Versie 3 B-Close.gif
Zetes opslag Foto: Peter Gloudemans

Vlotte first en last mile bepalen succes van retail en logistiek

De grote groei die e-commerce de laatste jaren doormaakt, heeft door de coronacrisis nog een extra duw in de rug gekregen. Zetes, adviseur in supply chain oplossingen, heeft een whitepaper geschreven over de succesfactor van de first en de last mile in retail en logistiek. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, toont de logistiek adviseur hoe je je productiviteit en efficiëntie kan vergroten en welke fouten in het leveringsproces je kan verminderen. (foto: Peter Gloudemans)

20% van de leveringen mislukt de 1ste keer

Onderzoek uit Japan, waar e-commerce snel groeit, wijst uit dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukt, en dit percentage is zelfs nog hoger in stedelijke gebieden. Extra bezorgrondes brengen hogere kosten en meer werk voor je bezorgers mee.

Supply Chain: last mile vertegenwoordigt 30% van de totaalkost

Gemiste of mislukte bezorgingen kosten gemiddeld 15 euro per keer. Dat blijkt uit een onderzoek van PCA Predict. Dat is een zorgwekkend hoog bedrag gelet op de kleine marges die vaak in de sector gelden. De last mile is goed voor zo’n 30% van de totale kosten van de orderverwerking (arbeids-, transport- en brandstofkosten).

Transformatie van de first mile

Robots en zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst zorgen voor efficiënte en naadloze processen, maar ondertussen zijn er al andere technologieën, zoals machine vision en image capture, die voor een transformatie in de first mile zorgen en voor een eliminatie van heel wat fouten. Visual Sort Assist bijvoorbeeld werkt met een systeem met nummers en kleuren om te zorgen dat medewerkers de goederen effectiever kunnen verplaatsen. Ook de nieuwste generatie spraakherkenningssystemen helpt magazijnpersoneel om efficiënter te werken.

Efficiëntie van de last mile

Ook in de last mile kan nu reeds technologie worden ingezet om het werk van chauffeurs te verbeteren. Volgens hetzelfde Japanse onderzoek wist de klant in 42% van de gemiste leveringen niet dat de bezorger onderweg was. Met real-time data over events, met de productstatus op elk ogenblik in de supply chain en dankzij de Proof of Delivery kan je je logistieke processen optimaliseren en de klantervaring verbeteren, door hem tijdig over de levering te informeren. Zo vermijd je extra bezorgrondes en onnodige kosten en verlaag je de impact op het milieu.

Financiële en ecologische kosten van herbezorging

“Herhaalde bezorgingen maken 25% deel uit van de totale afstand die bezorgers afleggen. Bestelwagens stoten daardoor elk jaar 420.000 ton CO2 extra uit en er zijn voor de extra bezorgrondes 90.000 mensen fulltime aan de slag. Met een infrastructuur op basis van flexibele, schaalbare en onderling verbonden technologie krijgen retailers en hun logistiekpartners real-time zicht op de hele keten. Dankzij deze informatie kunnen ze elke stap van het proces proactief beheren. Alleen op deze manier kunnen ze op een kosteneffectieve en milieuvriendelijke manier zorgen dat elke keer het juiste product op het juiste moment op de juiste plek wordt afgeleverd”, stelt Tiago Conçeicão, Transport Solutions Expert bij Zetes

Download gratis whitepaper Zetes: De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Zetes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Zetes
  • Rue de Strasbourg 3
    1130 Brussel
  • +32 (0)2 728 37 11

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials