Hou je voorraad in toom dankzij deze drie tips!
Een mooie omzet realiseren, is de ambitie van elk bedrijf. Bij een stijgende omzet hoort vaak ook een groeiende voorraad. Maar een te grote voorraad vraagt magazijnruimte, kost je geld en maakt dat je je klanten niet altijd een optimale service kunt bieden. Reden genoeg dus om slim om te gaan met je voorraden. Hoe begin je eraan?
Download hier je checklist om je voorraadbeheer te optimaliseren!
Tip 1: Ruim incourante voorraad op
Van de 100 artikelen die in een magazijn liggen, worden er 10 nooit meer verkocht. Een boutade? Misschien, maar uit voorraadanalyses van Slimstock blijkt dat bij bedrijven 5% tot 15% van de voorraad incourant is. Die artikelen kosten geld, nemen magazijnruimte in en leveren je bedrijf niets op. Tijd om de bezem erdoor te halen. Het opruimen van incourante voorraad vergt moed. Afschrijven van voorraad gaat ten koste van de winstmarge en daar zitten de board en de financieel manager niet op te wachten. Toch loont het uiteindelijk om even door de zure appel heen te bijten, want incourante voorraad levert je niets op. Verwijder de producten uit het magazijn en uit je administratieve systemen, zoals je ERP, maar ook uit de catalogus en de webshop. Vervolgens kun je ze vernietigen of nog proberen te verkopen, maar let op dat je niet alsnog met de producten blijft zitten.
Tip 2: Stel prioriteiten en maak een ABC-analyse
Een belangrijke oorzaak van incourantie (en van hoge voorraden in het algemeen) is dat planners focussen op de verkeerde producten. Een ABC-analyse is het perfecte instrument om dit te aan te pakken. Een ABC-analyse begint met een indeling van voorraadartikelen op basis van omzet. Je zult wellicht merken dat tachtig tot negentig procent van de omzet wordt gerealiseerd met slechts tien procent van de artikelen. Iets soortgelijks geldt voor de winstbijdrage. De uiteindelijke ABC-indeling wordt gemaakt op basis van omzet én winstbijdrage en leidt tot drie categorieën, waarbij de A-artikelen de hoogste bijdrage aan omzet en winst leveren en de C-artikelen de minste. Op basis van die analyse kun je een strategie voor voorraadbeheer opstellen, waarbij de focus van de planners op A-artikelen ligt. Op termijn zal je zien dat de voorraad daalt en dat het serviceniveau voor A-producten hoger komt te liggen, waardoor ook je omzet stijgt en je klanten meer tevreden zijn.
Tip 3: Ga in dialoog met je leveranciers
De leverprestaties en de supply chain-kenmerken van je toeleveranciers bepalen sterk mee hoe het er in jouw magazijn aan toegaat. Ga maar na: je bestelt meer dan nodig, omdat de toeleverancier een minimale bestelhoeveelheid hanteert. Je bestelt extra om de vraagonzekerheid tijdens de lange levertijd te compenseren. En je houdt extra veiligheidsvoorraad aan om afwijkingen op de afgesproken levertijd op te vangen. Om je voorraad helemaal in toom te krijgen, kun je ook het supply chain-gerelateerde deel ervan optimaliseren. Dat doe je door te bepalen hoe belangrijk je bent voor je leverancier, de leverprestaties te meten, bestelhoeveelheden te optimaliseren en informatie te delen, zodat hij kan anticiperen op je vraag.
Slimmer voorraadbeheer in de praktijk
Deze tips stap voor stap in de praktijk brengen? Download het gratis stappenplan en krijg weer grip op je voorraden!
Door het implementeren van deze tips heeft Slimstock bij veel klanten al spectaculaire resultaten geboekt. De voorraadkosten dalen met twintig tot dertig procent terwijl de voorraadbeschikbaarheid richting klanten juist stijgt. Wil je weten hoeveel jij kan besparen? Wil ook jij deze tips in de praktijk brengen? De experts van Slimstock staan met raad en daad voor je klaar!
Tijdens de Slimstock Kijkdagen, die elke derde donderdag van de maand plaatsvinden in Mechelen, kun je vrijblijvend in gesprek gaan met een voorraadexpert. Meld je gratis aan en kom eens langs!
Nog sneller een antwoord op je vraag nodig? Stel ze via het formulier hieronder!
Lees ook
Neem contact op met de specialisten van Slimstock.
Wilt u uw voorraad beter beheren?
Ook interessant
Welke mogelijkheden biedt realtime zichtbaarheid van vracht voor jouw kmo?
In een dynamische wereld waarin alles steeds sneller gaat, is realtime zichtbaarheid va...