Versie 3 B-Close.gif

“Wie zich specialiseert in digitale skills voor de logistiek of mobiliteit, gaat een mooie carrière tegemoet”

Logistiek

Vlaanderen mee op Europese topsnelheid brengen als het over digitale transformatie gaat. Dat is de missie van Anne-Marie Van Asbroeck, Program Lead Mobility & Logistics bij onderzoekscentrum imec. KMOinsider sprak met haar tijdens de Transport & Logistics vakbeurs. “Vlaanderen is een perfect testbed als het op logistiek en mobiliteit aankomt.”

Anne-Marie Van Asbroeck benadrukt graag de open en neutrale positie van imec als onderzoekscentrum. “Imec wil Vlaanderen mee duurzaam innoveren en ondersteunt graag bedrijven en overheden bij hun inspanningen daarin. Denk aan onze onderzoeken rond de slimme verkeerslichten, de schadelijke impact van emissies, het realiseren van synchromodaliteit, enzovoort. Let wel, onze onderzoeksteams leggen telkens de bouwstenen van een project. De ‘vermarkting’ doen we niet zelf, dat laten we graag over aan bedrijven en ondernemers.”

Wat zijn voorbeelden van imec-projecten binnen mobiliteit en logistiek?

Anne-Marie Van Asbroeck (AVA): “Op vlak van mobiliteit werken we samen met Vlaamse en lokale overheden zoals AWV en MOW aan diverse projecten rond geconnecteerd verkeer ofwel Cooperatieve en Intelligente Transport Systemen (C-ITS). Bekend is Mobilidata, een programma gericht op de uitrol van innovatieve verkeersoplossingen in Vlaanderen die het verkeer vlotter, duurzamer en veiliger maken.”

In de logistiek doen we onderzoek naar onder meer geconnecteerd transport, Physical Internet, synchromodale oplossingen, beschikbare plaatsen op vrachtwagenparkings, enzovoort. Dit doen we samen met spelers uit de logistieke branche zoals verladers, haven- en transportbedrijven. “

“In Leuven loopt er ook een onderzoeksproject, in samenwerking met VIL en de stad Leuven, rond het duurzaam maken van de stedelijke logistiek en het last mile transport. Het idee is daar om transporteurs van duurzame goederen bredere en flexibelere levermogelijkheden te geven.”

In de logistieke sector zijn dit best wel uitdagende projecten omdat je semi-concurrenten wil laten samenwerken en waarvoor het delen van data een noodzakelijk gegeven is.”

Wat is synchromodaliteit?

AVA: “Synchromodaal transport gaat een stap verder dan intermodaal transport. De beschikbare transportmodi worden samen en naast elkaar ingezet. Door goederen optimaal te bundelen, wordt de capaciteit van het transportnetwerk beter benut. Door deze transportnetwerken beter met elkaar te connecteren kan er op een flexibele, real-time manier worden beslist of bepaalde vrachten best via de weg, het spoor of de binnenvaart vervoerd worden. De keuze gebeurt in functie van een aantal strategische parameters, waaronder de doorlooptijd, duurzaamheid, vervoerskost, enzovoort.

“In het project PILL of Physical Internal Living Lab willen we net onderzoeken wat de vereisten zijn om transportnetwerken te connecteren om zo synchromodale oplossingen te ondersteunen. We zullen een prototype ontwikkelen en de learnings op een open manier delen zodat elke belanghebbende hiervan kan leren en ermee aan de slag kan gaan.”

Wat houdt het Mobilidata-project van de Vlaamse overheid in?

AVA: “Dit programma loopt tot 2023. We willen vernieuwende oplossingen introduceren voor auto-, motor- en vrachtwagenbestuurders, fietsers en voetgangers. Zo willen we ongeveer 300 Vlaamse verkeerslichten met slimme intelligentie uitrusten, zodat bijvoorbeeld trucks aangemeld als konvooi of groep samen door een groen verkeerslicht kunnen rijden en daarbij prioriteit krijgen in industrie- of havengebied als de wegbeheerder daarvoor kiest.”

Eigenlijk willen we met Mobilidata alle weggebruikers realtime data aanreiken zodat ze tijdens hun verplaatsing de juiste mobiliteitskeuze kunnen maken. Met onze oplossingen kunnen bedrijven, overheden, inwoners maar ook app-bouwers aan de slag om het verkeer vlotter, duurzamer en veiliger te maken.”

Is Vlaanderen als logistieke draaischijf een proeftuin?

AVA: “Vlaanderen is zeker een testbed als het op digitalisering aankomt. Je ziet dat verschillende bedrijven, overheden en kenniscentra hun expertise en budgetten volop inzetten op digitale transformatie in mobiliteit en logistiek. Maar als we een absolute koploper willen zijn, moeten we een aantal initiatieven nog beter op elkaar afstemmen. Pas dan kunnen we de positieve visie op digitalisering, die je overal wel sterk voelt, uitdragen in heel Vlaanderen en ook in Europa. De overheid zou een belangrijke rol kunnen spelen als facilitator om die ‘alignering’ mogelijk te maken.”

“Als we een absolute koploper willen zijn, moeten we een aantal initiatieven nog beter op elkaar afstemmen.”

“Een sleutelrol daarin is weggelegd voor nog meer samenwerking, zowel tussen private en publieke spelers in Vlaanderen als met onze buurlanden. Mobiliteit en logistiek stoppen niet aan de grenzen. We leren bijvoorbeeld veel van Nederland over hun aanpak van slimme verkeerslichten.”

AVA: “Een ander voorbeeld van een initiatief dat onze grenzen overstijgt, zijn de zogenaamdedata spaces’ die Europa sterk ondersteunt. De Europese Commissie wil de bestaande barrières rond data verder wegnemen. Zo’n data space zou dan een soort van marktplaats voor gegevens zijn, waar zowel persoonlijke als niet-persoonlijke gegevens op een souvereine en veilige manier uitgewisseld worden en waar bedrijven makkelijk toegang hebben om met die gegevens aan de slag te gaan en zo verder hun product- of dienstenaanbod te innoveren. Imec onderzoekt wat deze data spaces voor Vlaanderen kunnen betekenen, voor onze havens, binnenvaart, verladers, transporteurs en dergelijke, en hoe we dit moeten kaderen binnen het Europees initiatief.”

Hoe betrekken jullie de kmo’s bij de onderzoeksprojecten?

AVA: “Imec heeft nauwe contacten met de speerpuntclusters waarbij veel kmo’s aangesloten zijn. Als kenniscentrum delen we ook graag onze kennis. Daarom organiseren we op geregelde basis workshops en infosessies waarop zowel grote als kleinere bedrijven kunnen intekenen. Samen kunnen we nadenken over hoe starters, kmo’s en grote ondernemingen van onze onderzoeksresultaten, expertise en inzichten kunnen genieten.”

Voor de digitale transformatie zijn ook de juiste digitale profielen nodig?

AVA: “Klopt. Er is een grote vraag hiernaar en de arbeidsmarkt staat onder druk. Als we niet de juiste profielen vinden, zullen we als Vlaanderen beginnen te sputteren in de uitvoering van onze ambities rond innovatie. Die zoektocht is dus zeker een link met de logistieke sector waar er ook een nijpend tekort is aan specifieke logistieke profielen.”

“Voor wie nog twijfelt over een studiekeuze, een gouden tip: als je je kan specialiseren in digitale skills voor de logistiek of mobiliteit, ga je een mooie carrière tegemoet. Werk aan de winkel dus.”

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials