Hoe digitalisering je magazijn efficiënter maakt
Technologie zal een sleutelrol spelen in de strategie van magazijnoperatoren om te kunnen blijven concurreren. Met andere woorden: het is tijd voor meer digitalisering van de processen in je magazijn, van ontvangst tot verzending.
Door de enorme groei in het aantal webshops en de on-demand economie moet je producten steeds sneller kunnen leveren. Tegelijk kampen veel magazijnen, distributiecentra en bezorgdiensten met personeelstekorten door die toegenomen drukte.
Een oplossing is om technologie meer te omarmen: door meer in te zetten op digitalisering in je magazijn en logistieke processen, verbeter je de efficiëntie, nauwkeurigheid en zichtbaarheid van supply chains.
Digitalisering als oplossing voor efficiëntere workflows
In een internationale bevraging bij ruim 1200 IT en operationele decision makers van productiebedrijven en ondernemingen in transport en logistiek, retail en pakketbezorging noemt zo’n 60% de werving van personeel en/of de productiviteit als grootste uitdagingen.
Om die het hoofd te bieden, is het belangrijk om je huidige medewerkers van tools en technologie te voorzien die helpen om efficiënter te werken. Met digitalisering sla je als het ware twee vliegen in één klap: een eventueel tekort aan krachten in je magazijn wordt minder nijpend en je kan meer werk verzetten met hetzelfde aantal medewerkers.
Goed evenwicht tussen mens en technologie
Digitalisering is geen eufemisme om simpelweg personeel te vervangen door robots of andere technologie. Nee, 77% van de ondervraagden uit het internationale onderzoek is het ermee eens dat modernisering van het magazijn het best kan gebeuren door medewerkers uit te rusten met technologie.
Hoe gaat digitalisering van je magazijn praktisch in z’n werk?
Camera’s gekoppeld met intelligente software, zoals Visual Sort Assist (VSA) en Image ID van Zetes, kunnen magazijnmedewerkers helpen om strakke deadlines te halen. Zo kun je bijvoorbeeld leveringsfouten sneller opsporen door ontvangen goederen automatisch te vergelijken met inkooporders.
Daarnaast vereist een foutloze orderafhandeling up-to-date gegevens van de voorraad. Als je deze inventarisatie handmatig of met verouderde of gefragmenteerde technologie uitvoert, is dit een tijdrovend en foutgevoelig proces. Het gevolg is dat je soms nadat een bestelling werd geplaatst aan de klant moet laten weten dat een bepaald product niet meer in stock is. Met de juiste software en tools verlopen tellingen automatisch en nauwkeuriger en voorkom je dat je klanten moet teleurstellen.
Benieuwd hoe je met digitalisering de werking van je hele magazijn kunt optimaliseren? Download nu het gratis e-boek ‘In vijf stappen naar een flexibel en efficiënt magazijn’ en ontdek het, samen met sprekende cijfers uit het vermelde onderzoek.
Nog vragen? Neem contact op met de experts van Zetes via de website of onderstaand formulier.
Lees ook: Onderdelenleverancier digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea
Contactinformatie
Neem contact op met de specialisten van Zetes!
Een betere kijk op uw supply chain?
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...