Onderdelenleverancier digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea
De Augustin Group heeft met behulp van ZetesMedea zijn processen tussen de ontvangst van de goederen en de verzending ervan gedigitaliseerd. De leverancier van auto-onderdelen heeft hiermee de productiviteit, de betrouwbaarheid van zijn voorraadvoering en de transparantie een flink stuk verbeterd.
Circa 400.000 onderdelen op voorraad
De meeste autobouwers stoppen een 15-tal jaar na de productie van een bepaald model met het aanleveren van stuurpennen, schokdempers, buitenspiegels,… De Augustin Group is op dit vlak uitgegroeid tot een vooraanstaand leverancier voor klanten van de Fiat Chrysler Group. Het bedrijf, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Handewitt (Duitsland), heeft circa 400.000 onderdelen op voorraad voor bestaande auto’s, oldtimers en bedrijfsvoertuigen.
Snelle groei dankzij e-commerce en expansie
Dankzij de opkomst van e-commerce en de expansie van Fiat Chrysler kende de groep een zeer snelle groei. Alleen al de laatste 2 jaar steeg de omzet met 30% per jaar. Zo’n 2 jaar geleden had de logistieke afhandeling bij Augustin zijn grenzen bereikt. Papier voerde op dat moment nog de boventoon. Zo werden leverbonnen onderdeel per onderdeel afgetekend. Ze kwamen binnen zonder gescand te worden en de orderpickers werkten met papieren orderbonnen. Zes werknemers die instonden voor de ontvangst van de goederen dienden zo elke dag 5 tot 10 vrachtwagens te verwerken en tot 12 orderpickers handelden dagelijks 700 tot 800 bestellingen af. De verwachtingen waren dat dit de volgende jaren tot 1.500 bestellingen per dag zou oplopen.
Kiezen voor een logistics execution oplossing
Augustin nam dan ook de beslissing om een Warehouse Execution System in gebruik te nemen om order- en voorraaddata uit te wisselen met het interne ERP-systeem en om alle processen tussen de ontvangst en de verzending van de goederen te digitaliseren. Het bedrijf koos er na een grondige marktanalyse voor om met de logistics execution oplossing ZetesMedea van Zetes te gaan werken.
“Zetes was de enige leverancier die in staat was en bereid was om onze individuele behoeften en processen aan te pakken”, stelt IT-specialist Marc Berlau, die vol lof is voor de samenwerking tijdens de planningsfase. “Met Zetes zaten we onmiddellijk op 1 lijn.”
Draagbare terminals en mobiele printers
ZetesMedea werd na amper 5 maanden voorbereiding operationeel. De magazijnmedewerkers kregen draagbare terminals en mobiele printers van Zebra. De menunavigatie van ZetesMedea is zeer intuïtief. Elk proces kan geselecteerd en opgestart worden via een aanraakscherm. Nieuwe medewerkers zijn met een beperkte opleiding meteen inzetbaar.
Producten koppelen aan magazijnlocatie
Bij ontvangst van de goederen wordt de barcode op de leveringsbon of de palet ingescand waarna ZetesMedea de gegevens naar het merchandisingsysteem kan sturen, waar de streepjescode aan een bestaande bestelling wordt gekoppeld en wordt teruggestuurd. De producten worden vervolgens overgebracht naar de locatie die ZetesMedea voorstelt.
De magazijnmedewerker aanvaardt en bevestigt doorgaans de locatie voorgesteld door ZetesMedea, maar hij kan ook zelf voor een andere locatie in het magazijn opteren. Door de magazijnlocaties te matchen aan de producten weten de gebruikers steeds waar in het magazijn welke producten staan en hoeveel dat er zijn. “We noteerden een stijging van onze productiviteit met 300%”, stelt Daniel Weger, Purchasing, Augustin Group.
Orderpickers kunnen hulp inroepen
ZetesMedea maakt ook een onderscheid tussen de afhandeling van een enkele bestelling en van meerdere bestellingen (multi-orderpicking) tegelijk. Het programma houdt de verzendingsdeadline in het oog en begeleidt de orderpickers zodat de afhandeling van de bestelling zeker op tijd klaar is. Dreigt een orderpicker zijn werk niet tijdig klaar te krijgen? Dan kan hij de SOS-knop op zijn draagbare terminal indrukken zodat zijn collega’s weten dat zijn deadline in gevaar komt en ze ter hulp kunnen schieten.
Foutpercentage bij orderpicking nagenoeg 0
Het foutpercentage bij de orderpicking is dankzij de goed gedocumenteerde procedure nagenoeg gelijk aan 0. “Vroeger dienden de picklijsten vergeleken te worden met de verpakkingslijsten. Een bijkomende controlescan in het verpakkingsstation wordt nu overbodig, wat een enorme tijdswinst oplevert”, stelt Marc Berlau nog.
Doorlopende telling van de inventaris
Waar voorheen bij Austin Group 50 werknemers een hele dag aan de slag waren om de 40.000 producten te inventariseren, waarbij soms verkeerd geteld werd, met inventarisfouten tot gevolg, worden de producten met ZetesMedea doorlopend geteld.
Met de ingebruikname van ZetesMedea heeft de Augustin Group met andere woorden alle processen tussen goederenontvangst en goederenverzending gedigitaliseerd en zijn deze processen een flink stuk productiever, transparanter en betrouwbaarder geworden.
Meer info over de magazijnoplossingen van Zetes. Vul onderstaand formulier in.
Nog meer te lezen
Contactinformatie
Neem contact op met de specialisten van Zetes!
Een betere kijk op uw supply chain?
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...
Interessante bedrijven
BCTN