Logistiek e-commerce: ben je klaar voor de piek in aanloop naar het eindejaar?
Sinterklaas en de feestdagen zijn in aantocht. Nu de meeste fysieke winkels gesloten zijn, betekent dat dat er een nieuwe piek in het aantal online aankopen zit aan te komen. Wil je alle bestellingen via e-commerce zo kostenefficiënt én duurzaam mogelijk afhandelen, dan check je maar best of je er op logistiek vlak klaar voor bent. Een verwittigd man of vrouw is er twee waard!
Veel webshops zagen hun verkoop al boomen tijdens de eerste lockdown in maart en waren daar op logistiek vlak niet altijd op voorbereid, met vertragingen en verkeerde leveringen tot gevolg. Met de feestdagen voor de deur wordt verwacht dat het aantal online bestellingen opnieuw een hoge vlucht zullen nemen.
Extra kosten en slecht voor milieu
Uit een nieuw onderzoeksrapport van logistiek dienstverlener Zetes blijkt dat zo’n 20% van de e-commercepakketten niet bij de eerste poging wordt geleverd. Dat is niet alleen lastig voor de consument, het heeft ook een sterke impact op de kosten voor de afzender en het milieu.
Elke gemiste of verkeerde levering kost zo’n 15 euro extra. Kosten die je kunt missen als kiespijn, want die gaan meteen van je winst. Tegelijk moeten we ook het milieu in het achterhoofd houden: pakketleveringen zijn goed voor 25% van de trajecten die bestelwagens elk jaar afleggen, samen goed voor zo’n 420.000 ton CO2. Volgens Zetes is het dan ook hoog tijd om werk te maken van een meer efficiënte logistiek en duurzame e-commerce.
Nood aan overzicht logistiek proces in e-commerce
Controle staat daarbij centraal. Om een product op het juiste moment en op de meest efficiënte, voordelige en milieuvriendelijke manier op de juiste plek te krijgen, heb je behoefte aan real-time zicht op het hele proces - van de first mile (picken, inpakken en verzenden na ontvangst van een order) tot en met de last mile (de fysieke bezorging bij de klant).
Naar hogere efficiëntie en meer betrouwbare data
De manier voor spelers in e-commerce om dat voor hun logistiek te bereiken, is door in te zetten op digitalisering. Technologie is essentieel om magazijnkrachten en bezorgers productief en efficiënt te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan etiketteersystemen die pakketjes traceerbaar maken en ‘proof of delivery’-software.
Belangrijk is wel dat de systemen gemakkelijk te gebruiken zijn en dat ze geen grote investeringen in training en beheer vereisen.
Als specialist in supplychain-technologie heeft Zetes heel wat oplossingen die spelers in e-commerce kunnen helpen hun logistiek op punt te zetten. Benieuwd wat Zetes kan betekenen voor jouw onderneming? Ontdek de oplossingen op de website of stel je vraag via onderstaand formulier.
Contactinformatie
Neem contact op met de specialisten van Zetes!
Een betere kijk op uw supply chain?
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...