4 SEO trends voor 2022 onderbouwd door oprichter van Digital Climax
2021 is een jaar van veel veranderingen geweest voor de digitale marketingindustrie, met Google die twee enorme algoritme updates heeft uitgevoerd. Aangezien het gedrag van gebruikers zich blijft ontwikkelen en zoekmachines zoals Google zich als reactie daarop aanpassen, hoe zal SEO er dan in 2022 uitzien?
1. Pagina-ervaring als belangrijke ranking factor
Eerder in 2021 begon Google met de geleidelijke uitrol van het page experience algorithm. Deze algoritme update zal verschillende gebruikerservaring signalen omvatten, waaronder de core web vitals, wat in feite een evaluatie is van de algehele ervaring van een gebruiker met de webpagina. De update werd eerst toegepast op mobiele telefoons en zal eind maart 2022 klaar zijn. De uiteindelijke uitrol zal ook desktop zoekresultaten omvatten. Met dat gezegd, kunnen we veronderstellen dat pagina-ervaring een zwaardere ranking factor zal zijn voor zowel mobiele als desktop websites. Pagina-ervaring gaat niet alleen over mobiele vriendelijkheid en responsiviteit. Het algoritme voor pagina-ervaring beoordeelt onder andere de laadsnelheid, interactiviteit, visuele stabiliteit en HTTPS-beveiliging.
Als je hier niet helemaal in thuis bent, is het altijd een goed idee om een expert mee te laten kijken naar je website. Zo koos JUVO er ook voor om in zee te gaan met hun oud-stagiair, Axl. Na zijn stage bij JUVO stampte hij zijn eigen bedrijven Necess alsook Digital Climax uit de grond. Axl’s grote ambitie was een seo bureau oprichten dat zich specialiseert in het bouwen en optimaliseren van websites. Zijn aanbod is tweeledig: enerzijds bouwt hij SEO geoptimaliseerde websites en anderzijds helpt hij bedrijven om hun bestaande website hoger te scoren in Google en andere zoekmachines. Aarzel dus niet om hulp in te schakelen voor de optimalisatie van je website!
2. Meer focus op mobiele gebruikservaring
Google heeft eindelijk de uitrol van de mobile-first indexing (MFI) afgelopen maart 2021 afgerond na jaren van anticipatie. Dit betekent dat Google voorrang zal geven aan het indexeren en rangschikken van websites die mobielvriendelijk zijn. Koppel deze update aan het page experience algorithm en we kunnen voorspellen dat niet-responsieve websites, en sites die een slechte UX bieden, in 2022 sterk zullen lijden in de rangschikking. Het is dus van cruciaal belang om zoekmachineoptimalisatie altijd hoog op je to-do lijst te houden als bedrijf.
3. Betere featured snippets
Naast de grote updates die Google recent heeft doorgevoerd, hebben ze ook kleine tweaks toegevoegd zoals de passage ranking update. Deze update is nauw verbonden met Google BERT, wat een deep learning algoritme is dat zoekmachines helpt om woorden beter te verwerken in relatie tot de context van andere omliggende woorden. Met de implementatie van de passage ranking update, kan Google nu niet alleen hele webpagina's indexeren, maar ook individuele passages van die specifieke pagina - ook wel bekend als featured snippets. Dit is vooral nuttig voor zeer specifieke zoekopdrachten en gesproken zoekresultaten om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om het exacte antwoord te vinden dat ze zoeken. Ook hier kan een bedrijf zoals dat van Axl bij helpen. Door het targetten van long-tail zoekwoorden in je inhoud, ben je de concurrentie al een stapje voor. Het is ook heel belangrijk om voor kwalitatieve inhoud te zorgen, waarbij je je publiek in gedachten houdt. Net zoals Axl zegt: “Het helpt natuurlijk als je de activiteit van je klant begrijpt. Een uitgebreide briefing van de klant is dan ook onontbeerlijk, net als een doorgedreven zoekwoordenonderzoek. Zo kan je technisch de juiste focus leggen en de bezoekers van de site de snelste weg tonen naar de informatie die ze zoeken. Want dat is het waar het om draait: je bezoeker tevreden stellen.”
4. Slimmere antwoorden op complexe vragen
Als gerelateerde update heeft Google in mei 2021 ook hun multitask unified model (MUM) bijgewerkt, wat ook een natuurlijk taalmodel is, vergelijkbaar maar aanzienlijk beter dan BERT. MUM helpt Google contextuele informatie te gebruiken om uitgebreidere antwoorden te presenteren op complexe zoekopdrachten. Dit is anders dan de passage ranking update, omdat MUM multimodaal is; wat betekent dat het tegelijkertijd informatie uit verschillende bronnen kan begrijpen (foto's, webpagina's, enz.) en je als antwoord relevantere inhoud kan bieden. Het is ook bedoeld om taal- en formaatbarrières te overwinnen en zo betere zoekresultaten te leveren. Google gebruikte het volgende voorbeeld: Je kunt een foto maken van je laarzen en vragen: "Kan ik hiermee Fuji op?" Met de kracht van AI kan Google de foto en de tekstvraag analyseren en je vervolgens doorverwijzen naar een blog met een lijst van aanbevolen wandeluitrusting. Opnieuw heel belangrijk om waardevolle content op je website te plaatsen, gekoppeld aan geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s. Iets wat sommigen al te vaak vergeten wanneer de website live is. “Eigenlijk kan je stellen dat eens je website online staat, het echte werk begint. Je moet je website opvolgen, nagaan wat werkt en wat minder. Je moet hem blijven voeden met nieuwe content. Blogs zijn daarvoor een aangewezen middel. Doe je dat goed? Dan hou je je bezoekers en de zoekmachines tevreden. En zo verover je een hogere positie in Google”, aldus Axl van Digital Climax.