Versie 3 B-Close.gif
Robot hand

Misschien nog even wachten met die robots?

Met de opkomst van e-commerce is de goederenidentificatie in een stroomversnelling terecht gekomen. Geen ander commercieel model is zo’n belangrijke katalysator geweest van de automatisering van de supply chain. Door de nieuwe regels die er kwamen rond traceerbaarheid, maar ook door de noodzaak om de kosten te beheersen, zagen alsmaar meer bedrijven zich genoodzaakt om hun magazijnen doorgedreven te digitaliseren.

Amazon achterna met robotgestuurd magazijn?

De levertermijnen worden alsmaar strakker. Amazon Prime levert de ‘next day’. Dichter bij huis hanteert ook Coolblue dat principe. Apple werkt zelfs aan leveringen binnen de twee uur. Dat schept verwachtingen, niet alleen bij de particuliere klant, maar ook bij bedrijven. Zulke orders zijn alleen maar mogelijk met een vlotte aaneenschakeling van verscheping en levering, maar ook met een vlotte facturatie. Je logistieke processen onder controle houden komt niet alleen je klanttevredenheid ten goede, maar ook je ‘order to cash’, iets waarmee ook je CFO tevreden zal zijn.

RFID- of stemtechnologie

Om je bestellingen sneller te verwerken kunnen magazijnrobots helpen, maar nog belangrijker zijn een goede visibiliteit van je voorraden en een snelle beschikbaarheid en dat lukt veel moeilijker zonder digitalisering. Bestelde goederen kan je veel sneller lokaliseren in combinatie met identificatietechnologie voor goederen en RFID- of stemtechnologie. Deze technieken ondersteunen je ook om je bestellingen voor te bereiden en maken het je mogelijk om flexibeler en productiever met je stockbeheer om te springen. Je klanten varen er alleen maar wel bij: ze hebben het juiste product op het juiste moment en hun bestelling is ook correct.

Correcte labeling van je goederen

Een goede digitalisering begint bij een correcte labeling van je producten. Zaak is om achter je QR- of barcode zoveel mogelijk informatie te verzamelen, denk aan producttype, hoeveelheden, houdbaarheidsdatum,… Deze data geven je nieuwe inzichten in bepaalde processtappen. Je kan je processen bijsturen en bijvoorbeeld een hogere prioriteit geven aan producten met een kortere houdbaarheidsdatum, de voorbereiding van bestellingen verbeteren via kortere routes in het magazijn,…

De juiste identificatie technologie

Belangrijk in dit verhaal is om te opteren voor de juiste identificatie technologie. Het aantal magazijntechnologieën voor track & trace is bijna eindeloos. Elke magazijn en elk proces van elke klant is anders. RFID helpt bijvoorbeeld om de in- en uitstroom van goederen op grote schaal te automatiseren, maar is niet geschikt om goederen in een magazijn te lokaliseren.

Track and trace in het magazijn

Een van de klanten van Zetes nam in zijn onderdelenmagazijn recent technologie voor goods location in gebruik. Het bedrijf opteerde voor 2D-barcodes omdat je daar relatief veel informatie mee kan verzamelen, waaronder de locatie van goederen. “Dankzij de codes en onze handscanners zijn onderdelen bij het onderdelenmagazijn nu traceerbaar. De medewerkers kunnen gemakkelijker per departement picken of ‘gemengde’ bestellingen klaarzetten voor levering. De efficiëntie is drastisch verbeterd”, vertelt Igor Ramoneda, business consultant bij Zetes.

Geen papier meer dankzij magazijnautomatisering

De magazijnmedewerkers dienen met deze nieuwe technologie de stockbewegingen niet langer meer op papier bij te houden. De dagelijkse dikke dossiermappen zijn hiermee verleden tijd en er moet ook niet meer in de stapel leveringsbons gegrasduind worden bij elke vraag vanuit de business. Alle informatie is nu mooi beschikbaar op de mobiele toestellen. Ze vinden daarop alle pickings, alle magazijnstocks en alle leveringen terug. Een enorm tijdbesparend voordeel.

Op zoek naar oplossingen om je magazijn te automatiseren? Vul onderstaand formulier in.

Lees meer

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Zetes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Zetes
  • Rue de Strasbourg 3
    1130 Brussel
  • +32 (0)2 728 37 11

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials