Meer dan een op de vier Belgische consumenten is gestopt met winkelen bij een bedrijf als reactie op milieu-onvriendelijke bezorging
Liert, 16 oktober 2023 – Slechts 33% van de Belgische consumenten is van mening dat retailers goed werk leveren op het gebied van milieuvriendelijke bezorgservice. Bijna driekwart (72%) vindt het echter belangrijk dat de bedrijven die de bezorging van retailers verzorgen een milieuvriendelijke bezorgservice aanbieden. Verder is 61% bereid om actie te ondernemen als ze niet tevreden zijn over de inspanningen van retailers wat betreft duurzame bezorging. Dit blijkt uit het ‘Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More!’ onderzoek van Descartes Systems Group, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek. Hierin werd het sentiment van consumenten over de duurzaamheid van retailers wat betreft bezorgactiviteiten onderzocht.
“Vergeleken met ons onderzoek uit 2022 zijn consumenten nu veel meer geïnteresseerd in de milieuvriendelijke bezorgservice van retailers. Ze worden beïnvloed door deze factor bij het nemen van aankoopbeslissingen en zijn bereid te kiezen voor milieuvriendelijke thuisbezorgopties, waardoor de kosten voor de retailers vaak ook lager zijn”, aldus Chris Jones, EVP, Industry bij Descartes. “Retailers moeten rekening houden met deze belangrijke trend, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om zich te onderscheiden, meer omzet te genereren, een grotere klantloyaliteit te creëren en de bezorgkosten te verlagen.”
Opmerkelijke resultaten voor België
38% van de Belgische consumenten neemt regelmatig of altijd aankoopbeslissingen op basis van de milieu-impact van het product of bedrijf. Ze zijn het meest geïnteresseerd in het combineren van al hun bestellingen in één bezorgmoment aan het einde van de week (70%), gevolgd door het gebruik van 100% CO2-neutrale bezorgdiensten (64%) en het combineren van al hun bestellingen in één bezorgmoment als er meerdere bezorgingen in hun regio zijn (58%).
De resultaten van het onderzoek laten ook zien dat milieu-onvriendelijke bezorging een grote impact kan hebben op retailers – zowel in positieve als negatieve zin. Zo zou 45% van de Belgen meer kleding en schoenen kopen van een bedrijf dat meetbaar aantoont dat zijn toeleveringsketen duurzamer is dan die van de concurrentie. Maar meer dan een op de vier Belgische consumenten is gestopt met winkelen bij een bedrijf (28%) of heeft tegen vrienden en familie gezegd dat ze het moeten vermijden (25%) als reactie op milieu-onvriendelijke bezorging. Jongeren (18-34 jaar) waren eerder geneigd acties zoals de voorgaande te ondernemen als reactie op milieu-onvriendelijke bezorging van een retailer.
Methodologie
Het onderzoek werd uitgevoerd door Sapio Research in april 2023. In totaal werden 8.000 consumenten uit negen Europese landen (waaronder 500 uit België), Canada en de Verenigde Staten gevraagd naar hun mening. Dit onderzoek biedt retailers en logistieke organisaties inzichten in het belang van duurzaamheid bij aankoop- en bezorgingsbeslissingen van consumenten en hoe de perspectieven verschillen per leeftijd en geografie.
Download hier het onderzoek ‘Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More!’
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...
Interessante bedrijven
BCTN