Online verkoop en de last mile
De logistieke sector is door de overheid benoemd als essentieel voor het welzijn van de maatschappij en de economie. Een van de redenen is de pijlsnelle groei van de e-commerce markt. Pakket- en last mile koeriers verzetten megavolumes aan zendingen. Maar wat is precies die ‘last mile’? Hoe kan je deze vergemakkelijken?
Online verkoop explodeert
Omwille van het gemak, de snelheid van aankoop en levering, en het ruime online aanbod verkiezen heel wat mensen om producten op het internet te kopen. Dat heeft als gevolg dat de online verkoop explodeert, zeker in onzekere coronatijden, waarbij het ene pakje na het andere de deur uitvliegt.
Hoe kan je de last mile zo efficiënt mogelijk organiseren?
Wat is de last mile?
De ‘last mile’ verwijst naar het laatste stuk dat een pakketje moet afleggen om op de plaats van bestemming te komen. De laatste kilometers die het pakketje aflegt per vrachtwagen of ander vervoersmiddel noemen we dus de last mile.
Het is het minst efficiënte gedeelte van transport & logistiek. Daarnaast neemt de last mile gemiddeld zo’n 28% van de totale kosten van vervoer in beslag.
Hoe deze zo efficiënt mogelijk organiseren?
Voortdurend werken logistieke experts aan de optimalisering van bewegingen. Hiermee willen ze meer snelheid en minder kosten verkrijgen. Een van de bepalende factoren van het succes van de last mile is het grootschalig uitwisselen van data waardoor logistieke stromen met elkaar worden verbonden. Dit onderdeel wordt in het Countdown project onderzocht.
Het Countdown project
Binnen de huidige technologie kunnen door de ontwikkeling van de Logistic Performance Index (LPI) reeds verbeteringen van 10% worden gehaald. Door de voortvloeiende nieuwe ontwikkelingen kan er tot wel 50% optimalisatie worden behaald. Dat zal zowel slim zijn voor de kosteneffectiviteit als voor de duurzaamheidsdoeleinden.
Door slim gebruik te maken van innovatieve technologie en big data, kunnen logistiek dienstverleners hun processen verbeteren, proactief inspelen op trends en nieuwe business modellen ontwikkelen.
Meer info over hoe je de last mile zo efficiënt mogelijk organiseert? Vraag advies aan de KMOinsider-partner Descartes.
Lees meer:
Hoe je als retailer voorbereiden op een ongeplande piek in online bestellingen?
Vlotte first en last mile bepalen succes van retail en logistiek