Van bedreiging naar opportuniteit: logistieke specialist verdubbelt aantal transporten naar het VK
Meer dan 3 jaar geleden sloot de Brexit de grenzen tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Nicolas Dehaemers van het Zeebrugse NDQ Logistics boog deze bedreiging om tot een opportuniteit. Als pur sang ondernemer slaagde hij erin om op drie jaar tijd het aantal transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. (foto’s: copyright NDQ)
Dagelijks vertrekken er bij dit West-Vlaamse trailerbedrijf ruim 100 opleggers richting het Verenigd Koninkrijk. Drie jaar geleden, vóór de start van de Brexit, was dat slechts de helft. Van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive: NDQ voorziet transport van goederen voor zeer uiteenlopende sectoren. Zaakvoerder Nicolas Dehaemers maakt een balans op na drie jaar Brexit.
“Op 31 januari 2020 trad het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie. In de praktijk trad het handelsakkoord pas een klein jaar later in voege. Sinds januari 2021 komt er een pak meer administratie kijken bij de invoer van producten in het VK. Wij hebben toen geen seconde getwijfeld om ons die administratieve expertise eigen te maken. We willen de ‘one-stop-shop’ zijn voor alle transport naar het VK. Zo kunnen exporterende bedrijven op hun twee oren slapen: hun transport gebeurt veilig, op tijd, kostenefficiënt en volgens de regels”, vertelt Nicolas Dehaemers.
Expertise en investering als groeimotor
Zijn geheim recept? Expertise en investering. “Brexit maakte de export-administratie een pak ingewikkelder. De experten van NDQ ontzorgen de klanten, zodat die gerust kunnen zijn dat hun transport snel en correct verloopt”, vertelt Nicolas. “We investeerden in gloednieuwe trailers, een state-of-the-art warehouse dat verbonden is met het spoor én innovatieve IT- systemen die klaar zijn om het aantal transporten de komende jaren nog eens te verdubbelen. Goed voor een 15.000.000 euro aan investeringen.
Een excellente service en tevreden klanten brachten ook bijkomende volumes met zich mee. De logistieke speler investeerde aanzienlijk om die stijgende volumes ook in de toekomst verder aan te kunnen. Zo kochten ze recent 200 nieuwe opleggers aan, wat de teller van hun trailerpark op 600 brengt.
Eind april nemen ze een gloednieuw magazijn van 12.000 m² in gebruik, dat verbonden is met het spoor. Naast transport over weg, kan het bedrijf vanaf nu ook transporten via het spoor organiseren.
“We hebben de ambitie om het aantal transporten nog eens te verdubbelen. Dankzij de investeringen van de afgelopen jaren, zijn we daar helemaal klaar voor.”