“Alles draait rond mijn klant: wat hij vraagt, krijgt hij”
Met 15 jaar ervaring in een offsetdrukkerij heeft Ary Maes net voor de uitbraak van de coronacrisis AMS Digital Printing overgenomen. Hij leek wel voorbestemd om dit bedrijf over te nemen. AMS staat voor Advanced Media Systems, maar evengoed voor zijn initialen. Voorheen had hij een managementvennootschap die hij… AMS Consulting had genoemd. En nu kwam AMS Digital Printing op zijn pad. “Alles draait rond onze klanten. Wat zij vragen, krijgen ze”, geeft hij zijn visie op ondernemen mee.
Ary Maes is met volle overtuiging in het verhaal van AMS Digital Printing gestapt: “Ik voelde dat printen terug een klantgericht verhaal wordt, dat niet zuiver om prijssetting draait. Natuurlijk moet je altijd een correcte prijs neerleggen, anders blijf je niet bestaan, maar het gaat ook over onze klanten adviseren en ze het juiste product aanbieden.”
De timing voor de overname van AMS Digital Printing kon beter, of misschien net niet. Kort na de overname brak de coronacrisis uit.
Inzetten op social media
“Nu had ik in mijn businessplan wel wat mogelijke obstakels opgenomen, maar aan een wereldwijde pandemie had ik mij niet verwacht. We hebben even gereflecteerd, maar eigenlijk na twee dagen beslist om er volop voor te gaan. Ik heb mijn medewerkers ingezet op andere vlakken. Zo hebben we een eigen webplatform ontwikkeld en veel aandacht gegeven aan onze social media. We zijn zoveel mogelijk beginnen communiceren, zeer klantgericht en ook zeer emotioneel gericht. Ons bedrijf draait op emotie. We overtuigen onze klanten met onze mooie realisaties.”
De coronacrisis positief ervaren
Zo komt het dat Ary Maes de coronacrisis eerder positief dan negatief heeft ervaren.
“De coronacrisis heeft ons eerlijk gezegd geen windeieren gelegd. We zijn gaan investeren waarbij we niet zuiver naar het product hebben gekeken, maar naar onze klanten. We hebben met andere woorden geïnvesteerd in snelheid en flexibiliteit. Binnenkort komt er ook nog een nieuwe freestafel. Klanten willen vandaag bestellen en morgen geleverd worden. We hebben ervoor gezorgd dat ons aanbod daarop afgestemd is.”
Alles draait voor Ary Maes rond de klant: “Wat hij vraagt, krijgt hij. Wij moeten maar zien dat we dat achter de schermen voor hem kunnen oplossen.”
Jubileum 20 jaar KMOinsider
Ary Maes: “Ik ken KMOinsider al een tijdje. Van voor ik zaakvoerder van AMS Digital Printing werd. Ik heb 15 jaar bij een offsetdrukkerij gewerkt. Daar heb ik Patrick Moens leren kennen. In een tijd dat offsetdrukken nog floreerde. Ik ben altijd blijven geloven in alles wat tastbaar is. Ook Patrick Moens is een gedrukt verhaal met het KMOinsider magazine genegen, niettegenstaande hij wel beseft dat het digitale luik daar onontbeerlijk mee verbonden is. Maar ik denk dat in de zetel een keer door KMOinsider bladeren meer rust geeft dan constant op een scherm turen.”