leads opleveren om na afloop op te volgen. Van bestaande klanten ontvang je dan weer bruikbare feedback over je aanbod en je dienstverlening. Op basis daarvan kan je waar nodig bijsturen om nog beter tegemoet te komen aan hun wensen en verwachtingen.
Dankzij de budgetvriendelijke formule opent Bedrijvencontactdagen op een kosteneffectieve manier de deur naar een pak zakelijke opportuniteiten.
Verken je markt en je concullega’s
Op Bedrijvencontactdagen ontdek je nieuwe trends en zie je waar andere ondernemingen op inzetten. Een bezoek aan de stands levert je ongetwijfeld waardevolle inzichten op. De exposanten presenteren de voornaamste innovaties en aangewende technologieën uit verschillende sectoren. Misschien spot je zaken die ook in jouw domein of bedrijf bruikbaar zijn? Of anders kan je een samenwerking opzetten met een onderneming die al over nuttige expertise beschikt. Je loopt vast ook experts tegen het lijf die je graag meer vertellen en je up-to-date houden met de laatste ontwikkelingen en best practices in de industrie. Ten slotte pluk je de vruchten van de media-aandacht die dergelijke bedrijfsevents aantrekken. Kortom, redenen genoeg om je stand te reserveren!