Versie 3 B-Close.gif
Jogo Logistics vracht

Geluidsschermen voor de nieuwe Mechelse ringweg R6 arriveren per binnenschip

Voor het transport van betonnen geluidsschermen maakt producent Omnibeton gebruik van de binnenvaart. Na enkele projecten in het Gentse, waarbij de geluidsschermen met een binnenschip werden aangevoerd, schakelde Omnibeton opnieuw JoGo Logistics in voor een werf langs de R6 in Mechelen.

Een haarfijne organisatie van kade tot op de nieuwe Mechelse R6

Met een focus op multimodaal transport en overslag van palletten, big bags en stukgoed onderscheidt JoGo Logistics zich als logistieke ketenregisseur. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor diverse laad- en lostechnieken.

Voor Omnibeton organiseerde en dirigeerde de logistieke specialist de ganse logistieke keten van de producent tot op de werf in Mechelen.

De aannemer bestelde daarbij de goederen voor een welbepaalde datum. JoGo Logistics zocht een gepaste kade in de buurt van de werf, transporteerde de geluidsmuren naar deze kade, hield ze daar in stock en leverde ze op afroep op de werf langs de nieuwe ringweg. De locatie waar de geluidsschermen langs de R6 werden geplaatst, was 15 km van de kaai verwijderd.

Een transport van 1.660 ton per binnenvaart, bespaart 15.000 kilometer op de weg

In totaal transporteerde JoGo Logistics 220 geluidswanden en deltablocs in 2 verschepingen van Hasselt naar Tisselt-Willebroek. Eén verscheping was meteen 830 ton zwaar. JoGo Logistics zette hiervoor het binnenschip Freedom in. De lading werd met behulp van 2 vorkliften (1 in het ruim en 1 op de kaai) en het pallet cross-over systeem gelost op de kaai en op een dieplader geplaatst.

Voor Wouter De Preter, Productiedirecteur en Bestuurder van Omnibeton, bevestigde dit project de waarde van de binnenscheepvaart: “We hebben in totaal 84 ritten op de weg tussen Hasselt en Mechelen bespaard. Belangrijk is ook dat we daarmee de E313 en de congestiegevoelige Ring rond Antwerpen hebben vermeden. In totaal spaarden we meer dan 15.000 wegkilometers uit”, licht hij toe.

Elk transport per binnenvaart is een stap vooruit voor de modal shift.

De Vlaamse overheid volgde dit dossier van nabij. Het project toonde immers aan dat, mits een goede afstemming van de productie en een efficiënte planning, de binnenvaart met succes kan ingeschakeld worden voor grootschalig werftransport.

De modal shift biedt dus ook grote voordelen voor het transport van jouw goederen.

  • Transport over water is sneller en betrouwbaarder dan over de weg. Je kan dus rekenen op een gestroomlijnd logistiek proces
  • De capaciteit van een schip is groter dan een vrachtwagen
  • Een binnenschip stoot minder CO2 uit en is dus duurzamer
  • Er is dus volledige compliance met de milieunormen van de overheid

Wil jij ook weten wat binnenscheepvaart voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met de experten van JoGo Logistics via onderstaand formulier.
 

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en JoGo Logistics

Meer weten?

JoGo Logistics

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • JoGo Logistics

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials