Versie 3 B-Close.gif

Transport & Logistics 2024 neemt vliegende start met hoogstaand debat over duurzaamheid

Logistiek

Met Business @ Breakfast gaven Easyfairs en KMOinsider het traditiegetrouwe startschot voor Transport & Logistics, hét jaarlijkse event voor de logistieke en transportwereld. Al net zo traditioneel was het panelgesprek, ‘Driving the future: Sustainable transport & logistics in Europe’. Vier sprekers met naam en faam in hun vakgebied deelden hun visie op verduurzaming en de Europese regelgeving ter zake.

Nadine Francus van Easyfairs nam als eerste het woord. Ze wees op het toenemende belang van Gent als logistieke regio. Meteen ook de reden waarom de beursorganisator het gebeuren sinds 2022 jaarlijks en afwisselend in Antwerpen en Gent laat plaatsvinden. Bovendien vinden de industriële vastgoedbeurs Logistic & Industrial Build en de verpakkingsbeurs Empack gelijktijdig plaats in Flanders Expo. De cijfers geven haar gelijk. Met 220 exposanten & partners en zowat 6.000 professionele bezoekers wordt de editie 2024 alweer een voltreffer.

Foto: Koen Fasseur


Panelgesprek ‘Driving the future: Sustainable transport & logistics in Europe’

Harry Van Hest en Fred Niemans modereerden het openingsdebat met als sprekers Dr. Louise De Tremerie (Advisor European Affairs North Sea Port), Hans Verboven(CEO Sustacon en professor Universiteit Antwerpen), Serge Gregoir (CEO Eutraco) en Steve Sel (Regionaal Manager VIL).

Louise De Tremerie kreeg om te beginnen een vraag rond de Europese Green Deal voorgeschoteld. Zij was namelijk betrokken bij de ontwikkeling van de groeistrategie, die de Europese Commissie in 2019 lanceerde. De Green Deal omvat de doelstellingen met betrekking tot het klimaat, die ook een impact hebben op de logistieke en transportwereld. Dr. De Tremerie ervaarde het als een complexe opdracht, omdat er een consensus moest gevonden worden tussen alle lidstaten én van alle politieke fracties. Dat verklaart volgens haar ook waarom er vaak zoveel tijd overheen gaat voor Europa knopen doorhakt.

De evolutie van het begrip ‘duurzaamheid’

Waar de term ‘sustainability’ twintig jaar geleden nog beelden opriep van geitenwollen sokken, maakt verduurzaming vandaag deel uit van de bedrijfsvoering en de groeistrategie van zo goed als alle ondernemingen. Tegelijk wordt het begrip nog vaak vanuit de te enge context van uitstoot bekeken. Het heeft te maken met uiteenlopende factoren, zoals governance, personeelsbeheer, verantwoord ondernemen enzovoort. Maar logistieke en transportbedrijven spreekt men meestal aan op hun inspanningen om de uitstoot te verminderen. Er is ook nog werk aan winkel, zeker als men de Europese doelstellingen bekijkt. Het panel stelt dat verduurzaming in de logistiek wel een stuk eenvoudiger ligt dan in de transportwereld. Magazijnen bouwen die na de realisatie quasi CO2-neutraal zijn is vandaag perfect mogelijk. Goederen klimaatvriendelijk transporteren is een ander paar mouwen.

Foto: Koen Fasseur


De impact van de CSRD-wetgeving

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is een Europese richtlijn, die bedrijven verplicht om data bij te houden en te rapporteren over hun duurzame risico’s en opportuniteiten. Het is goed dat bedrijven zo gedwongen worden na te denken over pakweg de gevolgen van de klimaatverandering. Dat bewustzijn kan creatieve en innovatieve oplossingen in de hand werken. In België leidde extreem weer bijvoorbeeld tot 1 miljoen dagen met werkverlet in de bouwsector. Prefab-constructies kunnen in dergelijke gevallen een deel van de oplossing vormen.

Alleen voor grote spelers?

Voorlopig geldt de CSRD-verplichting alleen voor grootschalige organisaties, maar ook de kmo’s kunnen zich maar beter voorbereiden. Want als schakels in de suply chain van de grote bedrijven, oefenen ook hun activiteiten een invloed uit binnen het grotere geheel. Verschillende grote spelers beginnen nu al hun toeleveranciers te bevragen om de gewenste data aan te leveren. De verzamelde data zijn trouwens ook relevant voor de kmo zelf, om inzichten te verkrijgen in de eigen situatie en om geloofwaardig te kunnen communiceren naar de buitenwereld rond het sustainability-beleid. North Sea Port kiest bij dit alles voor samenwerking met de Haven van Rotterdam. De havenautoriteit stelt in het kader van de energietransitie (onder meer naar waterstof) ook ruimte ter beschikking, gaat in dialoog met haar klanten en voert onderzoek naar de aanwezigheid van het nodige ecosysteem.

Foto: Koen Fasseur


Nieuwe regels voor verpakking op komst

Het is nog even afwachten waar de volgende Europese Commissie haar prioriteiten zal leggen. De Europese wetgevende molens staan ondertussen niet stil. In de nabije toekomst staat er onder meer nieuwe – en zoals altijd strengere – regelgeving op stapel rond duurzame verpakkingen: de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR). In een eerste fase moeten bepaalde verpakkingen herbruikbaar zijn, op termijn moet ze uit hergebruikt materiaal bestaan. Alleen voor karton zou er een uitzondering kunnen gemaakt worden. Er komt voorlopig dus nog geen einde aan de grote duurzame uitdagingen voor de logistieke en transportbedrijven.

Het bredere plaatje

Het is belangrijk dat bedrijven op het gebied van verduurzaming niet blijven steken in het compliancy-aspect, maar ook het grotere verhaal blijven zien. En dat is om van Europa een veerkrachtige en duurzame economie te maken tegen 2050. Zo wordt het een positief en gemeenschappelijk verhaal waarbij alle stakeholders zich betrokken voelen.

Foto: Koen Fasseur
Dr. Louise De Tremerie: “Bedrijven die vasthouden aan een fossiele strategie, zullen vroeg of laat in de problemen komen met de verstrengende Europese regelgeving.”
Foto: Koen Fasseur
Hans Verboven: ”Duurzaamheid betekent voor mij: zoveel mogelijk waarde creëren voor zoveel mogelijk stakeholders, met zo weinig mogelijk verspilling van tijd, middelen, grondstoffen en talent.”
Foto: Koen Fasseur
Serge Gregoir: “Het verduurzamingstraject is een voortdurende evenwichtsoefening tussen wat je wilt en hoopt te bereiken, en de economische realiteit.”
Foto: Koen Fasseur
Steve Sel: “De CSRD-richtlijn en de andere Europese regelgeving creëert meer en meer een level playing field. Dat stimuleert alle bedrijven om mee te stappen in het duurzaamheidsverhaal.”

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials