Automatisering op maat voor maximale efficiëntie en flexibiliteit in distributie
Voor Thiry Gent, een groothandel in groenten en fruit, is een vlotte automatisering voor bestellingen en distributie van goederen van groot belang. Om dit proces nog vlotter te laten verlopen en om snel te kunnen inspelen op vragen van klanten, deed Thiry beroep op Descartes, specialist in software oplossingen voor de distributiesector.
Logistieke ondersteuning op maat in de cloud
Bij Thiry Gent kunnen klanten terecht op het marktgedeelte, waar ze zelf hun producten ophalen. Daarnaast doet Thiry een groot gedeelte distributie waarbij de klant zijn bestelling plaatst en de goederen ’s nachts de deur uitgaan. Volgens Tom De Rocker, dispatcher bij Thiry, ondersteunt Descartes een grote diversiteit aan processen in het bedrijf. De belangrijkste daarbij: routeplanning track-and-trace.
Tom De Rocker: “We rekenen op Descartes voor de optimalisatie van onze routeplanning en onze track-and-trace. Waar we vroeger veel manueel werkten, zijn al deze processen ondertussen gedigitaliseerd. Hierdoor kunnen we korter op de bal spelen en efficiënter werken. Dat dit via een cloudoplossing kan, is een groot voordeel. Bovendien kan ons eigen programma voor bestellingen en boekhouding feilloos aan de programma’s van Descartes gekoppeld worden. Zo gebruiken we een systeem dat snel en flexibel is en dat vanuit een standaard template volledig aangepast wordt aan wat we nodig hebben.”
Testimonial Thiry Gent: Bekijk video
Logistieke software: routeplanningsysteem zorgt voor efficiëntiewinst
Met het routeplanningsysteem van Descartes optimaliseert Thiry de distributie van groenten en fruit en realiseert het een aanzienlijke winst in efficiëntie. Tom De Rocker licht toe: “Vroeger hadden onze chauffeurs een vaste route, vandaag is dit niet langer rendabel. Met onze routeplanning kunnen we elke dag, afhankelijk van de bestellingen, de ideale route berekenen met zo weinig mogelijk vrachtwagens. Bovendien kunnen we sneller inspelen op bestellingen. Met de ondersteuning van Descartes passen we nu routes nu à la minute aan. We maken een route terwijl de orderpickers in het magazijn nog bezig zijn. Klanten kunnen hun bestelling doorgeven en wijzigen na sluitingsuur, tot 8 uur ’s avonds.”
Menselijke fouten met track-and-trace uitsluiten
Descartes ondersteunt Thiry ook met een uitgebreid track-and-trace systeem gekoppeld aan een mobiele applicatie, ‘On Demand’, die elke chauffeur via een tablet gebruikt. “Op de tablet vullen onze chauffeurs telkens een korte vragenlijst in. Zo weten wij wanneer ze aankomen, wanneer het lossen gebeurt, welke producten ze leveren of weer meenemen, enzovoort. Op die manier kunnen we niet alleen alle gedetailleerde informatie van de vrachtwagen opvolgen, we kunnen ook onze volgende klanten verwittigen. We sluiten menselijke fouten uit doordat alles digitaal wordt ingegeven en bijgehouden”, aldus Tom De rocker.
Stiptheid en flexibiliteit als belangrijkste voordelen
Volgens Tom zijn de reacties van de klanten bijzonder positief omdat ze merken dat Thiry veel stipter en flexibeler werkt.
Tom De Rocker: “We sparen vrachtwagens uit, maken minder fouten en leveren 95% van de tijd exact binnen het levervenster dat de klant vraagt. Dat is een enorme winst. Bovendien zijn we meer flexibel, wat ook in het voordeel van onze klanten is. Een klant kan zijn winkel bijvoorbeeld sluiten om 6 uur ‘s avonds, meteen zijn bestelling doorgeven en eventueel enkele uren later nog iets bijbestellen. De volgende dag, nog voor hij opengaat, liggen zijn groenten en fruit netjes in zijn frigo. Dit was vroeger ondenkbaar.”
Meer weten over Descartes? Contacteer deze expert in logistieke technologie dan via onderstaand invulformulier!
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Simac PHI DATA nv