Versie 3 B-Close.gif

Voorraadbeheer bij e-commerce: een gids richting optimalisatie

Er wordt zowel bij grote als kleine spelers meer en meer online gekocht. Sinds corona kreeg e-commerce zelfs nog een extra boost. Dé grote uitdaging: hoe hou je grip op je voorraad?

Whitepaper voorraadbeheer e-commerce: hoe zorg je voor de juiste beschikbaarheid?’

Jan Kraaijeveld, Business Development Manager bij Slimstock en rasechte voorraadexpert, gaat in een nieuwe whitepaper dieper in op voorraadbeheer bij e-commerce en online verkoop. Hij gidst je met de nodige info en een stappenplan richting een optimale voorraad.

Download de Slimstock whitepaper ‘E-commerce, hoe zorg je voor de juiste beschikbaarheid?’

Must-know info rond voorraadbeheer bij online verkoop

‘Niet op voorraad’. Een boodschap die een klant écht niet wil lezen. Ook voor jou heeft dit een negatieve impact op omzet en klanttevredenheid. Zijn je producten ruimschoots op voorraad? Dan heeft dit uiteraard een positieve invloed. Maar een grote voorraad kost ook geld en ruimte. De juiste balans vinden is hierbij cruciaal.

Niet enkel een grote voorraad, maar ook een groot assortiment kan in je nadeel spelen. Ook al denk je dit nodig te hebben om te kunnen concurreren met de grote spelers. In de whitepaper over e-commerce komt aan bod hoe bepaalde retailers hun assortiment hebben aangepakt.

Nog iets om rekening mee te houden wat betreft voorraadbeheer bij online verkoop: het veranderend online aankoopgedrag van klanten. De vraag naar je product kan door verschillende redenen op 1 dag volledig in elkaar zakken of net pieken. Hoe reageer je hier best op nu en in de toekomst? Daar moet zeker over nagedacht worden.

Voorraadbeheerders en commercanten moeten niet op hun eigen eiland blijven maar een tandem vormen. Zo kan er optimaal ingespeeld worden op de dynamiek die e-commerce kent.

Voorraadbeheer bij e-commerce: een stappenplan

  • Wat is je plan?

Voorraadbeheerders die beslissingen nemen gebaseerd op hun buikgevoel? Dat is uiteraard not done als voorraadoptimalisatie je doel is. Eerst moet je naar the bigger picture kijken. Dit doe je door een antwoord te formuleren op de vragen die opgesomd staan in de whitepaper zoals: wat is het plan? Welk type bedrijf wil je zijn, een nichespeler of wil je concurreren tegen grote spelers?

  • Focus op de juiste producten

De juiste focus hebben, dat is de volgende stap richting optimaal voorraadbeheer bij online verkoop. Dat net de verkeerde artikelen alle aandacht krijgen van de voorraadplanners is de oorzaak van veel voorraadproblemen.

  • Systemen en processen

Zet hier orde op zaken:

  1. Automatiseer routinematige beslissingen en zorg voor management-by-exception
  2. Bereid beslisregels voor in geval van een onverwacht sterke vraag naar een product.
  3. Giet je product life cycle management in een degelijk proces.

Wil jij ook profiteren van online groei zonder grip te verliezen op je voorraad? Download dan de volledige Slimstock whitepaper E-commerce, hoe zorg je voor de juiste beschikbaarheid?

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Slimstock

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Slimstock

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials