Versie 3 B-Close.gif

Voorraadbeheer van een groot assortiment brengt heel wat uitdagingen met zich mee

Je assortiment beheren kan een ontmoedigende taak zijn. Klanten hebben de hoge verwachting dat je veel artikelen op voorraad hebt en snel kunt leveren. En ook de concurrentie doet zijn best. Die grote voorraad hebben, zorgt natuurlijk voor een aantal uitdagingen. Hoe kan je de waarde van je voorraad boosten?

Voorraadbeheer en ABC-analyse

Zonder een goed inzicht in je volledig assortiment kan je moeilijk de juiste voorraadbeslissingen nemen en wordt je voorraadbeheer er een stuk complexer op. Dit gaat dus verder dan enkel focussen op de best presterende lijnen, want soms zijn de traag lopende lijnen net de reden dat bepaalde klanten bij jou kopen. 1 ding is zeker: je assortiment beheren is een moeilijke evenwichtsoefening tussen je serviceniveau en je voorraadinvesteringen.

Als je je artikelen gaat categoriseren, kan je een beter inzicht krijgen in je assortiment. Met een degelijke ABC-analyse kom je te weten hoe elk artikel bijdraagt aan je algemene bedrijfsdoelstellingen. Met die info kan je dan je assortiment gaan verfijnen en betere beslissingen nemen.

Let wel op: stem de parameters goed af op die algemene doelstellingen. Ga je voor een hoge klanttevredenheid? Dan is het categoriseren van artikelen enkel op basis van hun marge uiteraard niet voldoende.

Meer weten over voorraadbeheer? Bekijk de gids ‘Boost de waarde van uw voorraad’.

3 stappen die je vandaag al kunt nemen

Slimstock geeft je alvast 3 zaken om mee aan de slag te gaan:

1. Neem de juiste voorraadbeslissingen

Een artikel met weinig marge sowieso niet op voorraad houden? Een artikel niet op voorraad houden terwijl dit misschien wel een must is? De juiste voorraadbeslissingen nemen is niet eenvoudig. Zorg ervoor dat je ze neemt op basis van de juiste criteria. Je kan je baseren op de ABC-analyse om indien nodig de voorraadstatus van een artikel te wijzigen. Dankzij het verwijderen van artikelen die niet bijdragen aan de algemene bedrijfsdoelstellingen komt er werkkapitaal vrij dat je kan gaan investeren.

2. Bepaal de juiste veiligheidsvoorraad

Hoeveel veiligheidsvoorraad je nodig hebt, verschilt per artikel. Voor sommige (A-lijn) artikelen is een grote veiligheidsvoorraad vanzelfsprekend. Maar het is niet altijd zo eenvoudig. Een te grote veiligheidsvoorraad zet werkkapitaal voor lange tijd vast. Een te kleine veiligheidsvoorraad? Die heeft teleurgestelde klanten tot gevolg.

3. Stel de juiste prioriteiten

Hét voordeel van een degelijke ABC-analyse? Je kan de juiste prioriteiten gaan stellen en focussen op wat je het meeste voordeel oplevert. Bekijk na de ABC-analyse elke categorie grondig om een duidelijk beeld te krijgen van de prestaties van je assortiment en ga dan dit assortiment verfijnen.

Hoe jouw assortiment omvormen tot een winstgevende machine?

Een groot assortiment hoeft geen probleem te zijn. Het wordt pas problematisch als het niet doeltreffend beheerd wordt. Hoe kan je jouw assortiment omvormen tot een winstgevende machine? Bekijk dan zeker de volledige gids of bekijk de trainingen van de Slimstock Academy.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Slimstock

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Slimstock

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials