Snel, ergonomisch en efficiënt vrachtwagens lossen: het kan ook in jouw bedrijf
‘Ergonomie’: het is een brede term die heel wat mensen in de mond nemen. Ook wanneer het over het laden en lossen van vrachten met stukgoed gaat. Zowel de EU als nationale overheden leggen richtlijnen op rond het gewicht dat een werknemer maximaal mag heffen. Het mag op regelneverij lijken, maar werk maken van ergonomie, geeft je een strategisch voordeel. Het zorgt niet alleen voor gezondere medewerkers, het maakt ook dat ze efficiënter ladingen kunnen behandelen.
Vrachtwagens met stukgoed laden en lossen
Meer en meer bedrijven kiezen ervoor om containers en vrachtwagens niet langer te laden met goederen op palletten, maar met losse dozen. Zo winnen ze makkelijk 20% capaciteit en kunnen ze de kosten van 1 vrachtwagenrit op 5 uitsparen. Anderzijds is een vracht losse dozen lossen, een zwaar en tijdrovend proces. Magazijnmedewerkers moeten dikwijls urenlang met zware dozen sjouwen, ze boven hun hoofd heffen of vanop de grond omhoogtillen. Afhankelijk van het seizoen doen ze dat in een bloedhete of ijskoude container. Het is een taak die niet voor elke werknemer is weggelegd, en het risico op fysieke klachten is allesbehalve onbestaande.
Ergonomie is hot
“We merken dat meer bedrijven de ergonomische kaart beginnen trekken. Ook het aantal preventieadviseurs neemt toe, en zij zetten het onderwerp eveneens in de kijker.” Aan het woord is Laurent Uvo, sales- en marketingmanager bij UVO Technologies. “Het gaat erom de lichamelijke belasting bij het lossen van dozen te verminderen. Er zijn tal van oplossingen voor. Helaas zijn veel van die zaken duur, op maat gemaakt en ingewikkeld in gebruik. Ons conveyorsysteem kan door iedereen gebruikt worden.”
Snel dozen lossen dankzij transportband
UVO Technologies verdeelt de BestReach-telescoopbanden van het Amerikaanse bedrijf FMH Conveyors. Deze transportbanden reiken tot in de container op de loskade en zijn uitgerust met een hydraulisch hefsysteem. Vooraan staat een platform voor een of twee werknemers. Via een eenvoudige bediening kan de gebruiker het platform en de telescoopband in elke richting verplaatsen. “Na een korte uitleg kan iedereen het gebruiken, ook je jobstudenten in de zomer”, voegt Laurent toe.
Dankzij dat verplaatsbare platform kunnen je magazijniers vlot de stukgoederen uit de container of vrachtwagen op de transportband laden, waarbij ze steeds op een gelijke hoogte werken. Ze moeten dus niet langer zware lasten boven hun hoofd tillen. Het pallettiseren van de dozen gebeurt op de loskade. Waar een container of vrachtwagen met stukgoed laden en lossen vroeger al snel anderhalf uur tot twee uur duurde, kan het nu in sommige gevallen, dankzij de telescopische conveyor, al in minder dan een halfuur. Zie het zelf in deze video!
Ergonomie is efficiënt
De telescoopbanden van UVO Technologies zijn dus niet alleen ergonomisch, ze maken de processen in je bedrijf ook efficiënter. “Je kunt met minder mensen hetzelfde volume lossen, of met hetzelfde aantal medewerkers grotere volumes verwerken”, vertelt Laurent. “Ik zie bij klanten vaak dat ook werknemers die voordien nog nooit een container hadden gelost, omdat ze te oud waren of het werk te zwaar vonden, het nu wél kunnen doen. Het personeel wordt dus multi-inzetbaar. Dat geeft een leidinggevende een zekere flexibiliteit in het organiseren van de workload. Een bijkomend voordeel is dat een vrachtwagen niet meer zo lang voor een loskade moet staan.”
“Ergonomie en efficiëntie hangen onlosmakelijk samen”, besluit Laurent. “Ik wil de mensen wakker schudden, want niet investeren in ergonomie is je concurrent die het wel deed, een voorsprong geven.”
Wil je ook in jouw bedrijf werk maken van meer ergonomie en efficiënter werken? Geef je interne logistiek een upgrade met een telescopische transportband en ontdek de oplossingen van UVO Technologies! Meer weten? Stel je vraag rechtstreeks via het formulier hieronder!
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Ahlers
Contraload nv